Nestle؛ از خریداری شرکت‌های بزرگ تا تبدیل به نخستین شرکت سودآور

نستله شرکت صنایع غذایی سوئیسی است که در سال ۱۸۶۶ توسط هنری نستله تاسیس و اکنون دارای ۴۴۷ کارخانه در ۱۹۴ کشور جهان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نستله شرکت صنایع غذایی سوئیسی چندملیتی است که به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد غذایی و آشامیدنی جهان شناخته می‌شود. این شرکت در سال ۱۸۶۶ توسط هنری نستله تأسیس و اکنون دارای ۴۴۷ کارخانه در ۱۹۴ کشور جهان است. از برندها و نام‌های تجاری این شرکت می‌توان به نسکوئیک، نسکافه، کیت‌کت، اسمارتیز و مگی اشاره کرد. بخشی از سهام شرکت نستله در بازار بورس سوئیس و یورونکست معامله می‌شود و در سال ۲۰۱۱ این شرکت در فهرست فورچون جهانی ۵۰۰ نخستین شرکت سودآور در جهان شناخته شود.

تاریخچه شرکت نستله

هنری نستله در سال ۱۸۶۶ در شهر ووه سوئیس با به‌کارگیری ترکیبات مختلفی مانند شیر گاو، آرد و شکر غذای جایگزینی برای نوزادانی که از شیر مادر محروم بودند، فراهم کرد و در همان سال با نام لاکتوز فاریان نستله محصول خود را تولید کرد. یک سال بعد دو برادر آمریکایی به نام‌های چارلز و جورج پیج که به‌عنوان سفیرهای ایالات متحده آمریکا در سوئیس فعالیت می‌کردند اقدام به راه‌اندازی شرکت آنگلو سوئیس کاندنس میلک در شهر شم کردند و در سال ۱۹۰۵ با شرکت نستله ادغام شد.

در سال ۱۹۴۷ نستله با شرکت المنتانا ادغام شد و نام آن به نستله الیمنتانا تغییر یافت و از دهه ۱۹۵۰ به بعد شرکت نستله زنجیره‌ای از ادغام‌ها را با شرکت‌های مختلف آغاز کرد که این فرآیند در طول چندین دهه نستله را به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مواد غذایی در جهان تبدیل کرد. این شرکت در سال ۱۹۵۰ کران‌اند بلک‌ول را خریداری و سپس فینداس، لیبیز و استوفرز را نیز تصاحب کرد.

از اواسط دهه ۱۹۹۰ روند خریداری و ادغام شرکت‌های مواد غذایی توسط نستله شدت گرفت. در سال ۲۰۰۲ این شرکت دو خرید بزرگ دیگر را نیز رقم زد که نخستین خرید آن در ماه ژوئن صورت گرفت و پس از آن در ماه اوت شرکت چیف آمریکا را با ارزش ۲.۹ میلیارد دلار خریداری کرد. از آخرین خریدهای شرکت نستله می‌توان به شرکت جنی‌کری اشاره کرد که در دسامبر ۲۰۰۵ با ۶۰۰ میلیون دلار تصاحب و شرکت یونانی دلتا آیس‌کریم که با ۲۴۰ میلیون یورو خریداری شد. شرکت نستله هم‌اکنون مالک بیش از هشت هزار برند در بخش‌های مختلف صنایع غذایی است.

شرکت نستله در سال ۲۰۱۹ با درآمدی معادل ۹۳ میلیارد و ۵۱۲ میلیون دلار در رتبه ۷۶ از نظر درآمد و با سودی معادل ۱۰ میلیارد و ۳۶۴ میلیون دلار در رتبه ۵۳ سودآورترین شرکت جهان شناخته شد. برحسب اعلام فهرست فایننشل تایمز جهانی ۵۰۰ و در ۳۱ مارس سال ۲۰۱۵ این شرکت با ارزش ۲۴۳ میلیارد و ۷۰۱ میلیون دلار با سه رتبه سقوط نسبت به سال ۲۰۱۴ در رتبه ۱۴ قرار گرفت.

نستله و فعالیت در ایران

در تاریخ پنجم مردادماه ۱۳۷۳ هیئت وزیران وقت ایران به شرکت نستله مقیم سوئیس مجوز مشارکت در طرح تولید شیر خشک و غذای کودک در شهرستان کرج با مشارکت سرمایه‌گذاران خصوصی ایران را اعطا کردند و نستله به طور رسمی سرمایه‌گذاری خود را در ایران آغاز کرد. درحال‌حاضر نستله در ایران به تولید برخی از محصولات شیر خشک، سرلاک، نسکافه و نسکوئیک در کارخانه‌های قزوین می‌پردازد.

محصولات و فرآورده‌های شرکت نستله

نستله محصولات بسیاری ازجمله قوه، آب، شربت، غذای بچه، بستنی، ادویه، سوپ، غذاهای یخ‌زده، شیرینی‌جات و غذای حیوانات تولید می‌کند.

مدیرتی ارشد نستله

هیئت رئیسه شرکت نستله عبارت است از:

  • پل بولکه: رئیس هیئت مدیره
  • مارک اشنایدر: مدیر عامل اجرایی نستله
  • لارن فرکسی: نایب رئیس منطقه آمریکا
  • کریس جانسون: نایب رئیس مناطق آسیا، اقیانوسیه، آفریقا و خاورمیانه
  • پاترکا بولا: نایب رئیس بخش‌های کسب‌وکار استراتژیک، بازاریابی و نسپرسو
  • استفان پالزر: مدیر ارشد فناوری
  • کارکو استمبری: نایب رئیس مناطق اروپا، خاورمیانه و آفریقا
  • فرانسوا-زاویر راجر: مدیر ارشد مالی
  • مگدی باتاتو: مدیر ارشد عملیات
  • بتریس گویلامو-گرابیچ: مدیر گروه منابع انسانی و خدمات کسب‌وکار
  • لین گیل: مشاور ارشد کل
  • گرگ بیهار: مدیر ارشد Nestlé Health Science
  • سانجای باهادور: مدیر گروه استراتژی و توسعه کسب‌وکار
  • جوزپه کارلا: مدیر عامل نستله ایران
  • بپتیست گورمند: مدیرعامل نستله واترز ایرانیان

ستیزه‌ها و انتقادهایی به شرکت نستله

برخی از فعالیت‌های تجاری گذشته و حال شرکت نستله انتقادهای گسترده‌ای را در پی داشته است که حساس‌ترین آن‌ها روش بازاریابی شرکت در فرآورده‌های شیر گاو به عنوان جایگزینی برای شیر مادر است که مربوط به مادران سراسر جهان شمال کشورهای در حال توسعه می‌شود. توسعه در کشورهایی که از نظر اقتصادی زیان دیده‌اند، یکی از پراهمیت‌ترین موضوعات است و فعالیت‌های نستله در طول تحریم آن در سال ۱۹۹۷ توجه جهان را برانگیخت. تیم بازاریابی و روابط عمومی تلاش دارند تا درک عموم از فعالیت‌های شرکت طی سال‌ها ارتقا یابد و برای همین کار محصولات مشتری پسندی، تولید می‌کرد.

سود شرکت نستله

فروش شرکت نستله در پایان سال ۲۰۰۳ بالغ بر ۸۸ میلیارد فرانک سوئیس درآمد داشته است که سود خالص آن معادل ۲.۶ میلیارد فرانک است؛ کارکنان این شرکت نیز ۲۴۷ هزار نفر است و تقریباً در همه کشورهای جهان در حال فعالیت هستند.

کد خبر 559666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.