پرهیز از ایجاد سدمعبر در چهارشنبه آخر سال/استقرار دستگاه‌های اطفای حریق در نقاط پرترافیک

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی اصفهان گفت: شهروندان نباید با روشن کردن آتش و تجمع، موجب ایجاد ترافیک شوند. پلیس، اورژانس و آتش‌نشانی ممکن است برای امدادرسانی اعزام شوند و نباید در ترافیک بمانند. چندین دستگاه اطفائیه علاوه بر آماده‌باش همه ایستگاه‌های موجود، در نقاط حساس شهر مستقر هستند.

فرهاد کاوه‌آهنگران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به چهارشنبه‌سوری که یکی از سنت‌های دیرینه ایرانیان است، اظهار کرد: مخالف برگزاری چهارشنبه‌سوری نیستیم اما معتقدیم این آئین باید ایمن و بدون خطر برگزار شود؛ نباید با رفتارهای پرخطر به خاطر یک شب شادی، دچار یک عمر پشیمانی شویم.

وی ادامه داد: با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی سازمان آتش‌نشانی، رسانه‌ها و همکاری شهروندان در سه سال گذشته، آمار حریق و حوادث مرتبط با چهارشنبه‌سوری در شهر اصفهان نزدیک به صفر بوده است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به کمپین «نه به رفتارهای پرخطر چهارشنبه‌سوری» در اصفهان، افزود: آموزش‌های ایمنی و هشدارهای لازم باید به شهروندان داده شود تا چهارشنبه‌سوری سال جاری نیز بدون حادثه‌ای تلخ سپری شود.

وی با بیان اینکه سازمان آتش‌نشانی اصفهان از اوایل زمستان فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی درخصوص رفتارهای پرخطر چهارشنبه‌سوری را آغاز کرده است، تصریح کرد: پخش انیمیشن برای کودکان در کلاس‌های آموزش مجازی، حضوری و بازدیدها، اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها، ایجاد کمپین «نه به رفتارهای پرخطر در چهارشنبه‌سوری» و نصب بنر در ورودی همه ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهر اصفهان از اقداماتی بوده که در این راستا صورت گرفته است.

لزوم آگاه‌سازی کودکان و نوجوانان از عواقب رفتارها

آهنگران، خواستار نظارت بیشتر والدین بر رفتار فرزندان در روزهای منتهی به چهارشنبه آخر سال شد و افزود: بیشترین گروه هدف نوجوانان و کودکانی هستند که اطلاع کافی از عواقب رفتارهای پرخطر ندارند و لازم است والدین و معلمان آن‌ها را از عواقب رفتارهایی که گاهاً جبران‌ناپذیر است، آگاه کنند. والدین در این روزها بر رفت‌وآمد فرزندان، ارتباط با دوستان، مباحث مالی و حتی حضور در شبکه‌های مجازی نظارت بیشتری داشته باشند تا فریب سودجویانی که قصد فروش مواد محترقه به آن‌ها را دارند، نخورند.

وی اضافه کرد: اگر خانواده‌ها قصد آتش روشن کردن دارند، بهتر است این کار در زمینی بایر انجام شود؛ آتش کنترل شده و کوچکی روشن کنند و حتماً دستگاه خاموش کننده آتش داشته باشند.

انفجار خودبه‌خودی مواد محترقه

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان، با تاکید بر اینکه ساخت، نگه‌داری و فروش مواد محترقه ممنوع است، خاطرنشان کرد: به علت ممنوعیت مواد محترقه، فروشندگان یا خریداران آن‌ها را در مکان‌های گرم یا مرطوب پنهان می‌کنند و ممکن است به دلیل ترکیبات موجود در آن‌ها، به خودی خود منفجر شوند؛ بنابراین تاکید می‌شود این مواد به هیچ عنوان نگه‌داری نشود یا اقدام به ساخت آن‌ها نکنند.

آهنگران نسبت به روشن کردن آتش در معابر عمومی، سربسته و نزدیک به مواد قابل اشتعال در وسعت زیاد هشدار داد و افزود: استفاده از الکل، تینر، بنزین و مواد سریع‌الاشتعال برای روشن کردن آتش بسیار خطرناک است؛ زیرا بلافاصله منجربه سرایت آتش به دست و بدن فرد و شعله‌ور شدن او می‌شود و این در حالی است که امکان فرار وجود ندارد.

خطر انداختن قوطی‌های پرس شده در آتش

وی نسبت به خطرات انداختن قوطی‌های پرس شده نظیر اسپری خوشبوکننده، حشره‌کش یا گاز فندک داخل آتش هشدار و ادامه داد: انداختن مواد محترقه و نورافشان به سمت دیگران، در حیاط منازلی که دید ندارد یا جایی که امکان حضور افراد وجود دارد، از رفتارهای بسیار پرخطر است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان اضافه کرد: هل دادن افراد به سمت آتش، پریدن همزمان از روی آتش بدون دید کافی، شکستن شاخ و برگ درختان و ایجاد حریق نزدیک درختان ممنوع است. همچنین شهروندان در صورت مواجهه با حوادث احتمالی به سرعت با ۱۲۵ تماس بگیرند.

وی با بیان اینکه شهروندان با روشن کردن آتش و تجمع باعث ایجاد ترافیک و سد معبر نشوند، اظهار کرد: عوامل پلیس، اورژانس و آتش‌نشانی ممکن است برای امدادرسانی به شهروندان اعزام شوند و نباید در ترافیک و راه‌بندان خیابان‌ها بمانند.

آهنگران با بیان اینکه شهروندان در روزهای پایانی سال و خانه‌تکانی، وسایل اضافی منزل و شاخه‌های هرس شده درختان را بیرون از خانه قرار ندهند، گفت: ممکن است برخی افراد وسوسه شوند تا این وسایل را آتش بزنند و منجر به بروز آتش‌سوزی و ایجاد مشکل برای شهروندان شوند.

آماده‌باش همه ایستگاه‌های آتش‌نشانی

وی خاطرنشان کرد: به منظور پوشش ایمنی در سطح شهر، چندین دستگاه اطفائیه آتش‌نشانی علاوه بر آماده‌باش همه ایستگاه‌های موجود، در نقاط حساس و پر ترافیک شهر مستقر هستند تا امدادرسانی در مواقع نیاز با سرعت و سهولت بیشتری انجام شود.

کد خبر 560486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.