۳ شرط برای مواجه‌نشدن با کمبود دارو در ۱۴۰۱

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به چرایی کمبود دارو در نیمه‌دوم امسال، شرایط مورد نیاز برای تأمین به‌موقع دارو را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمیدرضا اینانلو درباره علت کمبود دارو در نیمه دوم امسال و راهکار حل این معضل برای سال آینده، اظهار کرد: ارزی که امسال به حوزه دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داده شد، سه میلیارد دلار بود. درمجموع ارزی که برای دارو و تجهیزات نیاز داریم، حدود چهار میلیارد دلار است. نخست باید این ارز داده شود؛ در وهله دوم باید این ارز منظم داده شود، مثلاً تقسیم شود و ماهیانه تخصیص یابد، نه اینکه یک ماه کم و یک ماه بیشتر داده شود؛ زیرا تخصیص نامنظم تأثیر خودش را در تأمین دارو و مواد اولیه مورد نیاز تولید دارو می‌گذارد.

لزوم وجود تنوع ارزی در حوزه دارو

وی ادامه داد: نکته سوم این است که تنوع ارزی برای پرداخت وزارت بهداشت باید دیده شود. به عنوان مثال ما هم از یورو، هم روپیه هند و هم یوآن چین استفاده می‌کنیم زیرا منابع تأمین داروی ما متنوع است و قاعدتاً همه این ارزها باید داده شود. یکی از علل کمبود ما به ویژه در داروهای تولید داخلی، روپیه‌ای بود که در سال ۱۴۰۰ بسیار جزئی داده شد و این امر، باعث می‌شد که صنعتگر ما ارز دیگری را دریافت کند، سپس آن را به روپیه تبدیل سازد. اینکه آیا شرکت ارز را قبول کند یا خیر و کارمزد آن هم مباحث دیگری بود. این‌ها چالش‌هایی بود که سیاست‌گذاران ارزی در سال ۱۴۰۱ باید این موارد را ببینند. ما نه تولیدکننده ارز هستیم و نه هماهنگ‌کننده آن، بلکه صرفاً در حوزه ارزی مصرف‌کننده هستیم. بنابراین اگر جمیع این شرایط در نظر گرفته شود، چهار میلیارد دلار ارز برای صنعت دارو و تجهیزات پزشکی کافی خواهد بود.

سیاست وزارت بهداشت برای واردات دارو

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره سیاست وزارت بهداشت در زمینه واردات دارو به ویژه واردات داروهای مشابه تولید داخلی و کیفیت داروهای تولید داخلی، گفت: باید توجه کرد که سیاست کلی ما حمایت از صنعت داروسازی است. در عین حال اولویت اول سازمان غذا و دارو هم تأمین دارو است؛ ما باید بتوانیم داروهای باکیفیت را خواه از طریق تولید داخلی، خواه از طریق واردات در دسترس بیماران قرار دهیم.

وی ادامه داد: اولویت دسترسی مردم به داروی باکیفیت را از مسیر تولید داخلی هم انجام می‌دهیم. این توصیه‌ای است که سازمان بهداشت جهانی و سایر مراجع بین‌المللی هم توصیه کرده و اعلام می‌کنند، برای اینکه مردم دسترسی پایداری به دارو داشته باشد، به سمت تولید دارو در کشور خودتان حرکت کنید. این اولویتی بوده که سال‌ها در کشور وجود داشته و ما هم ملزم به رعایت آن هستیم و تمام قوانین ما اعم از بالادستی و پایین دستی به این موضوع اشاره می‌کند، اما در جایی که احساس کنیم که خدشه‌ای به کیفیت داروی تولید داخلی یا وارداتی وارد می‌شود، ازآنجاکه اولویت ما تأمین داروی باکیفیت برای بیماران است، اقدام می‌کنیم.

اینانلو تاکید کرد: درعین‌حال نمی‌شود یک قاعده کلی برای همه داروها گذاشت. به عنوان مثال گاهی می‌بینیم که علی‌رغم وجود داروی تولید داخلی که کیفیت قابل دفاعی هم دارد، برخی بیماران نوع وارداتی آن را هم می‌خواهند و ما هم تاجایی که بتوانیم و منابع ارزی یاری کند، درخواست‌شان را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم.

به گزارش ایمنا، به گفته بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و داروی ایران اتمام منابع ارزی باعث مشکلاتی در پایداری دارو در شش ماهه دوم سال شده است. حدود دو میلیارد دلار برای تأمین دارو و تجهیزات پزشکی در سال ۱۴۰۰ در اختیار داشتیم که این مبلغ در شش ماه اول امسال به اتمام رسید و باعث مشکلاتی در پایداری دارو در شش ماه دوم شد. وی همچنین خواستار ورود رئیس‌جمهور ایران به این موضوع و اختصاص ۷۰۰ میلیون دلار منبع ارزی جدید به منظور تهیه و واردات دارو شد.

وی درمورد کمبود دارو گفته است: امیدواریم این پشتیبانی ادامه یابد و تا پایان سال کمبودهایمان را به حداقل برسانیم. این دوگانگی کمبود و قیمت یکی از نقاط ضعف این سیستم ارزی است که برای دارو و تجهیزات پزشکی در نظر گرفته شده؛ چراکه در چند سال گذشته شاهد بودیم که به دلیل مشکلات ارزی که وجود داشته این مبلغ نه به موقع، نه به اندازه و نه از نوع مناسب ارز در اختیار سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت قرار نگرفته است که باعث شده مقداری در تأمین دارو دچار مشکل شویم و کندی و تأخیر اتفاق افتد.

اینانلو، در بخش دیگری از سخنان خود گفته است: مشکلات ارزی دست و پای ما را می‌تواند ببندد. تراز تجارت دارویی ما به نحو نامطلوبی منفی است. درحالی که نزدیک به ۲.۵ میلیارد دلار مصرف ارزی برای دارو داریم، کمتر از ۷۰ میلیون دلار صادرات دارو داریم که علت اصلی آن محدودیت‌های ارزی است که ایجاد شده است. اگر بخواهیم به سمت تولید دارو با کیفیت قابل قبول برویم، یکی از شاخص‌های مهم داروی با کیفیت، توان صادراتی شرکت‌های ما خواهد بود.

کد خبر 560541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.