چرا پرونده‌های دیوان باید با کمک یک وکیل دیوان عدالت اداری پیش رود؟

هر کدام از مجریان قانون بر حسب محدوده اختیاراتی که برای آن‌ها از جانب دولت تعیین شده است، دارای یک سری وظایف هستند و در این میان باید حق و حقوق تک به تک افراد جامعه رعایت گردد.

در واقع هدف قانون گذار این است که در حمایت از مردم، یک سری از قوانین و ضوابط را برای هرکدام از واحدهای دولتی تعریف کند.

حال گاهی مشاهده می‌شود که مصوبه اجرا شده از سوی یکی از این واحدها زیانی را به ناحق متوجه افراد می‌کند و یا اینکه اجرای عملی در جهت آسیب به حقوق افراد رقم می‌خورد؛ در این موارد دیوان عدالت اداری به عنوان یک مرجع عالیقدر صلاحیت رسیدگی به شکایت علیه این واحدها را در اختیار خواهد داشت.

از آنجایی که بسیاری از واحدهای دولتی که طرف شکایت در دیوان هستند، از یک وکیل خبره و کاربلد در کنار خود بهره می‌برند، دارای قدرت نفوذ بیشتری در دیوان خواهند بود. در صورتیکه به تنهایی بخواهید با این حجم از قدرت و نفوذ واحدهای دولتی در دیوان رقابت کنید، احتمالاً با چالش‌های بسیاری دست و پنجه نرم خواهید کرد اما حضور یک وکیل متخصص دیوان عدالت برگ برنده را در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر می‌خواهید بدانید که چرا پرونده‌های دیوان باید با کمک یک وکیل دیوان عدالت اداری پیش رود، تا انتهای این مطلب با ما همراه شوید.

کدام دعاوی در دیوان عدالت بررسی می‌شود؟

همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم، قانون گذار به منظور حفظ حقوق افراد، قانونی را مصوب کرده است که در آن مجریان قانونی باید در یک چهارچوب مشخص عمل نمایند و در صورتیکه به هر دلیلی عملی در خارج از این چهارچوب علیه افراد انجام گیرد، با طرح دعوا در دیوان صلاحیت رسیدگی به قاضی دیوان واگذار می‌شود. در یک جمع بندی کلی می‌توان گفت که تمامی دعاوی که در آن شاکی ادعا داشته باشد که توسط ارگان‌های دولتی مورد ظلم قرار گرفته است، به دیوان عدالت اداری ارجاع داده می‌شود.

از دیگر مواردی که در دیوان به آن پرداخته می‌شود، طرح دعوا علیه آرای کمیسیون‌ها و یا هیئت‌های بدوی خواهد بود. در طرح دعاوی مانند دعاوی اداره کار ابتدا طرح دعوا در هیئت بدوی انجام گرفته و سپس در صورت اعتراض به این آرا، پرونده به هیئت حل اختلاف ارجاع می‌شود. در نهایت در صورتیکه هر کدام از طرفین دعوا مجدداً نسبت به آرای صادره اعتراض داشته باشند، اعتراض آن‌ها باید در دیوان عدالت اداری مطرح گردد.

وظیفه هیئت عمومی دیوان

گاهی برخی از دعاوی مطرح شده در دیوان بر حسب موضوع شکایت به هیئت‌های عمومی دیوان ارجاع داده می‌شود اما این هیئت‌ها وظیفه رسیدگی به کدام دعاوی را بر عهده دارند؟ در صورتیکه شعب بدوی دیوان در صدور آرای نهایی در تعارض باشند، پرونده به هیئت عمومی ارجاع داده می‌شود تا در این مرحله رأی وحدت رویه صادر گردد.

در واقع منظور از این امر این است که هیئت عمومی در خصوص آرایی که در شعب مختلف دیوان به نتیجه مشترکی نرسیده است، وارد عمل می‌شود تا با کمک از چندین قاضی رای نهایی را به نام رأی وحدت رویه صادر کند.

مورد دیگری که بررسی آن در هیئت‌های عمومی دیوان عدالت انجام می‌شود، مربوط به شکایت از مصوباتی است که ارگان‌های دولتی اجرا می‌کنند. در واقع در صورتیکه یکی از ارگان‌های دولتی مصوبه‌ای را در خلاف قوانین کشوری به مرحله اجرا درآورد، هر شخصی می‌تواند نسبت به شکایت به آن در دیوان عدالت اقدام کند؛ در حالیکه این شکایت تشریفاتی چندانی را نیز ندارد.

دعاوی مربوط به این حوزه، در هیئت عمومی از دیوان عدالت بررسی می‌شود اما توجه داشته باشید که طرح شکایت علیه این اقدامات نیازمند آگاهی از قوانین حاکم بر دستگاه‌های اجرایی و مصوبات آن‌ها است؛ به همین منظور تنها یک وکیل دیوان عدالت اداری کارکشته می‌تواند شما را در طرح این دعاوی همراهی کند.

چرا پرونده‌های دیوان باید با کمک یک وکیل دیوان عدالت اداری پیش رود؟

وکیل دیوان عدالت اداری کیست؟

برای بهره‌مندی از یک وکیل دیوان عدالت مختار خواهید بود که هر کدام از وکلایی را که دارای پروانه وکالت معتبر هستند در اختیار بگیرید اما موضوع به همین جا ختم نمی‌شود. از آنجایی که دعاوی با موضوعات بسیار زیادی امکان روی دادن دارند، طبیعتاً یک وکیل نمی‌تواند بر تمامی زمینه‌های طرح شکایت تسلط داشته باشد و معمولاً هر وکیل در یک زمینه تخصصی بهتر فعالیت می‌کند.

حال در این میان، ما نیز برای رسیدن به مطالبات خود در دیوان عدالت به دنبال وکیلی هستیم که به صورت تخصصی بر روی مسائل دیوان عدالت فعالیت کند؛ در این حالت قطعاً شانس بیشتری برای طی گردن مسیرهای بهتر و البته آسان‌تر خواهیم داشت.

مزایای استفاده از وکیل دیوان عدالت اداری

از آنجایی که پروسه رسیدگی به پرونده‌های دیوان زمان بر و همچنین هزینه بردار است، در صورت عدم موفقیت در رسیدن به نتیجه مطلوب، متوجه ضرر و زیان‌های زیادی خواهید شد که حتی گاهی جبران پذیر نیز نخواهد بود اما در طرف مقابل حضور یک وکیل کاربلد برای ارائه راهکارهای مناسب می‌تواند زمینه را برای افزایش کیفیت کار فراهم کند.

یک وکیل متخصص دیوان عدالت به خوبی می‌تواند شرایط موکل خود را بسنجد و با تکیه بر مستندات موجود، راهکار مناسب را ارائه دهد؛ راهکاری که در عین صرفه‌جویی در هزینه و زمان، بتواند نتیجه مطلوب را در پی داشته باشد.

اهمیت تنظیم لایحه توسط وکیل دیوان عدالت اداری

در دادگستری‌ها قاضی پرونده، طرفین را برای دفاع از خود به جلسات حضوری فرا می‌خواند و سپس با شنیدن دفاعیات آن‌ها تصمیم نهایی را به صورت ابلاغیه به اطلاع طرفین می‌رساند اما این روند در دیوان عدالت اداری تا حدودی متفاوت است؛ به این صورت که قاضی دیوان از دید عموم دارای شهرت مخفی است و همچنین اینکه پرونده‌های موجود را تنها با تکیه بر لوایح تنظیم شده از سوی طرفین و یا وکیل قانونی آن‌ها بررسی می‌کند.

در واقع در پروسه روند پیگیری مطالبات در دیوان عدالت، فضایی برای دفاعیات حضوری برای طرفین وجود ندارد و به همین دلیل توانایی تنظیم لایحه اصولی برای دفاع از خود در برابر قاضی پرونده اهمیت دارد. غفلت از نحوه تنظیم لایحه، گاهی همه مسائل را تغییر می‌دهد؛ بنابراین پیشنهاد ما این است که برای این کار حتماً از یک وکیل متخصص کمک بگیرید.

حال وظیفه وکیل دیوان عدالت اداری در این میان چیست؟ وکیل دیوان عدالت اداری با توجه به دانش تخصصی که در زمینه دیوان عدالت دارد، به خوبی از عهده تنظیم لایحه اصولی بر می‌آید. در واقع وکیل دیوان با بررسی ساختار پرونده و همچنین با بررسی شرایط حاکم بر پرونده اقدام به تنظیم لایحه جهت دفاع از موکل خود می‌کند. حساسیت این دفاعیه‌ها به اندازه‌ای بالا است که گاهی سرنوشت یک پرونده را تغییر می‌دهد.

چرا پرونده‌های دیوان باید با کمک یک وکیل دیوان عدالت اداری پیش رود؟

نقش وکلای دیوان به عنوان وکیل عدالت اداری

اکنون که با اهمیت کار وکیل دیوان عدالت اداری آشنا شدید، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه می‌توان به یک وکیل خبره و متخصص در دیوان عدالت دسترسی پیدا کرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که وکلای دیوان به عنوان وکیل دیوان عدالت اداری دارای تسلط کافی بر امور دیوان عدالت اداری است به طوری که برای هر نوع از دعاوی بهترین و کارآمد ترین راه حل‌ها در پیش گرفته می‌شود. اگر قصد دارید وکالت پرونده خود را به یک وکیل دیوان بسپارید، در ابتدا با مجموعه وکلای دیوان در تماس باشید تا به وکیل آشنا به موضوع پرونده خود ارجاع داده شوید.

قابل ذکر است که مؤسسه حقوقی تهران وکیل توسط بهترین مرجع نقد و بررسی سایت‌ها یعنی وب سایت کی خوبه در تمام حوزه‌های حقوقی این افتخار را داشته است تا در لیست بهترین‌ها قرار بگیرد مخصوصاً لیست بهترین وکیل دیوان عدالت اداری که این افتخار نصیب مؤسسه حقوقی تهران وکیل شده است.

کد خبر 559465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.