اولویت‌های حوزه حمل‌ونقل در بودجه ۱۴۰۱ چیست؟

حمل‌ونقل عمومی یکی از حوزه‌های مهم است که نقش کلیدی در افزایش فرصت دسترسی شهروندان به کالاها و خدمات را در سطح شهر ایفا می‌کند، در بودجه ۱۴۰۱ که بیش از یک ماه به وسیله همکاران در کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق مورد بررسی قرار گرفت، بیش از ۴۳ درصد به حوزه حمل‌ونقل، ترافیک و هوشمندسازی اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در شهر هوشمند ارتباطات شهری، ارائه خدمات شهری، تراکنش‌ها و فعالیت روزمره شهروندان به صورت مجازی و الکترونیکی امکان‌پذیر است، حرکت هر کلان‌شهری در این مسیر سبب توسعه پایدار شهری و حل مشکلات اجتماعی، اقتصادی، زیست‌محیطی و کاهش معضلات ترافیک درون‌شهری و آلودگی هوا می‌شود. همچنین مهم‌ترین رکن برای اجرایی کردن برنامه‌های شهر هوشمند فراهم کردن زیرساخت‌های شهری و بهره‌مندی از سرویس‌ها و حوزه‌های متفاوت برای روان کردن و آرام‌سازی ترافیک شهری در محلات پرتردد است.

همچنین کاهش تردد وسایل نقلیه، کاهش یا حذف ترافیک عبوری در محلات پرتردد و استفاده بیشتر از وسایل حمل‌ونقل عمومی و وسایل نقلیه غیرموتوری مانند دوچرخه و پیاده‌روی به جای استفاده از خودروی تک سرنشین در روان‌سازی ترافیکی محلات پرجمعیت و کاهش آلودگی هوا در کلان‌شهرها حائز اهمیت است. در بررسی بیشتر این مسئله و اختصاص سهم بودجه سال ۱۴۰۱ به بخش حمل‌ونقل عمومی، تحقق شهر هوشمند و آرام‌سازی ترافیک محلات به با محمدرضا فلاح، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

در خصوص سهم بودجه ۱۰۴۱ در حوزه حمل‌ونقل عمومی، ترافیک و هوشمندسازی توضیح دهید؟

حمل‌ونقل عمومی یکی از حوزه‌های مهم است که نقش کلیدی در افزایش فرصت دسترسی شهروندان به کالاها و خدمات را در سطح شهر ایفا می‌کند، در بودجه ۱۴۰۱ که بیش از یک ماه به وسیله همکاران در کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق مورد بررسی قرار گرفت با رقم حدود ۱۳ هزار و ۴۹۳ میلیارد تومان به تصویب رسید و بیش از ۴۳ درصد این بودجه به حوزه حمل‌ونقل، ترافیک و هوشمندسازی اختصاص یافته است. توجه به عابران پیاده از مواردی است که در این حوزه مورد توجه قرار گرفته است، مواردی مانند مناسب‌سازی معابر، گذرها، محله‌ها، آرام‌سازی، بهبود حمل‌ونقل در سطح شهر و محله‌ها که به ایمنی عابر پیاده تعلق دارد، در بودجه ۱۴۰۱ مورد توجه قرار گرفته است.

آیا در حوزه حمل‌ونقل عمومی، ترافیک و هوشمندسازی چالش‌های معلولان نیز مورد توجه قرار گرفته است؟

در حوزه توجه به معلولان و جانبازان نیز مناسب‌سازی معابر، ایستگاه‌های اتوبوس، مترو و توجه به معلولان در پروژه‌های عمرانی مد نظر قرار گرفته است. توجه به حمل‌ونقل عمومی در بودجه سال آینده لحاظ شده و در این راستا تمام ردیف‌ها راجع به تملک و احداث ایستگاه مترو، مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری به ایستگاه اتوبوس، احداث مسیرهای ویژه اتوبوس‌های تندرو و احداث پایانه‌ها در حوزه حمل‌ونقل عمومی بوده است. بازسازی، نوسازی و خرید اتوبوس، توجه به قطار شهری، خرید واگن نیز در حوزه حمل‌ونقل عمومی قرار دارد که در بودجه تمام مناطق لحاظ شده است.

برای فراهم شدن بسترهای هوشمندسازی شهر شورای ششم چه اقداماتی را در نظر گرفته است؟

توجه ویژه‌ای به تردد خودروهای شخصی در شهر شده است و ردیف‌هایی که به بازگشایی گلوگاه‌ها، تملک و احداث حلقه حفاظتی، تملک و احداث خیابان‌ها، تعریض معابر، تملک و احداث پارکینگ‌های شهر، نصب دوربین‌های نظارتی و تصویری در شهر و اصلاح هندسی بوده است، حاکی از توجه به افراد خودروسوار خواهد بود که در بودجه ۱۴۰۱ مد نظر قرار گرفته است. در این دوره از شورای اسلامی شهر اصفهان تلاش بر این است که بسترهای هوشمندسازی شهر فراهم شود تا امکان خدمات به شهروندان در تمام حوزه‌ها به صورت هوشمندسازی فراهم شود و شهروندان کمتر در سطح شهر، مناطق و ساختمان‌های متعلق به شهرداری و سازمان‌ها تردد داشته باشند، اگر حوزه هوشمندسازی به خوبی در شهر پیاده شود، شاهد کاهش هزینه رفت‌وآمد، در امان ماندن شهروندان از آسیب‌ها و مسائل اجتماعی و ترافیکی خواهیم بود.

برای آرام‌سازی ترافیک محلات در بودجه سال آینده چه برنامه‌هایی مورد توجه قرار گرفته است؟

تاکید بر ایجاد توسعه حمل‌ونقل همگانی و نیمه‌همگانی پاک، جذاب، ایمن، قابل اعتماد، سریع و مطابق با با استاندارهای بین‌المللی، مقرون به صرفه و قابل دسترس برای تمام اقشار شهروندان در همه مناطق شهر، تاکید بر ایجاد و توسعه حمل‌ونقل غیرموتوری مانند دوچرخه‌سواری، توجه به شبکه معابر با استانداردسازی برای عابران پیاده و تقویت وجود این نوع معابر در شهر برای سهولت استفاده شهروندان از حمل‌ونقل پاک از جمله اهداف مهم شورای اسلامی شهر در این دوره خواهد بود و لحاظ کردن بودجه برای توسعه بیشتر در این بخش نیز مورد توجه قرار گرفته است.

همچنین در بودجه ۱۴۰۱ مبلغ قابل توجهی به منظور تاکید بر آرام‌سازی ترافیک محلات به منظور ارتقای کیفیت زندگی و افزایش ایمنی، کاهش مزاحمت‌های ترافیک عبوری برای ساکنان محله‌ها، توجه به بازسازی، نوسازی و بهسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی لحاظ شده است. توجه به محور قرار دادن سلامت، آسایش و رفاه شهروندان، ایمنی عبورومرور، دسترسی به هوای پاک و فضاهای بی‌سر و صدا در تمام طرح‌های حمل‌ونقل و ترافیکی مورد نظر قرار گرفته است.

انجام چه اقداماتی برای ارتقای فرهنگ شهروندی و ترافیک در اولویت خواهد بود؟

تلاش در جهت ارتقای فرهنگ ترافیک، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در ردیف‌هایی که مربوط به روابط عمومی و حوزه معاونت فرهنگی بوده نیز در بودجه سال آینده لحاظ شده است، شهرداری اصفهان باید در جهت ارتقای فرهنگ شهروندی به ویژه فرهنگ ترافیک اقداماتی را انجام دهد و توجه خاصی به انواع ظرفیت‌های موجود در حمل‌ونقل ریلی، توجه به یکپارچه‌سازی مدیریت حمل‌ونقل در انواع گونه‌های آن، تاکید بر استفاده از انرژی‌های پاک و کاهش انرژی به منظور کاهش آلاینده‌های هوا در تمام ابعاد، طرح‌های حمل‌ونقل ریلی، ایجاد و ساماندهی شرکت‌های حمل‌ونقل بار، حمل‌ونقل مسافر درون‌شهری و برون‌شهری مدنظر است، همچنین به مناسب‌سازی معابر و فضاهای عمومی برای معلولان، سالمندان و عابران پیاده نیز در بودجه ۱۴۰۱ توجه شده است.

شورای ششم در بخش توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی به چه مواردی تاکید دارد؟

لازم است بدانیم توجه به ایجاد مسیرهای خاص برای استفاده از دوچرخه و گسترش فرهنگ استفاده از آن به صورت استاندارد و قابل قبول مدنظر است، در دوره قبلی اقداماتی در این زمینه انجام شده بود، اما بسیاری از این معابر نیازمند استانداردسازی است، دوچرخه‌سواری در برنامه‌های شورای ششم بر مبنای استاندارها و کاهش آسیب شهروندان دوچرخه‌سوار است.

چه مواردی در حوزه حمل‌ونقل در ردیف‌های پژوهشی مورد توجه قرار گرفته است؟

لزوم ارائه پیوست ترافیکی برای پروژه‌های عمرانی در ردیف طرح‌های پژوهشی مورد توجه قرار گرفته است، توجه به پیاده‌راه‌ها، محورهای پیاده به منظور توسعه فرهنگ پیاده‌روی، پیگیری تهیه طرح جامع حمل‌ونقل با تاکید بر حمل‌ونقل عمومی و پیاده‌روی در ردیف‌های پژوهشی در اولویت قرار دارد.

کد خبر 558932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.