پیش‌بینی افزایش ۵۷ درصدی سفر در ایام نوروز/اجرای طرح نوروزی پلیس از ۲۴ اسفندماه

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از پیش‌بینی افزایش ۵۰ تا ۵۷ درصدی تردد در ایام نوروز خبر داد و گفت:‌ طرح پلیس و دیگر دستگاه‌های امدادی و خدماتی برای نوروز از بیست‌وچهارم اسفندماه آغاز شده و تا چهاردهم فروردین سال ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سردار سیدکمال هادیان‌فر در جلسه هماهنگی طرح‌های ترافیکی ویژه نوروز ۱۴۰۱، اظهار کرد: برابر پیش‌بینی‌ها قطعاً در نوروز ۱۴۰۱ افزایش تردد در جاده‌ها را خواهیم داشت و از بیست‌وهفتم و بیست‌وهشتم اسفند، روند ترددها افزایش خواهد داشت، این روند در روز اول فروردین کاهش داشته و دوباره از دوم فروردین افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به این که مردم تقریباً دو سال است که به سفر نرفته‌اند، افزود: با توجه به شرایط واکسیناسیون و تمایل مردم به سفر پیش‌بینی می‌شود که سفرها بیشتر انجام شود بر همین اساس طرح پلیس و دیگر دستگاه‌های امدادی و خدماتی برای نوروز از بیست‌وچهارم اسفند آغاز شده و تا چهاردهم فروردین سال ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.

پیش‌بینی افزایش ۵۰ درصدی سفرهای نوروزی

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی از پیش‌بینی افزایش ۵۰ تا ۵۷ درصدی تردد در ایام نوروز خبر داد و گفت: این حجم تردد به ویژه در محورهای شمالی خواهد بود و ممکن است که مجبور به اعمال محدودیت موقت در برخی از این مسیرها شویم.

وی با بیان اینکه ۹۶ درصد حمل‌ونقل کشور از طریق جاده‌ها انجام می‌شود، افزود: این موضوع در سفرهای نوروزی بیشتر از دیگر ایام سال نیز خواهد بود؛ چراکه عمده مردم تمایل دارند با وسیله خودروی شخصی خود به مسافرت بروند، از این رو لازم است تمهیدات لازم در این خصوص نیز اتخاذ شود.

هادیان‌فر با اشاره به حضور شبانه‌روزی پلیس راهنمایی و رانندگی در ۲۱۳ هزار کیلومتر از راه‌های کشور، افزود: پیش از آغاز طرح نوروزی نیز رزمایش بزرگ ترافیکی ویژه نوروز ۱۴۰۱ را نیز اجرا خواهیم کرد و امیدواریم که با روند واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، پس از فروکش کردن پیک ششم شاهد پیک‌های دیگر کرونا و پیک هفتم و هشتم آن نباشیم.

وی شاخص‌های عملکرد پلیس در نوروز را مدیریت ترافیک و تسهیل در ترددها و کاهش حوادث، تصادفات و خسارات ناشی از آن بیان کرد و گفت: سازمان بهداشت جهانی سه روش میزان پیمایش، جمعیت و تعداد وسایل نقلیه را برای ارزیابی میزان تصادفات و تلفات اعلام کرده که اگرچه ممکن است در این شاخص‌ها وضعیت بهتری داشته باشیم، اما آنچه مهم است اینکه حتی یک کشته نیز در تصادفات رانندگی زیاد است و بنا بر تأکید رهبر معظم انقلاب، باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا از آمار جان‌باختگان و مصدومان حوادث ترافیکی کم کنیم.

پیش‌بینی ترافیک سنگین در جاده‌های شمال، قم و مشهد مقدس

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور خسارات ناشی از تصادفات رانندگی را برابر با هشت درصد از تولید ناخالص ملی کشور دانست و ادامه داد: باید حداکثر تمهیدات و پیش بینی‌ها را در این زمینه داشته باشیم، در نوروز ۹۹ با توجه به شرایط کرونا شاهد کاهش ۵۸ درصدی تردد در برخی از محورها بودیم، این روند در نوروز ۱۴۰۰ تکرار نشد و شاهد افزایش ۱۲۳ درصدی ترددها به نسبت سال ۹۹ بودیم و اکنون پیش‌بینی می‌شود که در نوروز ۱۴۰۱ بین ۵۰ تا ۵۷ درصد تردد در جاده‌ها افزایش یابد که این موضوع می‌تواند منجربه ترافیک سنگین در برخی از جاده‌ها به ویژه جاده‌های منتهی به شمال کشور و جاده‌های ورودی و خروجی به تهران و شهرهایی چون قم و مشهد مقدس شود.

وی با بیان اینکه ۳۴ درصد از تصادفات رانندگی در جاده‌ها رخ داده اما ۷۰ درصد مرگ و میرها مربوط به تصادفات جاده‌ای است، یادآور شد: این نشان می‌دهد که ما باید تمرکز ویژه‌ای بر حوادث جاده‌ای و ایمنی حمل‌ونقل چه در حوزه خودروهای شخصی و چه در حوزه ناوگان حمل‌ونقل عمومی باشیم.

هادیان‌فر از وضعیت فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی انتقاد کرد و گفت: در این شرایط ما باید نگران راه‌های فرعی و روستایی نیز باشیم، پلیس برابر قانون اجازه تردد اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها و همچنین کامیون‌های فرسوده در راه‌های اصلی را نخواهد داد و همین امر نیز سبب می‌شود تا این وسایل نقلیه فرسوده از مسیرهای روستایی و فرعی تردد کنند، از این رو باید حتماً بر این موضوع نظارت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه امروز ۵۱ درصد فوتی‌های تصادفات در صحنه تصادف جان خود را از دست می‌دهند، گفت: تعداد نقاط حادثه‌خیز در جاده‌ها و شهرها به ترتیب سه هزار و ۲۰۰ و دو هزار نقطه ثبت شده که لازم است با سرعت بیشتری نسبت به رفع این نقاط حادثه خیز اقدام شود، البته وزارت راه در سال‌های اخیر همکاری خوبی در این زمینه داشته است و تعدادی از نقاط حادثه‌خیز رفع شده و دیگر نقاط نیز آشکارسازی شده‌اند.

به گزارش ایمنا، تعطیلات پایان سال و نوروزی امسال با توجه به کاهش محدودیت‌های ستاد کرونا، پنجشنبه آخر سال، اعیاد نیمه شعبان و پیش رو بودن ماه مبارک رمضان متفاوت‌تر از سال‌های گذشته خواهد بود، این مناسبت‌ها و وضعیت موجود، سفرها و الگوی سفر را تغییر داده‌اند که با افزایش سفر نیاز به تمهیدات متناسب با وضعیت موجود ضروری است.

کد خبر 558397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.