در حوزه نظارت بر بازار ضعف‌های جدی وجود دارد/افزایش نظارت‌های میدانی بر بازار

دادستان تهران با اشاره به اینکه در حوزه نظارت بر بازار ضعف‌های جدی وجود دارد، گفت: بخشی از مشکلات ناشی از ترک فعل‌ها و در بعد نظارتی دستگاه‌های متولی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی صالحی در جلسه بررسی و نظارت بر تولید و توزیع کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی مردم در ایام پایانی سال از معاونان خود خواست در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حفظ حقوق عامه، پیگیر عملکرد سازمان‌های متولی و افزایش نظارت‌های میدانی برای پیشگیری از گران‌فروشی و احتکار کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی برای ایام نوروز باشند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه نظارت بر بازار ضعف‌های جدی وجود دارد، اظهار کرد: بخشی از مشکلات ناشی از ترک فعل‌ها و در بعد نظارتی دستگاه‌های متولی است.

دادستان تهران خواستار حضور میدانی دستگاه‌های متولی و افزایش گشت‌های مشترک برای نظارت بر قیمت‌ها شد و افزود: باید افزایش نظارت‌ها و کنترل بازار به گونه‌ای باشد که مردم نتایج حاصل از نظارت‌ها را از نزدیک احساس کنند.

وی استفاده مناسب از ظرفیت‌های نیروهای آموزش‌دیده، فعال‎‌سازی درگاه‌های پاسخ‌گویی برای اعمال نظارت مردمی و استفاده از امکانات دستگاه‌های متولی را ضروری دانست و ادامه داد: در این راستا ضروری است گشت‌های مشترک با حضور دستگاه‌های نظارتی، سازمان‌های متولی و نیروهای بسیج مردمی و معاونان و نماینده دادستانی در هر ناحیه از تهران افزایش یابد.

کالاهای اساسی به قیمت مناسب به دست مردم می‌رسند

صالحی خواستار نظارت کامل و مستمر دستگاه‌های متولی و نظارتی بر انبارهای عمومی کالا و گمرکات شد و گفت: با این دسته از اقدامات کالاهای اساسی به موقع و با قیمت مناسب توزیع و به دست مردم می‌رسند.

وی نظارت بر قیمت‌های درج شده بر کالاها به ویژه در فروشگاه‌ها و قیمت‌گذاری کالاها از مرحله تولید تا توزیع را نیز ضروری دانست و افزود: باید نظارت‌ها به نحوی باشد که سهم سود تولید کننده و سود واسطه‌ها در قیمت تمام شده برای مصرف کننده نهایی مشخص شود، تا کالا با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد.

دادستان تهران از دبیرخانه خود خواست تا با دریافت نظرات دستگاه‌های متولی، برنامه عملیاتی سالانه‌ای تنظیم و گزارش عملکرد دستگاه‌ها به طور مستمر دریافت و بررسی شود.

در این جلسه ضابطان قضائی و نمایندگان سازمان‌های صمت، جهاد کشاورزی، تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و اتاق اصناف ایران هم دیدگاه‌ها، اقدامات و برنامه‌های خود در زمینه تنظیم بازار شب عید را مطرح کردند.

مصوبه افزایش نظارت‌های هوشمند و میدانی

جلسه بررسی و نظارت بر تولید و توزیع کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی مردم در ایام پایانی سال مصوباتی داشت که شامل افزایش تعداد تیم‌های بازرسی نسبت به تشکیل فرایند نظارتی بر بازار از سوی نهادهای ذی‌ربط، ارائه آموزش‌های لازم به نمایندگان حاضر در تیم‌های بازرسی برای اثربخشی بر نظارت بر بازار، نظارت مستمر وزارت صنعت معدن و تجارت نظارت فرایندی بر روند توزیع کالا (مخصوصاً کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی) هم به صورت هوشمند و سیستمی و هم میدانی و پیگیری نتایج در پایان هر هفته و اعلام به دادستانی تهران، اعلام قیمت کالاهای اساسی و مایحتاج مردم از سوی سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به تیم‌های بازرسی و اعلام به دادستانی و نهادهای نظارتی و تشکیل تیم‌های بازرسی در تمام مناطق تهران با حضور نمایندگان نهادهای نظارتی و متولی در طول سال، مخصوصاً در ایام پایانی سال و ماه مبارک رمضان و نظارت بر توزیع است.

به گزارش ایمنا، امروزه کارکرد نهادهای نظارتی در دنیا به جای توسعه بازرسی و کنترل فیزیکی بازار، مانند یک دستگاه ردیاب خودکار با رصد حوزه‌های مختلف اقتصادی تلاش می‌کند و باید کوچک‌ترین نوسانات و مشکلات بازار تولید تا مصرف را برمبنای شیوه‌های علمی ارزیابی کند و نتایج اقدامات خود را به عنوان راهکارهای سیاست‌های آتی در اختیار متولیان قرار دهد. البته در این فرآیندها یک نظام تنبیهی محدود و مؤثر نیز برای افزایش ایمنی بازار پیش‌بینی شده است، اما در کشور ما دریافت چند صد هزار گزارش مردمی، نشان دهنده مشکلات جدی اقتصاد کشور است، نه تخلف گسترده کسبه و بازاریان.

کد خبر 558343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.