بهره‌برداری آزمایشی از اتوبوس برقی گامی به سوی شهر پاک

مدیرکل نوسازی و تحول اداری شهرداری اصفهان گفت: در راستای کاهش آلودگی هوا و حرکت به سمت شهر پاک به عنوان یکی از اهداف کلان برنامه توسعه پنج ساله شهرداری اصفهان در افق ۱۴۰۵، حرکت ناوگان حمل‌ونقل عمومی به سمت برقی شدن است که این کار می‌تواند در کاهش آلودگی هوا مؤثر باشد.

سیدمصطفی اعتصامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان این‌که یک دستگاه اتوبوس برقی امروز _یکشنبه، پانزدهم اسفندماه_ در کلان‌شهر اصفهان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، اظهار کرد: در راستای کاهش آلودگی هوا و حرکت به سمت شهر پاک، حرکت ناوگان حمل‌ونقل عمومی به سمت برقی شدن است که می‌تواند در کاهش آلودگی هوا مؤثر باشد.

وی افزود: تفاهم‌نامه‌ای با هدف گسترش زیرساخت‌های مورد نیاز جهت استفاده از انرژی پاک در حمل‌ونقل عمومی در کلان‌شهر اصفهان بین شرکت مهندسی ساخت برق و کنترل مپنا مکو و شرکت اتوبوس عقاب‌افشان تحت عنوان شرکت تولید اتوبوس برقی پارسان شتاب و شهرداری اصفهان در مهرماه سال جاری منعقد شد.

مدیرکل نوسازی و تحول اداری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: پس از حدود شش ماه از زمان انعقاد این تفاهم‌نامه، شهرداری اصفهان برای نخستین‌بار با همکاری و محوریت معاونت حمل‌ونقل و ترافیک و برنامه‌ریزی راهبری معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی، با به حرکت درآوردن آزمایشی این اتوبوس برقی، در صدد است با برقی کردن ناوگان اتوبوسرانی، گام بزرگی جهت تحقق بخشیدن به اهداف شهرداری اصفهان در راستای کاهش آلودگی هوا و حرکت به سمت شهر هوشمند بردارد.

وی اضافه کرد: در نظر گرفتن نقشه راه شهر هوشمند اصفهان، در جهت استفاده مناسب از شبکه هوشمند انرژی شامل زیرساخت‌ها، خودروها و تجهیزات ICT محور، برای دستیابی به استفاده از انرژی پاک در حمل‌ونقل عمومی مهم است.

اعتصامی تصریح کرد: انجام مطالعات و طراحی‌های اولیه در فاز نخست و برنامه‌ریزی جهت تأمین بودجه، پیاده‌سازی و بهره‌برداری از این زیرساخت‌ها، از جمله مواردی است که در اداره کل نوسازی و تحول اداری، بر اساس نقشه راه هوشمندسازی شهرداری به آن پرداخته شده است.

وی ادامه داد: بر اساس نتایج پژوهش امکان‌سنجی فنی و اقتصادی در خصوص استفاده از اتوبوس‌های برقی در اصفهان که توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شد، استفاده از اتوبوس‌های برقی اقدامی قابل توجیه از نظر فنی و اقتصادی در مقایسه با اتوبوس‌های قدیمی بوده است.

مدیرکل نوسازی و تحول اداری شهرداری اصفهان با اشاره به پژوهش امکان‌سنجی فنی و اقتصادی در خصوص استفاده از اتوبوس‌های برقی در این کلان‌شهر، اضافه کرد: نتایج این پژوهش نشان داد که اتوبوس‌ها در شهرهای بزرگی مانند اصفهان که ترافیک سنگینی دارند ناگزیر به توقف زیاد هستند و همین امر باعث افزایش مصرف انرژی و فشار به موتور برای اتوبوس‌های دیزلی و گازی می‌شود در حالی که چنین مسئله‌ای برای اتوبوس‌های برقی پیش نمی‌آید.

کد خبر 559643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.