برگزاری نمایشگاه‌های مشترک با خواهر خوانده‌ها/ صنایع دستی استان توسعه می‌یابد

یکی از ابزارهای مهم تبلیغات و بازاریابی، نمایشگاه‌ها است که نقش بسیار مهمی در معرفی کالاها و خدمات و محصولات، به‌خصوص محصولات استراتژیک هر کشور دارد و در نهایت در توسعه صادرات، نقش کلیدی ایفا می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رعایت نکات مهم علمی توأم با بهره‌برداری اصولی به طوری که از فرصت ایده‌آل نمایشگاه‌ها استفاده شود، جهش عظیمی در گسترش صادرات غیر نفتی و در پی آن توسعه اقتصادی کشور و رهایی از اقتصاد تک محصولی را به همراه دارد.

در نمایشگاه‌ها ارتباط مستقیم بین عرضه کننده کالا و متقاضی آن ایجاد می‌شود که بهترین ابزار برای مارکتینگ کالاهای ایرانی و راه‌یابی به بازارهای جهانی است.

گسترش مبادلات تجاری، معرفی آخرین دستاوردهای علمی و صنعتی، توسعه همکاری‌های ملی و بین‌المللی و فراهم شدن تسهیلات رشد بخش‌های مختلف اقتصادی و معرفی کالاهای غیرنفتی در جهت رشد و توسعه صادرات این کالاها، از دستاوردهای برگزاری نمایشگاه‌ها است.

در نمایشگاه‌ها می‌توان پیشرفت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و هنری کشور را به جهانیان معرفی کرد و همچنین قدرت تولید که از مؤلفه‌های مهم اقتدار ملی است را به نمایش گذاشت.

همچنین برگزاری نمایشگاه بین‌المللی راهی برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی است که حضور نمایندگان، تجار و مقامات رسمی کشورهای مختلف نقش مهمی در آن دارد. یکی از مهمترین دستاوردهای هر نمایشگاه، ایجاد شبکه ارتباطات مؤثر و پایداری است که منجر به همکاری‌های گسترده و درازمدت و تفاهم و گفت‌وگو میان ملل و فرهنگ‌ها می‌شود که علاوه بر کمک به رشد صادرات به رونق اقتصاد کشور نیز کمک شایانی خواهد کرد.

در همین رابطه گفت‌وگویی با علیرضا مرتضوی، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان داشتیم که شرح آن را در زیر می‌خوانید:

شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان چه برنامه‌ای برای گسترش روابط اصفهان با خواهرخوانده‌ها و استفاده از ظرفیت تجاری اقتصادی این شهرها دارد؟

اصفهان با ۱۳ شهر دنیا پیمان خواهرخواندگی دارد که یاش در کشور رومانی یکی از مهمترین آنها است، زیرا اکنون تعاملات خوبی بین ایران و رومانی شکل گرفته است. در حوزه کشاورزی و ماشین‌آلات این صنعت، نقاط قوت این کشور در نظر گرفته شده تا به بهبود این صنعت بینجامد. این ظرفیت باعث شده تا در حال تدارک برگزاری هفته اصفهان در شهر یاش و برگزاری هفته یاش در اصفهان باشیم.

نجف اشرف هم یکی دیگر از خواهرخوانده‌های اصفهان است که در نظر داریم با مساعدت خانه حکمت، نمایشگاه کودک فیلسوف را در اصفهان برگزار کنیم که از ظرفیت‌های علمی و شخصیت‌های برجسته شهر نجف در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود.

با دیدگاه تسهیل‌گری صادرات در برگزاری نمایشگاه‌های مشترک با خواهرخوانده‌ها اقدامات لازم انجام می‌شود.

در جشنواره بین‌المللی نور هم که قرار است در آینده برگزار شود، از هر ۱۳ شهردار خواهرخوانده اصفهان دعوت خواهد شد تا با ظرفیت‌های صادراتی اصفهان آشنا شوند. با سن‌پترزبورگ هم مذاکراتی انجام شده تا اشتراکات این شهرها با اصفهان شناسایی شده و همکاری‌های متقابل شکل گیرد.

برنامه‌ریزی‌های خوبی برای رشد صنایع‌دستی در استان در حال شکل‌گیری است

برای رشد و توسعه صنایع دستی و استفاده از ظرفیت اقتصادی آن، در شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان چه برنامه‌ای وجود دارد؟

برنامه‌ریزی‌های خوبی برای رشد و توسعه صنایع دستی در استان در حال شکل‌گیری است. همچنین برای اولین بار نمایشگاه مشاغل خانگی در اصفهان برگزار می‌شود که هدف از برگزاری آن بیش از درآمدزایی، فراهم‌آوردن مکانی برای ظهور ظرفیت صنایع دستی اصفهان است. پاویون‌های ۱۰۰ متری هم برای صنایع دستی همدان و تبریز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. هنری که در نمایشگاه موفق باشد می‌تواند در بازار هم موفق عمل کرده و به اندازه‌ای رشد کند که قابلیت عرضه در عرصه‌های بین‌المللی را داشته باشد.

صنعت گردشگری در دو سال اخیر با افت جدی مواجه بوده است، برای بازنمایی ظرفیت‌های گردشگری اصفهان و رونق و توسعه این صنعت چه برنامه‌ای دارید؟ برگزاری نمایشگاه‌ها چه تأثیری در صنعت گردشگری دارد؟

گردشگری داخلی و خارجی به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته است. برای پیک سفرهای نوروزی ظرفیت هتل‌ها و محل‌های اقامتی اصفهان محدود بوده و گفته شده آموزش و پرورش هم مدارس را در اختیار گردشگران قرار نمی‌دهد. برای جذب گردشگر مقرر شد که از امکانات نمایشگاهی پل شهرستان برای اسکان سرریز گردشگران استفاده شود.

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که برای جذب گردشگر خارجی به ویژه گردشگران کشور همسایه انجام شده، برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی در سایر کشورها است. با نمایشگاه سلیمانیه و بصره تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده تا محلی برای استقرار پزشکان اصفهانی در نظر گرفته شده و گردشگر سلامت به طور هدفمند به اصفهان هدایت شود.

حداقل ۱۰۰ شرکت ایرانی قرار است در طول هر ماه به بصره رفته و معرفی شوند. بزرگترین مانع برای این کار نبود پروازهای مستقیم بین سلیمانیه و بصره با اصفهان با هدف جذب گردشگر سلامت، مذهبی و اقتصادی است.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در اصفهان باید به کشورهای همسایه معرفی شود. نبود پروازهای مستقیم با تاجیکستان هم مستقیماً در جذب گردشگر مؤثر است. به خوبی می‌توان از کشورهای حوزه آسیای میانه گردشگر غذا به اصفهان جذب کرده و درآمد خوبی از آن کسب کرد. به زودی و با شروع ماه رمضان آثار این اقدامات مشاهده خواهد شد. آمار گردشگری اصفهان حتی در مقایسه با شهرهای مشهد و شیراز بسیار کم است. نداشتن امکانات و برنامه در این حوزه آسیب‌زا بوده است.

برنامه‌ریزی‌های خوبی برای رشد صنایع‌دستی در استان در حال شکل‌گیری است

چه مشکلاتی پیش‌روی فعالان اقتصادی است و برای رفع آن چه پیشنهاد دارید؟

هر حوزه‌ای از اقتصاد که بخش خصوصی به آن علاقه‌مند باشد به سرعت رشد می‌کند. سودآور بودن نمایشگاه‌ها باید نمایان شده تا بخش خصوصی به آن ورود کند و موانع موجود برداشته شود.

با گسترش بازار و افزایش فروش و همچنین حضور در بازارهای جهانی بسیاری از مشکلات فعالان اقتصادی رفع خواهد شد. جهت‌گیری قوانین و نظام جمهوری اسلامی به سمت اقتصاد مقاومتی بوده تا ارز حاصل از صادرات غیرنفتی افزایش یابد. بنابراین افزایش صادرات و حضور در بازارهای جهانی برای افراد به صرفه بوده زیرا از پرداخت مالیات هم معاف خواهند شد.

شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان در همه کشورهای جهان می‌تواند نقش تسهیل‌گری در معرفی فعالان اقتصادی داشته باشد.

از اقدامات خیرخواهانه شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان بگویید. حمایت از کودکان کار در چه مرحله‌ای است؟

کودکان کار دغدغه همه مسئولان هستند. آئین نامه‌های آموزشی تدوین شده که بر اساس آن همه بدانند به کودک کار چگونه نگاه کنند. کودکان کار به شغل نیاز دارند. بنابراین تصمیم گرفته شد شغل‌های نظام مند متناسب با سن و ظرفیت جسمی این کودکان در اختیار آنان گذاشته شود. تعدادی از شرکت‌ها برای استخدام این افراد و خانواده‌های آنان اعلام آمادگی کرده‌اند.

قطع سلسله درآمدزایی برای کودکان کار هم مورد توجه بوده است به طوری که بر فروش مواد بازیافتی توسط این کودکان نظارت شود.

برنامه‌ریزی‌های خوبی برای رشد صنایع‌دستی در استان در حال شکل‌گیری است

برنامه بلندمدت شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان برای ایفای نقش در اقتصاد استان چیست؟

برنامه شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان بازآفرینی بازار اقتصاد مقاومتی با اتکا به دانش، نیروی انسانی و منابع داخلی و صدور آن و حصول ارز خارجی از محل آن است. یکی از مکان‌هایی که می‌تواند این بازار را فراهم کند، شهر سلیمانیه عراق است. همبستگی و علاقه فراوانی بین دو ملت ایران سلیمانیه وجود دارد که می‌تواند منجر به افزایش ظرفیت اقتصادی شود. از همه ظرفیت‌های گمرکی استفاده خواهد شد تا نمایشگاه اصفهان بتوان در نمایشگاه بین‌المللی سلیمانیه حضور دائمی داشته باشد.

شرکت‌نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان از منظر سخت افزاری یکی از بهترین و مدرن‌ترین نمایشگاه‌های منطقه خاورمیانه است.

کد خبر 560428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.