«مبانی فلسفه هنر» به چاپ چهاردهم رسید

کتاب «مبانی فلسفه هنر» اثر «آن شپرد» با ترجمه علی رامین و ویراستاری کامران فانی، پس از ۲۵ سال گذشت زمان از چاپ نخست، برای چهاردهمین ‌بار تجدید چاپ شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کتاب «مبانی فلسفه هنر» نه تنها ماهیت تجربه زیبایی‌شناختی، بلکه تعریف هنر و ارزش اخلاقی و ذاتی آن را در زندگی بررسی می‌کند. این کتاب گسترده و جذاب که به هیچ دانش رسمی و پیشینی از جانب خوانندگان خود نیاز ندارد دری را به روی درک بیشتر هنر می‌گشاید.

«آن شپرد» نویسنده این کتاب، اثر خود را به دو بخش تقسیم می‌کند:

او در بخش اول، نظریه‌های اصلی تعریف هنر و زیبایی را خلاصه می‌کند. در بخش دوم، او به بررسی ماهیت ارزیابی و ارزش‌گذاری زیبایی‌شناختی می‌پردازد. همان‌طور که شپرد توضیح می‌دهد، سه رویکرد اصلی برای تعریف هنر وجود دارد که هر کدام بر عنصری متمرکز هستند.

در بخش اول که به ارائه نظریه‌های اصلی درباره هنر اختصاص دارد، چنین آورده شده است که اشیای هنری چیزهایی را با ما به اشتراک می‌گذارند. یکی پیشنهاد می‌کند که همه هنرها از چیزی در زندگی تقلید می‌کنند، دیگری به این اعتقاد دارد که هنر چیزی را بیان می‌کند (مانند خشم یا خلسه)، و دیگری پیشنهاد می‌کند که همه هنرها ویژگی‌های صوری دارند. عقیده چهارمی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد همه هنرها کیفیت زیبایی را به اشتراک می‌گذارند.

در بخش دوم که بر هنر ادبی متمرکز است، شپرد به بررسی موضوعات فلسفی مانند قضاوت انتقادی، معنا و حقیقت در ادبیات و رابطه‌ی هنر و اخلاق می‌پردازد. او سوالاتی را مطرح می‌کند که آیا یک تفسیر صحیح از یک اثر هنری وجود دارد یا خیر؟ آیا هنر بر مخاطبان خود تأثیر اخلاقی دارد؟ او با ذکر مثال‌های خاص به بررسی دیدگاه‌های مطرح شده می‌پردازد.

«آن شپرد» از استادان تراز نخست رشته فلسفه هنر است. او استاد بازنشسته فلسفه باستانی در رویال هالوی دانشگاه لندن است و تحصیل‌کرده دکتری فلسفه در آکسفورد انگلستان است. بیشتر تحقیقات و مطالعات او در زمینه ارتباط بین فلسفه و ادبیات متمرکز است. رساله دکتری شپرد درباره نظریه ادبی پروکلس، فیلسوف نوافلاطونی بوده است. او در سال ۱۹۸۷ کتاب با عنوان «درآمدی بر فلسفه هنر» را با انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر کرد که در سال ۱۳۷۵ با ترجمه علی رامین و عنوان فارسی «مبانی فلسفه هنر» و به دست انتشارات علمی و فرهنگی راهی بازار کتاب ایران شد.

در کتاب مبانی فلسفه هنر، آن شپرد از بحث‌های آشنای رشته فلسفه هنر در تعریف هنر یا تاریخ سیر نظریه‌ورزی‌ها صرف‌نظر می‌کند و از همان ابتدا پرسش «چرا به هنرورزی روی می‌کنیم؟» را طرح می‌کند. سپس در بخش‌های بعدی کتاب به ترتیب نسخه‌برداری، فرانمایی، فرم، هنر، زیبایی و درک زیباشناسانه، نقد، تأویل و ارزیابی، نیات و انتظارات، معنا و صدق و هنر اخلاق را خط سیر کتاب قرار می‌دهد.

انتشارات علمی و فرهنگی در پشت جلد کتاب آورده است: «چه چیزی تابلوی ونوس بوتیچلی را زیبا می‌سازد؟ آیا می‌توانیم در بحث درباره آثار هنری از «معنی» و «صدق» سخن گوییم؟ آیا آگاهی از قصد هنرمند یا پدیدآورنده برای درک یک اثر هنری لازم است یا هر اثر هنری، پس از آفریده شدن، از آفریدگار خود مستقل می‌شود و بر پای خود می‌ایستد؟ هنگامی که یک اثر هنری را نقد می‌کنیم، چه نوع داوری انجام می‌دهیم؟ آیا تفسیرها و ارزیابی‌ها نقادانه قابل توجیه و برهان‌پذیرند؟ آیا در نقد آثار هنری، مسائل اخلاقی و اجتماعی نیز بایسته توجه‌اند؟»

مترجم این اثر علی رامین و ویراستار آن کامران فانی، کتابشناس پیشکسوت، است. شایسته توجه است که این کتاب در سال‌های گذشته همیشه یکی از منابع و متون دانشگاهی بوده است که مدرسان به دانشجویان جهت مطالعه توصیه و تدریس می‌کنند.

چاپ چهاردهم کتاب «مبانی فلسفه هنر» با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، در ۲۹۱ صفحه و با قیمت ۷۹ هزار تومان از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است.

کد خبر 558883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.