عصرانه خبری علم و فناوری در دوازدهم اسفندماه ۱۴۰۰

در این بسته خبری در رابطه با وارد شدن پلاسمای سرد برای درمان زخم‌های دیابتی، قوانین بهره‌برداری از شبکه‌های فیبرنوری، متاورس در ایران، ضریب نفوذ اینترنت در کشور و زمان برگزاری رویداد بهاری اپل می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم و فناوری در روزی که گذشت را مرور می‌کنیم:

مشکل اختلال ارتباط همراه اول و اینترنت در سیروان برطرف می‌شود

فرماندار شهرستان سیروان گفت: با اتمام حفاری و کابل‌گذاری و همچنین تکمیل فیبر نوری، مشکل قطع ارتباط همراه اول و اینترنت در این شهرستان برطرف می‌شود و با اتمام این پروژه یکی از خواسته‌های مردمی محقق خواهد شد.

وارد شدن پلاسمای سرد برای درمان زخم‌های دیابتی

مدیر زیرساخت‌های صنعتی شتاب‌دهنده آیکان (ICAN) ستاد نانو ارائه آموزش به فناوران و تربیت نیروی انسانی بر اساس نیاز صنایع را از خدمات این شتاب‌دهنده به شرکت‌های فناور دانست و گفت: برای توسعه فناوری نیز زیرساخت‌های فناوری مختلفی فراهم کرده‌ایم.

مسعود عظیمیان در نشستی مجازی که در صفحه اینستاگرام ستاد نانو برگزار شد، با بیان این‌که این شتاب دهنده از سوی ستاد توسعه نانو در سال ۱۳۹۶ راه‌اندازی شد، ادامه داد: هدف از راه‌اندازی این شتاب دهنده کمک به تکمیل زنجیره نوآوری تا صنعت در حوزه نانو بوده و این نهاد پلی میان دانشگاه و صنعت است و در این راستا تلاش می‌کند تا محصولات تولید شده در این حوزه راه خود را به سمت بازار باز کند.

آیا ایران برای متاورس آماده است؟

حمید فروزنده، کارشناس فناوری اطلاعات با اشاره به این‌که متاورس یک سخت‌افزار نیست که نیاز به واردات داشته باشد، متاورس را یک فرصت می‌داند و از پلتفرم Microsoft Teams به‌عنوان نمونه‌ای موفق نام می‌برد که از آن استفاده کرده است.

وی به استفاده از این تکنولوژی از سوی مایکروسافت برای برگزاری جلسات خود اشاره کرد و گفت: متاورس شرایطی را فراهم می‌کند که گفت‌وگوها بسیار محسوس‌تر از یک مکالمه تلفنی باشد. یعنی دو نفر می‌توانند در حالی گفت‌وگو کنند که علاوه بر مشاهده یکدیگر، باهم دست بدهند و این دست‌دادن را حس کنند و به این ترتیب یک ارتباط چهره به چهره شکل می‌گیرد.

فروزنده معتقد است: این تکنولوژی در مقایسه با ویدئوکال و ویدئوکنفرانس خروجی باکیفیت‌تری دارد و تأثیرگذاری گفت‌وگوهای درون جلسه به‌مراتب بیشتر است.

ضریب نفوذ اینترنت در کشور به بیش از ۱۲۲ درصد رسید

وضعیت توسعه تلفن همراه، در سه ماهه سوم سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد سهم همراه اول از خطوط فعال ۷۲ میلیون مشترک، ایرانسل بیش از ۵۸ میلیون مشترک و اپراتور رایتل بیش از پنج میلیون مشترک است. ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور اکنون از ۱۶۱ درصد عبور کرده است.

قوانین بهره‌برداری از شبکه‌های فیبرنوری تصویب و ابلاغ شد

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در جلسه ۱۰۵ کمیسیون تنظیم مقررات «قوانین حاکم بر پروانه ایجاد و بهره‌برداری از شبکه‌های انتقال داده نوری و دسترسی کاربران با استفاده از فیبرنوری» را تصویب و به دستگاه‌های مختلف ابلاغ کرد. بر اساس این مصوبه، دارنده پروانه مکلف است شبکه موضوع پروانه را در اختیار سایر ارائه‌کنندگان خدمات دارای پروانه قرار داده و هزینه‌های مربوط را حسب تعرفه‌های مصوب کمیسیون تنظیم مقررات از کاربران انتهایی و یا ارائه‌کنندگان خدمات دریافت کند. هرگونه ارائه و توزیع فیلم از طریق شبکه فیبر نوری صرفاً برای شرکت‌هایی که دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، امکان‌پذیر است.

اپل دعوتنامه‌هایی را به رسانه‌ها برای مراسم بهاری خود ارسال کرد که پیش‌بینی می‌شود در جریان آن مدل ارزان‌قیمت جدیدی از آیفون معرفی شود.

زمان برگزاری رویداد بهاری اپل اعلام شد

اپل سه‌شنبه دعوتنامه برای رویداد هشت مارس ارسال کرد. این رویداد با عنوان پیک پرفورمنس (Peek Performance) در یوتیوب و وب سایت اپل مستقیماً پخش خواهد شد. رویدادهای اپل از زمان آغاز پاندمی کووید- ۱۹ در مارس سال ۲۰۲۰ مجازی شده‌اند.

این نخستین رویداد اپل از اکتبر سال ۲۰۲۱ خواهد بود که لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پروی جدید را معرفی کرده بود. سال گذشته این شرکت رویداد بهاری را در آوریل برگزار کرد و مدل‌های پیشرفته آی‌پد و رایانه آی‌مک را رونمایی کرد.

کد خبر 559212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.