رویکردهای بهترین شهر جهان در مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی

گلاسکو، بزرگ‌ترین شهر اسکاتلند و چهارمین شهر پرجمعیت بریتانیا، طی چند دهه اخیر در زمینه محیط زیست‌ بسیار موفق عمل کرده و توانسته است به سطح قابل قبولی از پایداری دست یابد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گلاسکو اولین شهر جهان بود که در سال ۲۰۱۶ به شاخص جهانی پایداری برای به صفر رساندن انتشار کربن تا سال ۲۰۳۰ پیوست و از همان زمان، اقدامات خود را آغاز کرد. گردشگران شهر، خواه در حال صرف غذا، تماشای چشم‌اندازهای بی‌نظیر اطراف یا انجام خرید، با گزینه‌های پایدار متعددی برای عبور و مرور در داخل شهر مواجه می‌شوند که همگی پیرو اصول کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل متحد ۲۰۲۱ برای به صفر رساندن میزان انتشار کربن تا سال ۲۰۳۰ است. در ادامه به معرفی فعالیت‌هایی در گلاسکو پرداخته می‌شود که به طور کامل پایداری در آن‌ها پیاده شده است و در واقع، دوستدار محیط زیست است.

بازدید از فضاهای سبز بی‌شمار در سراسر شهر

بیش از ۱۰۰ پارک و باغ در سراسر شهر گلاسکو وجود دارد که هریک، بازدیدکنندگان ویژه‌ای را به سمت خود جذب می‌کند. به عنوان مثال، پارک Pollok Country دارای مسیرهای دوچرخه‌سواری بی‌شماری است و به همین دلیل، افراد دوچرخه‌سوار این فضای سبز زیبا را برای گذراندن اوقات فراغت خود انتخاب می‌کنند. در نزدیکی همین مکان زیبا، پارک معروف دیگری به نام کویینز قرار گرفته است که اغلب میزبان مردم ساکن در جنوب شهر و همچنین کشاورزانی است که در آن‌جا به فروش محصولات خود می‌پردازند. باغ گیاه‌شناسی شهر نیز به داشتن مجموعه‌ای گسترده از گل‌ها و گیاهان گرمسیری شهرت دارد و افراد علاقه‌مند به کاوش در مورد گیاهان را به سمت خود جذب می‌کند.

ترویج دوچرخه‌سواری در میان شهروندان و گردشگران

گلاسکو یکی از شهرهای دوست‌دار دوچرخه‌سواری در جهان به شمار می‌رود که بسیاری از ساکنان آن، از دوچرخه برای انجام امور روزمره خود بهره می‌گیرند. نکته جالب توجه این است که بسیاری از تورهای مسافرتی در داخل شهر نیز از طریق دوچرخه‌سواری انجام می‌شود و در نتیجه ایستگاه‌های زیادی در گوشه و کنار گلاسکو نصب شده است که دوچرخه‌های الکتریکی را به اشتراک می‌گذارد. راهنماهای سفر شهر به پیروی از جنبش "مسیر سبز"، مردم و گردشگران بزرگ‌ترین شهر اسکاتلند را به تردد از طریق دوچرخه دعوت می‌کنند که همین امر در رونق تجارت دوچرخه نیز نقش مهمی ایفا کرده است.

راه بروید و حرف بزنید

راهنماهای سفر بسیاری در سراسر گلاسکو وجود دارد که مردم و مسافران را به بازدید از جاذبه‌های شهر از طریق پیاده‌روی دعوت می‌کنند. این افراد، خود با مسافران هم‌قدم می‌شوند و حین راه رفتن برای رسیدن به مقصد، اطلاعات زیادی را در مورد معماری، مسیرهای صنعتی، دیوارنگاری‌ها، غذا و نوشیدنی و حکایت‌های خوشایند شهر در زمان‌های گذشته، در اختیار گردشگران قرار می‌دهند.

رویکردهای بهترین شهر جهان در مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی

اقامت در هتل‌های سبز

مدیران هتل‌های چهارمین شهر پرجمعیت بریتانیا طی چند دهه اخیر تمام تلاش خود را برای پایدارسازی فضاهای داخلی و بیرونی به کار گرفته‌اند. از یک سو، غذاهای سالم و اغلب با ترکیبات فراوان سبزیجات در این هتل‌ها سرو می‌شود و از سوی دیگر، طراحی فضاهای داخلی و حتی مبلمان به پیروی از اصول پایداری انجام می‌شود. در هتل جدید Maldron از کارکنان خواسته می‌شود با دوچرخه به محل کار بیایند، ضمن این‌که استفاده از ظروف یک‌بار مصرف توسط مهمانان نیز محدودیت‌های زیادی دارد.

خرید خوراکی‌هایی با کمترین میزان دورریزی

اغلب فروشندگان مواد غذایی در گلاسکو از رویکرد ضایعات صفر پیروی می‌کنند و در نتیجه، خوراکی‌هایی را به فروش می‌گذارند که میزان دورریزی آن‌ها حداقل یا هیچ است. یکی از کمپانی‌های شهر به نام "انتخاب درست" به فروش مواد غذایی کاملاً سالم و بدون استفاده از ظروف پلاستیکی می‌پردازد و در عوض، از مشتریان می‌خواهد کانتینرهای خود را برای حمل مواد غذایی همراه بیاورند.

حمل‌ونقل از طریق اتوبوس‌های عمومی الکتریکی

بزرگ‌ترین شرکت اتوبوس‌رانی اسکاتلند در گلاسکو که First Glasgow نام دارد، نوع جدیدی از خودروهای الکتریکی به ناوگان اتوبوس‌رانی شهر افزوده است که میزان انتشار گازهای آلاینده از آن‌ها صفر است. علاوه بر این، شرکت ذکر شده ایستگاه‌های شارژ متعددی در سراسر شهر نصب کرده است که هر یک قدرت شارژ ۳۰۰ اتوبوس الکتریکی را دارد.

رویکردهای بهترین شهر جهان در مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی

افزایش گرایش به گیاه‌خواری در میان مردم شهر

اخیراً بسیاری از رستوران‌های سراسر گلاسکو به استفاده زیاد از سبزی‌ها در غذاهای خود پرداخته‌اند که همین امر منجر به افزایش گرایش مردم به گیاه‌خواری شده است. جالب است بدانید که اغلب کافه‌های شهر نیز به علت سرو دمنوش‌های گیاهی به محبوبیت زیادی میان مردم و گردشگران دست یافته و توانسته‌اند بیش از گذشته مشتری به سمت خود جذب کنند.

برگزاری نمایشگاه‌های دوستدار محیط زیست

موزه ریورساید، موزه‌ای فوق‌مدرن با مجموعه‌ای از خودروهای تاریخی و نمایشگرهای تعاملی پیشرفته، اخیراً نمایشگاهی تحت عنوان "بیرون راندن گازهای آلاینده" برگزار کرده است و به ترویج استفاده از خودروهای الکتریکی کوشیده است، ضمن این‌که در تلاش است طرح "خودکارآمدی در بخش حمل‌ونقل" را نیز گسترش دهد.

مرکز علوم گلاسکو نیز رویدادهایی تحت عنوان "دنیای ما، اثربخشی ما" برگزار کرده است که شامل پنج طرح اقلیمی است و پایداری کره خاکی را مورد توجه قرار می‌دهد.

رویکردهای بهترین شهر جهان در مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی

کد خبر 559728

برچسب‌ها