ارز دیجیتال فانتوم + قیمت، آینده، امنیت، مقیاس پذیری و استکینگ FTM

فانتوم دارای معماری منحصربه‌فردی است که می‌تواند طیف زیادی از مشکلات بلاکچین را برطرف کند و فناوری‌های منحصربه‌فردی درون آن پیاده شده که ترکیب کلی آنها باعث سازگاری بیشتر و کارایی ایده‌آل‌تر این بلاک‌چین شده است.

به گزارش ایمنا، تراکنش‌هایی مانند انتقال داده‌ها، مبادلات دارایی و تراکنش‌ها و پرداخت‌های روزمره که نیازمند تأیید سریع هستند، در پلتفرم‌هایی مانند بیت کوین که بر غیرمتمرکز سازی و امنیت، متمرکز است، مناسب نیستند. هدف پلتفرم فانتوم، حل این مشکل است. لانچسیس (Lanchesis) به عنوان ساز و کار اجماع پر سرعت در پلتفرم فانتوم است که امکان مبادلات ارزهای دیجیتال را با سرعتی بی سابقه فراهم کرده است.

فانتوم با استفاده از معماری ماژولار، برای ارزهای دیجیتال امکان شخصی سازی بلاک چین‌ها به همراه ویژگی‌های متنوع و متناسب با کاربردهای آنها را فراهم کرده است. پروتکل اثبات سهام موجود در شبکه ارز دیجیتال Fantom، امنیت بسیار بالایی را بدون نیاز به رهبری برای تأمین امنیت شبکه، ایجاد کرده است.

تاریخچه و بنیان گذاران ارز دیجیتال فانتوم

از ابتدایی ایجاد شبکه فانتوم، تیم اجرایی آن دائماً دستخوش تغییراتی بوده است. در حال حاضر این تیم از ۱۲ نفر توسعه‌دهنده شبکه ایجاد شده است. البته علاوه بر این اعضا، نفرات دیگری نیز در بخش‌های مدیریت، مارکتینگ، روابط عمومی و مدیران منطقه‌ای در شرکت فانتوم در حال فعالیت هستند.

بنیان‌گذار اصلی و مؤسس بلاکچین فوق، دکتر آن بی انگ ایک (Ahn Byung Ik) است.

او دکترای خود را در رشته علوم کامپیوتر کسب کرده است و رئیس انجمن صنایع غذایی کره جنوبی نیز هست. آن بی به عنوان نویسنده با مجله معروف فورچن (Fortune) نیز همکاری می‌کند. اما هم اکنون ارتباطی با پروژه فانتوم ندارد و کاملاً از آن خارج شده است.

در حال حاضر فردی به نام مایکل کونگ مدیرعامل شرکت فانتوم است. وی چندین سال سابقه در صنعت بلاکچین به عنوان توسعه‌دهنده را دارد. علاوه بر این وی هنوز نقش خود را به عنوان مدیر ارشد اطلاعات در این شرکت ایفا می‌کند.

از دیگر افراد مشهور در تیم فعلی فانتوم آندره کرونیه معمار دیفای و توسعه‌دهنده Yearn Finance است.

ارز دیجیتال فانتوم + قیمت، آینده، امنیت، مقیاس پذیری و استکینگ FTM

دیفای در فانتوم

به‌عنوان اثبات انعطاف‌پذیری فانتوم، تیم سازنده این شبکه به سرعت فانتوم دیفای (DeFi) را راه اندازی کرد. فانتوم وعده داده است که در سیستم مالی غیر متمرکزی که فراهم می‌کند و در مجموعه DeFi خود برای همه کاربران سودمند واقع شود.

فانتوم با EVM (ماشین مجازی اتریوم) سازگار است و به کاربران این امکان را می‌دهد که دارایی‌های دیجیتال را مستقیماً از کیف پول خود مینت، ترید، و یا به عنوان وام دهنده و گیرنده به اشتراک گذارند. این در حالی اتفاق می‌افتد که همه تراکنش‌هایی که کاربر انجام می‌دهد با کارمزد تقریباً صفر و سرعت بالا همراه است و به نظر می‌رسد این مهم آرزوی دیرینه دیفای برای همه را محقق کند.

در واقع ایده‌های مربوط به دیفای و به‌کارگیری این حوزه در فانتوم ایده آل به نظر می‌رسد، شبکه اصلی اپرا فانتوم (Opera Fantom) با استفاده از پروتکل اجماع لانچسیس (Lachesis) و مبتنی بر DAG ایجاد شده و از قراردادهای هوشمند سازگار با ماشین مجازی اتریوم پشتیبانی می‌کند و به کاربران فانتوم اجازه می‌دهد تا قراردادهای هوشمند را در شبکه اجرا کنند. شبکه اصلی فانتوم دارای ویژگی‌هایی است که آن را برای استفاده از طیف گسترده‌ای از اپلیکیشن‌ها ایده آل می‌کند.

لیکوئید استیکینگ (Liquid staking): می‌توان از ارز دیجیتال FTM، توکن بومی فانتوم، به عنوان ضمانت در دپ‌ها استفاده کرد. همه توکن‌های دلیگیت شده فانتوم در اکوسیستم به عنوان نقدینگی در جریانید.

اف مینت (fMint): می‌توان ده‌ها نوع دارایی مصنوعی، از جمله رمز ارزها، ارزهای ملی کشورها و کالاها را در فانتوم مینت کرد.

اف لند (fLend): دارایی‌های دیجیتال را می‌توان برای ترید کردن و کسب سود و بدون از دست دادن ذخیره FTM خود به کار گرفت، و آن‌ها قرض داد و قرض گرفت.

اف ترید (fTrade): دارایی‌های دیجیتال مبتنی بر فانتوم را می‌توان از همان مبدا کیف پول شخصی معامله کرد، این ویژگی ارائه شده یک صرافی کاملاً غیر متمرکز و به اصطلاح یک بازار ساز خودکار (AMM) ایجاد می‌کند.

فانتوم سخت تلاش کرده است تا راه‌حلی عالی برای دیفای و دنیای ترید دارایی‌های دیجیتال ارائه دهد و البته به لطف فناوری DAG به کار رفته در فانتوم، این پلتفرم از بسیاری دیگر از پلتفرم‌های DeFi برتری دارد. فانتوم به خاطر زمان تأیید تراکنش ناچیز که نهایی شدن هر تراکنش در آن در کمتر از ۲ ثانیه اتفاق می‌افتد و همچنین کارمزدهای پایین شبکه خود انعطاف پذیری بالایی فراهم کرده که از آن حداکثر سود را می‌برد.

ارز دیجیتال فانتوم + قیمت، آینده، امنیت، مقیاس پذیری و استکینگ FTM

ریزش ارز فانتوم

براساس تحلیل ارز فانتوم، این توکن به زیر میانگین متحرک ۵۰ روزه رسیده است که برای مدتی طولانی، به عنوان حمایت اصلی قیمت عمل می‌کرد. حمایت اصلی بعدی روی میانگین متحرک ۱۰۰ روزه است که هنوز دست نخورده است. علاوه بر این، قیمت از انتهای باندهای بولینگر نیز خارج شده و وارد یک روند نزولی در نمودار شده است، اما نمودار نشان می‌دهد که این اصلاح، تنها یک استراحت کوتاه مدت خواهد بود.

ویژگی‌های شبکه فانتوم

شبکه فانتوم به دلیل معماری و ماهیت منحصر به فرد، ویژگی‌های جذابی دارد که باعث شدند این شبکه و ارز دیجیتال آن، ایده‌آل باشد.

امنیت شبکه فانتوم

امنیت بالا را می‌توان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و البته منحصربه‌فردترین ویژگی‌های موجود در شبکه فانتوم تلقی کرد. این شبکه برای تأمین امنیت خود از اجماع اثبات سهام ویژه‌ای به نام پروتکل Lachesis استفاده می‌کند. در این پروتکل خبری از مستر نود نیست و تعداد نودها تا حد زیادی افزایش می‌یابد و تمام آن‌ها بدون مجوز قادر به به‌روزرسانی دفتر کل توزیع شده هستند.

تعداد بالای نودها باعث می‌شود تا نظارت جمعی بر روی این دیتابیس افزایش یابد؛ این پروتکل قطعیت مطلق (Absolute Finality) را ارائه می‌دهد.

در این شبکه تراکنش‌ها قطعاً غیرقابل‌برگشت هستند اما شبکه‌های دیگر عموماً قطعیت احتمالی یا همان Probabilistic Finality را ارائه می‌دهند و احتمال کمی برای برگشت تراکنش‌ها وجود دارد.

این تفاوت باعث شده تا امنیت موجود در شبکه فانتوم بسیار بالا باشد.

سازگاری با محیط زیست

شبکه فانتوم بر خلاف اتریوم یا بیت‌کوین از روش اثبات کار برای تأیید بلاک‌ها استفاده نمی‌کند که باعث شده هش مورد استفاده برای شبکه چندان زیاد نباشد و میزان مصرف برق و البته آلودگی ناشی از تولید آن کاهش یابد؛ بر همین اساس گفته می‌شود ارز دیجیتال فانتوم دوست‌دار محیط زیست است.

ارز دیجیتال فانتوم + قیمت، آینده، امنیت، مقیاس پذیری و استکینگ FTM

سرعت فانتوم

شبکه بلاک‌چین فانتوم دارای سرعت عمل بسیار زیادی است و سازوکار Lachesis باعث شده تا تأیید و البته ایجاد هر بلاک به مدت‌زمان اندکی نیاز داشته باشد. مقیاس‌پذیری آن نیز سبب شده تا سرعت موجود، تقویت شود.

مجموع این موارد باعث شده تا هر بلاک زیر یک ثانیه تشکیل شود. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت در هر ثانیه هزاران تراکنش تأیید می‌شود چون هر بلاک حاوی هزاران تراکنش است.

مقیاس پذیری فانتوم

مقیاس‌پذیری همواره یکی از مشکلات مهم برای بلاک‌چین‌های موجود بوده است. در واقع بیشتر بلاک‌چین‌های دنیا توانایی افزایش گستره خود را ندارند و همین باعث می‌شود تا در صورت افزایش کاربران، با مشکلاتی نظیر ترافیک، کمبود منابع، کاهش سرعت و… مواجه شوند.

این موضوع دقیقاً مانند رایانه‌ای است که اگر همزمان چندین برنامه را با آن باز کنید، سرعت و توانایی آن کاهش می‌یابد. پروژه فانتوم سعی کرده تا راهکار اساسی برای این موضوع پیاده کند. بر همین اساس بوده که فانتوم بلاک‌چین‌های موجود بر بستر خود را از همدیگر مستقل نموده است.

متن‌باز بودن فانتوم

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های موجود در شبکه فانتوم، متن‌باز بودن آن است. به عبارتی دیگر تمام افراد می‌توانند بلاک‌های این شبکه و اطلاعات موجود در آن را مشاهده یا آن را بروز رسانی نمایند. به همین جهت بوده که کدهای این پروژه به‌صورت متن‌باز بر روی سایت گیت‌هاب قرار گرفته است. باید بدانید که مشارکت در این پروژه هم کاملاً آزاد و بدون مجوز است. به عبارتی دیگر هر شخصی می‌تواند یک نود را اجرایی کند.

انعطاف‌پذیری بالای فانتوم

داشتن سازگاری و البته انعطاف‌پذیری بالا را می‌توان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و البته حیاتی‌ترین مزیت‌هایی در نظر گرفت که شبکه فانتوم را متمایز نموده است. در واقع شبکه فانتوم نه‌تنها با ماشین مجازی اتریوم سازگاری دارد، بلکه خود دارای ماشین مجازی مختص به خود است که نام آن را Fantom Virtual Machine گذاشته‌اند.

ارز دیجیتال فانتوم + قیمت، آینده، امنیت، مقیاس پذیری و استکینگ FTM

ساختار شبکه ارز دیجیتال فانتوم

تیم فانتوم مدتی پیش توانست یک چرخش مهم را انجام دهد و تمام امور مالی غیرمتمرکز را در پلت‌فرم خود ممکن ساز که نشان از ساختار قدرتمند شبکه فانتوم می‌دهد. فانتوم همچنین وعده داده است که مجموعه‌ای از قابلیت‌های دیفای را به‌صورت یکپارچه برای همه کاربران ممکن خواهد ساخت.

بلاک چین سازگار با EVM (ماشین مجازی) فانتوم، به کاربران این امکان را می‌دهد تا دارایی‌های دیجیتال را مستقیماً از کیف‌پول خود صادر کنند، معامله کنند، وام دهند و وام بگیرند. همه این امکانات با کارمزد تقریباً صفر و به‌صورت فوری قابل اجراست.

کیف پول ارز فامتوم

در کیف‌‎پول رسمی فانتوم با نام fWallet، می‌توانید علاوه بر خود ارز دیجیتال فانتوم (FTM)، دیگر توکن‌های مبتنی بر شبکه فانتوم را نیز، از جمله؛ fUSD و USDC با خیال راحت ذخیره کنید. شبکه فانتوم به طور کامل با متامسک (Metamask)، لجر (Ledger) و دیگر کیف‌پول‌های موبایل پیشرو، سازگار است.

صرافی ارز فانتوم

توکن فانتوم (FTM) در تمام صرافی‌های بزرگ ارز دیجیتال در دسترس است. بعضی از بزرگ‌ترین صرافی‌هایی که می‌توانید ارز دیجیتال فانتوم را خریداری کنید عبارتند از:

  • بایننس (Binance)
  • جمینی (Gemini)
  • بیتفینکس (Bitfinex)
  • سوشی‌سوآپ (Sushi)
  • یونی‌سوآپ (Uniswap)
  • اف‌تی‌ایکس (FTX)
  • کریپتو (Crypto.com)
  • وان‌اینچ (۱inch)
  • کوکوین (Kucoin)
  • پنکیک سواپ

ارز دیجیتال فانتوم + قیمت، آینده، امنیت، مقیاس پذیری و استکینگ FTM

استیک ارز فانتوم

سهام‌داران توکن فانتوم FTM در شبکه فانتوم، می‌توانند از توکن‌های FTM خود در قالب استیک (Stake) برای کسب سود مداوم استفاده کنند. شما در واقع با استیک کردن و یا همان قفل کردن توکن‌های FTM خود به امنیت شبکه فانتوم کمک می‌کنید. این توکن‌ها که به فرایند استیک کردن اختصاص می‌دهید، در کیف پول شماا قابل مشاهده خواهند بود و هر زمان که بخواهید می‌توانید آنها را برداشت کنید.

در فرایند استیک کردن، شما از طریق یک نود (Node) به اعتبارسنجی در شبکه کمک می‌کنید. به طور فعال در ایمن سازی شبکه FTM نیز نقش خواهید داشت. در همان زمان، توکن‌های FTM را به عنوان پاداش استیک به دست می‌آورید. در نتیجه استیک کردن ارز دیجیتال فانتوم (FTM)، درآمدی ثابت را برای شما به ارمغان می‌آورد.

فانتوم وعده داده است که از طریق اضافه کردن زیرساخت‌های پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و dAppها ارزش افزوده‌ای ایجاد خواهد کرد، که می‌تواند به فانتوم، نسبت به پروژه‌هایی مانند IOTA و Nano که با امکان قرارداد هوشمند راه‌اندازی نشده‌اند، برتری دهد. اگرچه آیوتا اکنون یک لایه مجزا دارد که هوشمندسازی را ارائه می‌دهد. عملکرد خوب توکن IOTA این امید را ایجاد کرده که سرمایه‌گذاران فانتوم نیز بازدهی خوبی در سرمایه خود مشاهده خواهند کرد.

قیمت فانتوم

ارز دیجیتال فانتوم در تاریخ ۴ مارچ ۲۰۲۲ با قیمت ۱.۴۵‬ دلار در صرافی‌ها خرید و فروش می‌شود.

کد خبر 559803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.