کتاب «پارتیان» راهی بازار نشر شد

کتاب «پارتیان» نوشته «اووه الربروک» با ترجمه شاهین آریامنش، از سوی پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی و گردشگری چاپ و منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کتاب «پارتیان» بر اساس ویرایش دوم و بازنگری در کتاب «پارتیان ابرقدرت فراموش‌شده» نوشته «سیلویا وینکلمن» انجام شده است که از سوی انتشارات zabern verlag آلمان در سال ۲۰۱۵ منتشر و توسط کاظم فیروزمند به فارسی نیز ترجمه شد. این کتاب، مجموعه تحقیقات و بررسی‌های تشریحی و انتقادی درباره عصر پارتیان (اشکانیان) است که یکی از ناشناخته‌ترین دوران‌های تاریخی ایران باستان بشمار می‌روند. خواننده در این کتاب به این نکته پی خواهد برد که بسیاری از جوانب رنسانس ایرانیِ منسوب به ساسانیان در دوره پارت‌ها ریشه داشته است. رواج مضامین و مفاهیم پارتی در دوران بعدی از تداوم این نقش‌مایه آشنا در هنر و معماری اسلامی حکایت دارد و یافته‌های این کتاب دوره‌ای را روشن می‌کند که در تاریخ ایران به عصر تاریک شهرت دارد و از این رهگذر نام و نشان و منزلت تاریخی پارتیان را به آنان باز می‌گرداند.

کتاب «پارتیان» نوشته «اووه الربروک» نیز نوعی بازنگری در نسخه «پارتیان ابرقدرت فراموش‌شده» است که بخش‌هایی از آن توسط نویسنده، ویرایش و به انگلیسی ترجمه شده و بیش از ۹۰ عکس جدید به این کتاب افزوده شده است که برخی از آن‌ها در ترکمنستان سرزمین پارتیان در سال ۲۰۱۵ توسط نویسنده عکاسی شده است.

«اووه الربروک» در این کتاب ارزنده همه جوانب شاهنشاهی اشکانی را بررسی کرده است و از نوشتن درباره تاریخ سیاسی اشکانیان فراتر رفته است، چنان‌که خواننده را به خوبی با باستان‌شناسی، تاریخ و فرهنگ، دین، هنر و جامعه اشکانیان آشنا می‌کند.

«شاهنشاهی پارت رویکرد نخست»، «تاریخ شاهنشاهی‌های بزرگ در ایران»، «تاریخ شاهنشاهی پارت»، «ساختار شاهنشاهی پارت»، «دولت‌های خراجگزار و پادشاهی‌های زیر فرمان پارتیان»، «شاهنشاهی پارت و مردمان اوراسیا»، «شهرها و معماری شاهنشاهی پارت»، «بازرگانی و دادوستد در شاهنشاهی پارت»، «نگاهی به زندگی اجتماعی در پارت»، «هنر پارتی: هنر در پادشاهی اشکانی» و «دین در شاهنشاهی پارتی» ۱۱ فصل کتاب «پارتیان» است.

در پیشگفتار کتاب «پارتیان» آمده است:

«شاهنشاهی پارت، دشمن روم در شرق، که رومیان هرگز نتوانستند آنان را شکست دهند برای خوانندگان عام چندان شناخته شده نیست، این کتاب بر آن است شاهنشاهی پارت را که به زبان امروزی «بازیگری جهانی» میان شرق و غرب بود زیر پرتوی که در تاریخ سزاوار آن است قرار دهد.

به‌دست آوردن تصویری روشن از پارتیان هنوز دشوار است؛ چراکه شواهد باستان‌شناسی کافی از قلمرو آنان وجود ندارد و چشم‌انداز این شاهنشاهی نیز تحت تأثیر این واقعیت است که اسناد ادبی یونانیان و رومیان ناکافی است. افزون بر این یا به دلیل نبودن آگاهی یا به دلیل دیدگاه‌های سیاسی نویسندگان غربی تصویری مخدوش از شاهنشاهی پارت پدید آمده است درنتیجه پارتیان مدت‌ها بی‌فرهنگ و بربر شناخته می‌شدند که این دید اکنون کنار گذاشته شده است.

به نادرست شاهنشاهی پارت در دانش همگانی به فراموشی سپرده شده است. امیدوارم این کتاب که برای همه خوانندگان دانشمند و علاقه‌مند نگاشته شده است یاد شاهنشاهی پارت ابرقدرت فراموش شده را بازیابی کند.»

کتاب «پارتیان» نوشته «اووه الربروک» با ترجمه شاهین آریامنش، در ۴۲۲ صفحه از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شده است.

کد خبر 560340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.