۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰
اصفهانی‌ها درخت‌بان می‌شوند

مدیریت شهری اصفهان در آستانه سال جدید، رویکرد "درخت‌بانی" را در کنار رویکرد "درخت‌کاری" در دستور کار خود قرار داده است تا فرهنگ توجه به فضای سبز موجود را زنده نگه دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هر ساله در آستانه سال نو و آغاز بهار طبیعت، مراسم درختکاری به منظور پاسداشت طبیعت و گسترش فضای سبز در شهرهای مختلف کشور برگزار می‌شود؛ اصفهان نیز از این موضوع مستثنی نیست، اما امسال با رویکرد "درخت‌بانی" به استقبال هفته درختکاری می‌‎رود. حفاظت از درختان به عنوان سرمایه‌های ارزشمند شهر اهمیتی کمتر از کاشت درخت ندارد، به خصوص که این روزها شهر اصفهان خشکسالی بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند و درختان کهن شهر آسیب جدی از کمبود منابع آبی دیده‌اند.

درختان کهن سرمایه‌ها و هویت هر شهر محسوب می‌شود و پاسداری و نگهداری از این درختان در شرایط خشکسالی اهمیت زیادی دارد؛ لذا مدیریت شهری اصفهان بر آن شد تا فرهنگ درخت‌بانی را در کنار درختکاری میان شهروندان ترویج دهد و آنها را نسبت به این مسئله حساس کند تا علاوه بر کاشت نهال و گسترش فضای سبز شهری، درختان موجود شهر نیز حفظ شود. حفظ درختان کلان‌شهر اصفهان هم از منظر زیبایی‌شناسی و هم از منظر تأمین امنیت اهمیت زیادی دارد و شهروندان با اجرای این طرح شهرداری را در نگهداشت درختان شهر و حفظ فضای سبز شهری یاری می‌کنند.

فضای سبز تاب‌آوری شهرها را در حوزه اجتماعی و اکولوژیکی افزایش می‌دهد و اجرای طرح درخت‌بانی در کنار طرح درختکاری می‌تواند به حفظ و گسترش هرچه بیشتر فضای سبز شهر اصفهان کمک کند و آسیب‌های حال حاضر فضای سبز این کلان‌شهر را با مشارکت شهروندان تا حد زیادی کاهش دهد.

همراه با درخت‌بانی، درخت‌کاری هدفمند انجام شود

فرزاد مؤمنی، کارشناس شهرسازی می‌گوید: زمانی اهمیت طرح درخت‌بانی، مشخص می‌شود که عابر پیاده، نسبت به سقوط درخت بر روی خود یا وسیله‌نقلیه پارک‌شده در حاشیه خیابان آسوده‌خاطر باشد.

وی ادامه می‌دهد: معتقدم طرح درخت‌بانی اقدام خوبی برای حفظ درختان و رفع خطر آنها است که با شناسایی درختان خطرآفرین و رسیدگی به آنها باعث کاهش حوادث خواهد شد.

این کارشناس شهرسازی با بیان این‌که طرح درخت‌بانی یک اقدام در راستای رفع خطر درختان کهنسال به‌شمار می‌رود، خاطرنشان می‌کند: درختان کهن‌سالی در چهارباغ عباسی، چهارباغ بالا و چهارباغ خواجو وجود دارند که باید برای رفع خطر یا ایجاد حفاظ فلزی در اطراف آنها اقدام کرد.

وی تصریح می‌کند: با توجه به گسترش کویر به شهرها، لازم است که در کمربندهای شهری، درختان زیادی کاشته شود و با تعیین مکان مشخص و هدفمند برای کاشت آن، از نفوذ بیابان به درون شهرها جلوگیری کنیم.

وی با بیان این‌که شهرداری باید با روش‌های نوین، درختان موجود در کمربندهای شهر را آبیاری کند، می‌افزاید: برای جلوگیری آلودگی صوتی مناطق مسکونی می‌توان پوشش گیاهی و نهال‌کاری در مسیر رینگ چهارم انجام داد که این اقدام در کاهش آلودگی هوا نیز بسیار تأثیرگذار است.

مؤمنی تصریح می‌کند: معتقدم باید همراه با درخت‌بانی، درخت‌کاری هدفمند نیز در دستور کار قرار گیرد تا برای زیرساخت آبیاری و حفاظت و جنبه‌های توسعه شهری و بیابان‌‎زدایی نیز اقدام شود.

درخت بانی؛ طرحی برای تکریم درختان شهر

مجید عرفان‌منش، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان نیز در این‌باره اظهار می‌کند: هر ساله نیمه اسفندماه آئین درختکاری در شهرهای مختلف از جمله اصفهان برگزار می‌شود، اما امسال به دلیل آنکه توجه شهروندان را در کنار درختکاری به حفاظت از درختان موجود شهر جلب کنیم، برای اولین بار "درخت‌بانی" را مورد توجه قرار دادیم.

وی تاکید می‌کند: آمارها نشان می‌دهدکمتر از ۱۰ درصد درختان توزیع شده برای درخت‌کاری مستقر شده است، همچنین برخی افراد توجه چندانی به درختان موجود شهر نمی‌کنند و فضای سبز شهری از این بابت خسارات زیادی دیده است، لذا با توجه به این موضوع و دلایل دیگری همچون افت کیفیت درختانی که شهرداری‌ها برای توزیع درخت خریداری می‌کنند، درخت‌بانی را در کنار درخت‌کاری مدنظر قرار دادیم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان می‌افزاید: به منظور توجه بیشتر به درختان به عنوان سرمایه‌های محیط زیستی شهر، در کنار آئین درختکاری که امسال به‌صورت هدفمند انجام می‌شود، آئین درخت‌بانی را نیز خواهیم داشت.

وی با بیان این‌که شهر اصفهان زمانی به باغ‌شهر مشهور بوده است، اما امروزه از آن باغ‌شهر چیز زیادی باقی نمانده است، تاکید می‌کند: با توجه به این شرایط باید در حفظ و نگهداری درختان شهر به ویژه درختان کهنسال توجه کنیم؛ طرح درخت‌بانی برای تکریم درختان به عنوان مظلوم‌ترین موجودات شهر است که سعی داریم در قالب این کمپین، موضوع تکریم درختان کهنسال شهر و فرهنگ حفاظت از فضای سبز را اجرا کنیم.

عرفان‌منش با بیان این‌که پویش درخت‌بانی راه‌اندازی شده است تا بیش از سه میلیون و ۶۰۰ هزار اصله درخت را درخت‌بانی کنیم، می‌گوید: در حال حرکت به سمتی هستیم که درختان کهنسال به مردم معرفی شود و درخت‌بانی به عنوان یک فرهنگ شهروندی در قالب رویدادهایی در مناطق پانزده‌گانه و یک رویداد شاخص در ابتدای خیابان سپاه در مجاورت شهرداری مرکزی به شهروندان شناسانده شود.

وی ادامه می‌دهد: امسال آئین درختکاری را در قالب باغ‌های موضوعی درختکاری در ناژوان خواهیم داشت، لذا امروز _یکشنبه، پانزدهم اسفندماه_ کاشت نهال در نارنجستان ناژوان با حضور اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان انجام خواهد شد و کاشت درخت در اسفندماه هدفمند انجام می‌شود، بر اساس مذاکرات شهرداری اصفهان با اداره کل منابع طبیعی در قالب قانون هوای پاک، توزیع عمومی نهال به وسیله ادارات منابع طبیعی شهرستان‌ها انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تاکید می‌کند: در صدد هستیم در کنار پویش درخت‌بانی، به فضای سبز داخلی ساختمان‌ها نیز در قالب موضوع خانه سبز و توسعه فضای سبز داخل ساختمان‌ها با استفاده از گل و گیاهان آپارتمانی بپردازیم.

وی خاطرنشان می‌کند: طبق گزارش‌های رسیده از مناطق پانزده‌گانه شهرداری، افرادی به هر دلیل به درختان شهر آسیب می‌رسانند؛ به طور مثال مالکان یا پیمانکاران بدون توجه به موقعیت درختان، پس از ایجاد ورودی‌های ساختمان از شهرداری درخواست قطع درختان را دارند که طبق قوانین و مقررات و اصرار شهروندان مجبور به قطع درختان هستیم، از این‌رو پروژه "نجات درختان" را در شهر کلید زدیم تا در قالب این طرح درختانی که در مقابل ساختمان‌ها یا پروژه‌های عمرانی شهر قرار می‌گیرند را تا حد امکان جابه‌جا کنیم، البته اگر درخت کهنسال باشد یا از نوع گونه‌هایی باشد که امکان جابه‌جایی آن فراهم نباشد، ناچار به قطع آن خواهیم بود.

عرفان‌منش اظهار می‌کند: از شهروندانی که قصد احداث بنا دارند درخواست داریم قبل از تهیه نقشه ساختمان، موقعیت درختان خارج از منزل را در نظر داشته باشند و حتی‌المقدور از ایجاد ورودی در نزدیکی درختان خودداری کنند.

نباید بی‌حد و مرز درخت کاشت

محمد کوشافر، یک فعال محیط زیست می‌گوید: درخت دارای مزایای زیست‌محیطی زیادی است و اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست، از این‌رو همواره توصیه به کاشت درخت شده است و در مراسم روز درختکاری این عمل به اوج خود می‌رسد؛ به‌طوری که جنبه نمایشی پیدا می‌کند، اما نباید بی‌حد و مرز درخت کاشت.

وی با تاکید بر اینکه درخت‌کاری مانند هر اقدام دیگر باید تابع ویژگی‌های سرزمین باشد، تصریح می‌کند: کاشت تعداد زیادی درخت نیاز آبی بالایی ایجاد می‌کند و باعث تشدید بحران آب کشور خواهد شد، بنابراین نباید بدون برنامه‌ریزی اصولی درخت بکاریم، بلکه باید در صورتی که مطالعات سرزمینی اجازه دهد، درخت بکاریم یا باغ ایجاد کنیم.

این فعال محیط زیست می‌افزاید: درخت دوست محیط زیست است، لذا با درخت‌کاری نابه‌جا نباید به محیط زیست آسیب بزنیم.

کد خبر 559595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.