آیا دل‌ درد یکی از علائم بیماری کووید۱۹ است؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که یک نفر از میان هر پنج بیمار مبتلا به کرونا، حداقل یکی از مشکل‌های گوارشی مانند اسهال، استفراغ یا دل‌درد را تجربه می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویروس کرونا ممکن است همه قسمت‌های بدن انسان را تحت‌تأثیر قرار دهد. این ویروس که برای نخستین‌بار در سال ۲۰۱۹ میلادی در ووهان چین شناسایی شد، تاکنون چندین بار جهش پیدا کرده است. سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز بعضی از آن‌ها را به‌عنوان گونه نگران‌کننده در نظر گرفته است. علائم بیماری کووید ۱۹ در بدن افراد به نحوه واکنش سیستم ایمنی میزبان به عامل بیماری‌زا بستگی دارد. اگرچه علائم رایج بیماری کرونا شامل تب، گلودرد و آبریزش بینی می‌شود، اما علائم دیگری نیز وجود دارد که از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ یکی از این علائم دل‌درد است.

دل‌درد یکی از علائم بیماری کووید -۱۹ است؟

دل‌درد مانند تب، گلودرد و آبریزش بینی جزو علائم بیماری کووید ۱۹ است. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که یک نفر از میان هر پنج بیمار مبتلا به کرونا، حداقل یکی از مشکلات گوارشی مانند اسهال، استفراغ یا دل‌درد را تجربه می‌کند. همچنین، ۲۵.۹ درصد افرادی که به دلیل مبتلا شدن به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان بستری می‌شوند نیز دچار مشکلات گوارشی می‌شوند. نتایج مطالعه‌ای که در مارچ سال ۲۰۲۰ میلادی در مجله آمریکایی Gastroenterology منتشر شده است، نشان می‌دهد که دل درد و اسهال جزو اولین علائم بیماری کووید ۱۹ هستند و افرادی که به دلیل مبتلا شدن به این بیماری درگیر مشکلات گوارشی می‌شوند، بیشتر از دیگران در معرض مرگ‌ومیر ناشی از کرونا قرار دارند. نتیجه مطالعه دیگری که ۲۵ هزار و ۲۵۲ فرد را مورد ارزیابی قرار داده، حاکی از این است که علائم رایج گوارشی بیماری کووید ۱۹ شامل بی‌اشتهایی، از دست دادن حس بویایی و چشایی، اسهال، حالت تهوع، دل‌درد و استفراغ خونی می‌شود.

دل‌درد ناشی از بیماری کووید ۱۹ چه ویژگی‌هایی دارد؟

دل‌درد ناشی از بیماری کووید ۱۹ معمولاً در قسمت مرکزی شکم احساس می‌شود. این درد چند روز اول بیماری پدیدار می‌شود و در بیشتر افراد نیز با سرعت زیادی طی یک یا دو روز از بین می‌رود. درصورتی‌که افراد دل‌درد را همراه با علائم دیگر مانند اسهال یا تنگی نفس تجربه کنند، باید آزمایش کرونا انجام دهند. در موارد خفیف‌تر، دل‌درد معمولاً همراه با سردرد، خستگی، از دست دادن حس بویایی یا چشایی و دردهای عضلانی ظاهر می‌شود. متخصصان معتقدند که ممکن است افراد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ دل‌درد را به همراه علائم دیگر مانند تب، گلودرد و بی‌اشتهایی تجربه کنند.

چرا بیماری کووید ۱۹ باعث بروز دل درد می‌شود؟

نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که ویروس کرونا فعالیت آنزیم مبدل آنژیوتانسین ۲ (ACE۲) را مختل و بافت پوششی روده را آلوده می‌کند؛ درنتیجه بیماران دچار مشکلات گوارشی از جمله دل‌درد می‌شوند. ویروس کرونا با استفاده از پروتئین ACE۲ به عنوان گیرنده‌، وارد سلول‌های روده و سلول‌های تنفسی می‌شود، آن‌ها را آلوده می‌کند و باعث آزاد شدن سیتوکین می‌شود. سیتوکین پروتئین‌های کوچکی هستند که باعث بروز التهاب می‌شوند و خطر بروز مشکلات گوارشی را افزایش می‌دهند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که اگرچه ویروس کرونا باعث بروز مشکلات تنفسی می‌شود، ممکن است افراد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ علائم گوارشی به ویژه اسهال را تجربه کنند.

کد خبر 558838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.