گرایش‌هایی که آینده شهرها را تشکیل می‌دهد

اگرچه گسترش ویروس کرونا، اصول زندگی شهری را به طور قابل توجهی متحول کرده است، با این حال مدیران را به اعمال قوانین جدید و بازطراحی شهرها برای رفع نواقص و مبارزه با پاندمی سوق داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اقداماتی که مدیران شهری طی دوران کرونا برای مهار ویروس اعمال کرده‌اند نشان داده است که شهرها قابلیت تغییر در راستای بهبود هر چه بیشتر کیفیت زندگی را دارد. مدیران در اغلب شهرهای دنیا، تغییراتی در زیرساخت‌ها و طراحی‌ها به وجود آورده‌اند که امکان رعایت فاصله اجتماعی را میان مردم به وجود آورده است، ضمن این‌که پایداری را بیش از گذشته برای مناطق در پی داشته است. در واقع، شیوع بیماری کووید -۱۹، اهمیت پایداری شهری را بیش از پیش به تصویر کشیده است و مدیران را بسیار بیشتر از قبل به اعمال اقداماتی جهت سبز سازی شهرها سوق داده است. البته پیش‌بینی می‌شود که همین گرایش به پایداری، زمینه‌ساز تحولات بیشمار دیگری در شهرهای آینده باشد که در ادامه به معرفی چند نمونه از آن‌ها پرداخته می‌شود.

طراحی سبز فضاهای عمومی

اگرچه اغلب فضاهای شهرهای مدرن امروزی را سازه‌های بتنی و آسمان‌خراش‌ها در بر گرفته است، با این حال شیوع بیماری کووید -۱۹ وجود پوشش‌های سبز را در سراسر شهرها به یک ضرورت تبدیل کرده است و پیش‌بینی می‌شود که در آینده، بخش اعظمی از مناطق شهری را همین فضاها در بر گیرد که این امر، مدیران را در رسیدن به اهداف توسعه پایدار یاری خواهد کرد.

گرایش‌هایی که آینده شهرها را تشکیل می‌دهد

پیدایش شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای

ایجاد شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای را برای اولین بار، آنه ایلداگو شهردار پاریس پایتخت فرانسه مطرح کرد که در آن، تمام ساکنان پایتخت می‌توانند همه نیازهای خود را تنها با ۱۵ دقیقه پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری برطرف کنند. این ایده به شدت با استقبال مدیران سراسر شهرهای جهان مواجه شد و امروزه بسیاری از آن‌ها در تلاش هستند از طریق گسترش تمام خدمات در همه مناطق، شهرک‌هایی خودکفا بسازند که مملو از فضاهای سبز است و تردد وسایل حمل‌ونقل عمومی جایی در آن‌ها نخواهد داشت.

ارائه خدمات فراگیر

نبود برابری میان شهروندان، یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی مدیران شهری در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا بود که البته اقدامات زیادی در راستای به حداقل رساندن آن اعمال شد. مقامات محلی طی این دوران متوجه شدند که برابری میان شهروندان می‌تواند نقش مهمی در به پایان رساندن بحران کرونا ایفا کند و به همین دلیل، تمام تلاش خود را به کار گرفتند، همه اقشار جامعه را از حمایت‌های خود بهره‌مند کنند. به نظر می‌رسد که گرایش مدیران به ایجاد حس برابری میان شهرنشینان روندی دائمی به خود گرفته است و آینده مدیریت شهری را نیز تا حد زیادی تحت تأثیر قرار خواهد داد.

گرایش‌هایی که آینده شهرها را تشکیل می‌دهد

ترویج تردد هوشمند و پایدار در آینده

برنامه‌ریزان اغلب شهرهای دنیا، طی یک دهه اخیر و به ویژه پس از گسترش ویروس کرونا، به افزایش هر چه بیشتر مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی در شهرها پرداخته‌اند و در پی آن برای ترویج پویایی سبز، پایدار، دیجیتالی، خودکار و هوشمند کوشیده‌اند. بدون شک، حمل‌ونقل در آینده تحولات بیشتری را متحمل خواهد شد و در مسیر پایدارسازی بیشتر شهرها به سمت جلو پیش خواهد رفت.

اکوسیستم‌های نوآوری دیجیتال

امروزه در بسیاری از شهرهای دنیا با هدف جذب استعدادهای درخشان، ترویج خلاقیت و پیشگیری از رواج افکار غلط، مشاغل جدیدی در حال توسعه است که می‌تواند به رشد اقتصادی مرتبط با نوآوری تکنولوژیک آن‌ها کمک زیادی کند و در ضمن به پرورش نسل‌های خلاق‌تر در آینده منجر شود.

اقتصاد مدور و تولید در سطح محلی

برنامه‌ریزان سراسر شهرهای جهان با تکیه بر مدورسازی منابع سلامت، اصول اشتراک، بازیافت و استفاده دوباره، در حال توسعه مدل‌های جدیدی از اقتصاد مدور هستند که در صورت تحقق می‌تواند اقتصاد شهرهای آینده را به طور قابل توجهی رونق ببخشد.

گسترش مشارکت جمعی

مدیران محلی به عنوان پلتفرم‌هایی برای افزایش همکاری میان مردم و نهادهای مختلف عمل می‌کنند که می‌توانند با یکدیگر، اکوسیستم‌هایی فراگیر برای آموزش و کسب‌وکار به وجود آورند.

گرایش‌هایی که آینده شهرها را تشکیل می‌دهد

افزایش امنیت سایبری و آگاهی شخصی

بدیهی است که با پیشرفت تکنولوژی، امکان حملات سایبری نیز افزایش پیدا می‌کند که همین امر، تجاوز به حقوق خصوصی ساکنان کره خاکی را در پی خواهد داشت. با این حال برنامه‌ریزان در تلاش هستند استراتژی‌هایی برای به حداقل رساندن حملات سایبری به کار گیرند تا اثرات آن‌ها نظیر از دست رفتن داده‌ها، ضررهای مالی و اختلالات خدمات را بر زندگی مردم به حداقل برسانند.

توسعه سازه‌ها و زیرساخت‌های پایدار و هوشمند

مدیران می‌توانند از طریق سرمایه‌گذاری در فناوری‌های دیجیتالی، از داده‌ها برای بهینه‌سازی مصرف انرژی و همچنین منابع در سازه‌ها و خدماتی مانند آب، انرژی و ضایعات بهره برند.

اعمال اقدامات شهری از طریق هوش مصنوعی

بهره‌مندی از هوش مصنوعی و زیرساخت‌های وابسته به فناوری می‌تواند به حمایت شهرها در خودکارسازی اقدامات، افزایش خودکار آمدی، حل مشکلات و ارائه خدمات بهتر کمک کند.

استفاده از هوش مصنوعی برای افزایش امنیت شهری

امروزه در اغلب شهرهای پیشرفته جهان از هوش مصنوعی و سایر فناوری‌ها برای نظارت بر فضاهای عمومی و تضمین امنیت شهری بهره گرفته می‌شود.

کد خبر 559042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.