روند مثبت ۲۶۲ نماد در بورس و ۱۷۸ نماد در فرابورس

در روزهای اخیر شاهد ورود نقدینگی به نمادهایی هستیم که سقوط آزاد شدیدتری را تجربه کرده‌اند و همین موضوع باعث شده است سرعت رشد شاخص هم وزن از شاخص کل بیشتر باشد؛ تعداد نمادهای مثبت ۲۶۲، اما میزان رشد شاخص برابر با دوهزار ۵۸۵ واحد نشان‌دهنده کاهش سرعت رشد نمادهای بزرگ بازار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کل بازار بورس تهران با رشد دو هزار ۵۸۵ واحدی به سطح یک میلیون ۲۸۱ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با رشد سه هزار ۱۵۱ واحدی در سطح ۳۳۳ هزار ۹۵۰ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار رشد ۰.۲۰ درصدی و شاخص هم‎وزن رشد ۰.۹۵ درصدی را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۲۶۲

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۱۰۸

روند مثبت ۲۶۲ نماد در بورس و ۱۷۸ نماد در فرابورس

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۳۰ واحدی به سطح ۱۷ هزار ۶۷۲ واحد رسید و نسبت به روز گذشته رشد ۰.۱۷ درصدی تجربه کرد.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۷۸

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۳۰

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۲۳ هزار ۵۶۷ و یک میلیون ۶۸۲ هزار ۹۶۷ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب سه میلیارد ۷۴۷ و سه میلیارد ۸۶۵ میلیون برگه سهم بود.

شاخص‌ها

روند مثبت ۲۶۲ نماد در بورس و ۱۷۸ نماد در فرابورس

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

روند مثبت ۲۶۲ نماد در بورس و ۱۷۸ نماد در فرابورس

حمایت: یک میلیون ۲۸۰ هزار واحد

مقاومت: یک میلیون ۳۰۰ هزار واحد

پیش بینی: رفتار نوسانی بین دو سطح فوق

سود سال ۹۹ سهام عدالت به‌زودی پرداخت می‌شود

محسن انصاری مهیاری؛ مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه سود سهام عدالت به‌زودی برای مشمولان پرداخت می‌شود، گفت: اکنون تعداد ۳۶ شرکت سرمایه‌پذیر سهام عدالت که ۳۲ شرکت آن سودده بودند، اقدام به واریز سودهای خود کرده و عدد خوبی به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز شده است.

باید از بورس کالا حمایت کرد

رئیس هیأت مدیره انجمن سنگ آهن ایران گفت: امروز که پس از سال‌ها شاهد حذف دخالت‌های دولتی و برخی ذی نفوذان و کنار رفتن رویکرد عرضه محصولات با قیمت‌های یارانه‌ای هستیم و محصولات کل زنجیره فولاد از جمله معدن، راهی بورس شده، بی‌انصافی است که بداخلاقی کرده و هر بخش به دلیل منافع کوتاه مدت خود، اعتراض کند؛ سیاست گذاران با عرضه محصولات زنجیره فولاد در بورس، حذف قیمت‌های دستوری و لغو سهمیه بندی‌های رانتی به دنبال برقرار کردن تعادل در زنجیره فولاد هستند. طی یک سال اخیر بورس کالا پیگیری‌های زیادی در خصوص عرضه محصولات معدنی به رغم افزایش قیمت مواد اولیه فولادسازان انجام داده که این رویه که به نفع اقتصاد و صنعت است، جای حمایت دارد.

اخبار شرکت‌ها

افزایش سرمایه فولاد

پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه

درصد افزایش سرمایه: ۹۴ درصد

محل تأمین: سود انباشته

هدف افزایش سرمایه: احداث نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت اسمی ۹۱۴ مگاوات

(گزارش توجیهی هیئت مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۲۹۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال به مبلغ ۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال از محل سود انباشته به منظور تأمین بخشی از منابع مورد نیاز جهت تکمیل طرح‌های توسعه در دست اجرا (احداثِ نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیتِ اسمیِ ۹۱۴ مگاوات) خرید دارایی‌های سرمایه‌ای (۵۰ دستگاه لکوموتیو) جبرانِ مخارجِ انجام شده بابتِ مشارکت در افزایش سرمای? شرکت‌های سرمایه‌پذیر مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر جبرانِ مخارجِ انجام شده بابتِ سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته (خریدِ سهامِ) تحصیلِ سرمایه‌گذاری‌های جدید (خریدِ سهامِ جدید) تأمینِ بخشی از سرمای? در گردشِ مورد نیازِ شرکت که در تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۰۸ به تصویب هیئت مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده.)

افت تولید و فروش کشرق در بهمن ماه

شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود در بهمن ماه ۶,۱۵۱ تن محصول تولید کرده که نسبت به ماه گذشته افت ۲۴ درصدی و نسبت به متوسط سال جاری افت شش درصدی داشته است. مقدار فروش شرکت نسبت به دی ماه افت ۲۹ درصدی و نسبت به متوسط سال جاری افت یک درصدی داشته و به ۱۰,۲۲۳ تن رسیده است. مبلغ فروش شرکت به ۱۰.۴ میلیارد تومان رسیده است که افت ۱۳ درصدی نسبت به دی ماه داشته است. مبلغ فروش شرکت نسبت به متوسط سال جاری رشد سه درصدی را ثبت کرده است. کاهش مبلغ فروش شرکت در حالی رخ داده که متوسط قیمت واحد محصولات با رشد ۲۲ درصدی نسبت به ماه گذشته همراه بوده است. متوسط قیمت محصولات نسبت به متوسط سال جاری رشد بیش یک درصدی داشته است. قیمت ذغال سنگ کک شو کیفی با دو درصد افزایش به ۱,۱۳۷ تومان در هر کیلوگرم و قیمت زغال سنگ کک شو کیفی درجه یک با سه درصد افزایش به ۱,۰۲۳ تومان رسیده است.

عملکرد خوب مارون نسبت به متوسط سال جاری

مقدار تولید اتان مارون در بهمن ماه نسبت به دی ماه افت ۷ درصدی داشته و به ۱۵۴,۸۷۹ تن رسیده اما نسبت به متوسط سال جاری رشد ۷ درصدی داشته است. تولید کل شرکت نیز افت سه درصدی داشته و به ۳۶۴,۲۰۰ تن رسیده است. تولید کل نسبت به متوسط سال جاری رشد شش درصدی را ثبت کرده است.

مقدار فروش شرکت نسبت به بهمن ماه افت ۱ درصدی داشته و به ۱۵۳,۵۹۶ تن رسیده و نسبت به متوسط سال جاری رشد هشت درصدی داشته است. مقدار فروش اتیلن با رشد ۲۷ درصدی نسبت به دی ماه به ۵۳,۴۸۳ تن و مقدار فروش منواتیلن گلایکول با رشد ۱۶ درصدی به ۳۰,۶۹۲ تن رسیده است. علی‌رغم کاهش ۱ درصدی مقدار فروش، مبلغ فروش با رشد ۳ درصدی همراه شده و به ۳,۰۶۰ میلیارد تومان رسیده است. مبلغ فروش شرکت با اهرم افزایش نرخ‌ها نسبت به متوسط سال جاری رشد ۱۵ درصدی داشته است. قیمت اتیلن با رشد ۲۸ درصدی، قیمت منو اتیلن گلایکول با رشد ۲۱ درصدی و قیمت پلی پروپیلن با رشد ۱۳ درصدی نسبت به متوسط سال جاری همراه بوده است.

فخاس فروش فوق‌العاده‌ای در بهمن ماه گزارش کرده است

در بهمن تولید محصولات سبک ساختمانی ۸,۸۷۴ تن و شمش ۵,۵۷۳ تن بوده است. میانگین تولید ماهانه این دو محصول در نه ماهه سال جاری به ترتیب ۴۷,۶۶۶ و ۲۹,۳۹۷ تن بوده است. در بهمن فروش عالی ۹۱,۶۷۹ تن محصول فروخته شده، میانگین فروش ماهانه در سال ۹۹، ۷۱,۴۳۱ تن بوده و در نه ماهه امسال به ۶۶,۶۸۰ تن رسیده است. در بهمن شرکت فروش عالی ۱,۲۷۶ میلیارد تومانی را گزارش کرده است. فروش سال ۹۹، ۷,۲۱۸ میلیارد تومان بوده و در سال جاری تا کنون ۹,۶۸۲ میلیارد تومان فروش ثبت شده است. شمش در دی ماه با نرخ ۱۲۶,۸۸۲ ریال معامله شده، نرخ بهمن ۱۴۰,۸۴۷ ریال گزارش شده و میانگین نرخ این محصول در سال ۹۹، ۸۲,۶۵۹ ریال بوده است.

رخدادهای بازار جهانی

گپ قیمتی در اولین روز معاملاتی بازارهای جهانی در واکنش به نگرانی از پیامدهای جنگ روسیه و اوکراین

قیمت نفت که در معاملات روز جمعه در قیمت ۹۸.۸ دلار به کار خود پایان داد در معاملات روز جاری با ۴ دلار افزایش در قیمت ۱۰۲.۸ دلار باز شد. قیمت طلا نیز با گپ قیمتی حدود ۳۰ دلاری مواجه شد و در قیمت ۱۹۱۸ دلار معاملاتش آغاز شد. با توجه به اینکه روسیه بزرگترین صادرکننده گندم در جهان است، این محصول با گپ ۸۰ دلاری بیشترین افزایش قیمت در شروع معاملات امروز را داشته است. تحریم‌های غرب باعث شده تا دسترسی اقتصاد و سیستم مالی روسیه به دنیا قطع شود.

علی‌رغم یک حمله تمام عیار به خاک اوکراین، رویدادها مطابق با انتظارات روسیه پیش نمی‌رود؛ ارزش روبل روسیه در بازار خارجی نزدیک ۳۰ درصد سقوط کرده است. جنگ اوکراین و تحریم‌های اقتصادی ریسک فشارهای تورمی را بالا برده است. قیمت منابع مهمی مثل گندم، گاز طبیعی، نفت خام و فلزات به سرعت در حال افزایش است و بدون شک بر داده‌های تورمی پیش رو تأثیر خواهند گذاشت.

طلا

برخلاف روز پنجشنبه که بازار طلا با نوسانات بسیار بالایی همراه بود، در روز جمعه آرامش نسبی در بازار دارایی‌های امن برقرار بود. قیمت طلا به دنبال حمله روسیه تا محدوده ۱۹۷۰ دلار افزایش پیدا کرد اما پس از اطمینان از اینکه واکنش سایر کشورها به تحریم ختم می‌شود و جنگ جهانی در راه نیست به قیمت‌های قبل از شروع حمله روسیه برگشت.

دو محرک اصلی قیمت طلا جنگ روسیه و اکراین و فشارهای تورمی است. در صورتی که روند جنگ به گونه‌ای نباشد که انتظارات تغییر کند، انتظار می‌رود قیمت طلا در محدوده ۱۸۸۰ تا ۱۹۲۰ دلار نوسان کند. بازار با سخنرانی بایدن در روز پنجشنبه انتظار دارد که اوکراین به زودی سقوط کند و به دست روسیه بیفتد. مقاومت اوکراین می‌تواند ارزیابی‌ها از جنگ را برهم بزند و دور دیگری از تقاضا برای دارایی‌های امن شروع شود. فشارهای تورمی هم بالا است بنابراین علی رغم اینکه انتظار می‌رود فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش دهد، قیمت طلا نیز می‌تواند افزایش پیدا کند.

تحلیل بازار جهانی سنگ آهن

رشد محدود چهار دلاری سنگ آهن بعد از افت هفته گذشته و رسیدن به ۱۳۵ دلار

معاملات سنگ آهن ۶۲ درصد چین در هفته گذشته با رشد محدود ۴ دلاری ۱۳۵ دلار شد. با این حال معاملات آتی سنگ آهن به دلیل عدم اطمینان بازار ناشی از درگیری نظامی در اوکراین که اعتماد بازار را کم کرده، کاهش یافت. علاوه بر ابهام فزاینده بازار در مورد جنگ روسیه و اوکراین، فعالان تجاری نیز منتظر حرکت‌ها و جهت‌گیری های بیشتر از سوی رگولاتورهای بازار چین شامل کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی (NDRC) در کاهش موجودی مازاد هستند. فعالیت‌های خرید سوداگرانه محدود شده زیرا رگولاتورهای بازار چین اقدامات خود را در زمینه انتشار اطلاعات قیمت برای جلوگیری از قیمت‌های ساختگی تشدید کرده‌اند و از تجار خواسته‌اند تا موجودی مازاد را به دور از شیوه‌های احتکار بازار، بفروشند. بر اساس گزارش Mysteel، موجودی سنگ آهن بنادر چین تا ۲۵ فوریه به ۱۵۸.۸۷ میلیون تن رسید که ۱.۴۷ میلیون تن کاهش هفتگی داشته است که نشان دهنده یک کاهش از سطح رکورد بالای ۱۶۰ میلیون تن از اوایل امسال است. با این حال، برخی فعالان بازار احساس می‌کنند که موجودی بنادر همچنان بالاست و انتظار دارند که برخی مداخلات از سوی دولت اعمال شود تا با فروش موجودی تجار، سطح موجودی کاهش یابد. خریداران چینی نیز به دلیل زیان وارداتی، ترجیح می‌دهند به جای خرید محموله‌های جدید سنگ آهن، از موجودی بنادر خرید کنند. اگرچه بسیاری از کارخانه‌های فولادی تولید خود را پس از کاهش محدودیت‌های عملیاتی افزایش داده‌اند اما تقاضای سنگ آهن آنها به دلیل پیش بینی کاهش بیشتر تولید در هفته آینده یا در آستانه بازی‌های پارالمپیک زمستانی که در همان مکان‌ها از ۴ مارس آغاز می‌شود و همینطور نشست دوقلو سیاسی سالانه چین که به ترتیب از ۴ تا ۵ مارس در پکن برگزار می‌شوند، محدود شود.

شرکت‌های تأثیر پذیر: کچاد، کنور، کگل، کگهر، ومعادن، وامید و واحیا

اوره

بازار اوره در نتیجه حمله روسیه به اوکراین با جهش قیمتی مواجه شد. بازار اوره روزهای ابتدایی هفته با تمایلات خرید ضعیف و قیمت‌های بدون حرکت مواجه بود و بعد از حمله، واکنش بازار در نتیجه نگرانی‌ها از افزایش قیمت انرژی، شدید بود. از دست دادن تولید اوره اوکراین نمی‌تواند توازن بازار جهانی را در سطح بالایی تحت تأثیر قرار دهد اما واکنش غرب در صورتی که جریانات تجاری را تعدیل کند، می‌تواند توازن بازار را بر هم بزند.

بنابراین عامل کلیدی محرک بازار اوره واکنش غرب به حمله روسیه است. اگر عرضه روسیه تحت تأثیر قرار نگیرد، بازار اوره جهانی با عرضه کافی روبرو خواهد بود. پتروشیمی شیراز یک تندر با ۳۰ تا ۵۰ هزار تن اوره گرانول برای بارگیری فوری از بندر عباس را ارائه داد. قیمت تولیدکننده حدود ۴۹۰ دلار بود که تقریباً در محدوده قیمت‌های پیشنهادی پتروشیمی پردیس و کرمانشاه بوده است. با توجه به اینکه قیمت خریداران متمایل به قیمت‌هایی در محدوده ۴۳۰ تا ۴۵۰ دلار بودند، هیچ فروشی گزارش نشده است.

بازار اوره نگران جهش قیمت‌های انرژی در اروپا و بالا رفتن هزینه تولید اوره و حتی توقف تولید این محصول است. در حال حاضر با توجه به اینکه آمریکا برای جلوگیری از جهش قیمت‌ها، صادرات نفت روسیه را تحریم نکرده است، این نگرانی تا حدی می‌تواند تعدیل شود. بخش قابل توجهی از گاز اروپا توسط روسیه تأمین می‌شود. ابعاد جنگ و اینکه تا چه زمانی می‌تواند ادامه پیدا کند روشن نیست. بنابراین ارائه چشم‌انداز دقیقی از وضعیت بازارهای کامودیتی نیز مشکل است.

شرکت‌های تاثیرپذیر: شپدیس شیراز کرماشا خراسان شلرد

نقشه بازار بورس

روند مثبت ۲۶۲ نماد در بورس و ۱۷۸ نماد در فرابورسروند مثبت ۲۶۲ نماد در بورس و ۱۷۸ نماد در فرابورس

کد خبر 558742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.