رشد قابل توجه آمار داروخانه‌های کشور با آیین‌نامه جدید

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به وجود حدود ۱۳هزار داروخانه در سراسر کشور، گفت: با آیین‌نامه جدید، تعداد قابل توجهی داروخانه در سراسر کشور افزوده می‌شود و شکایت‌ها در زمینه صدور مجوزها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «بهرام دارایی» سازمان غذا و دارو را از پیشروترین سازمان‌ها در بارگذاری مجوزها و مدارک مربوط در سامانه درگاه ملی مجوزها دانست و اظهار کرد: در ۲۵ دی‌ماه امسال، ۸۰ کاربرگ را بارگذاری کردیم که به ۱۲۶ مدرکی که تابستان بارگذاری کرده بودیم، برمی‌گردد؛ اکنون در رفت و برگشت‌هایی که بین ما و وزارت امور اقتصادی و دارایی در حال انجام است، بحث‌های خاصی روی آن‌ها انجام می‌شود که به نتیجه مطلوب برسد.

وی مجوزهای حوزه کالاهای سلامت محور را به دلیل سر و کار داشتن با سلامت مردم خاص و ویژه توصیف کرد و افزود: سخت‌گیری در این مجوزها خیلی خوب است اما آنچه باید اتفاق بیفتد و تصحیح شود، سهولت، تسریع و سرعت بخشیدن به این فرآیندها است.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه برخی از کارها براساس قانون انجام می‌شود، گفت: کمیسیون‌هایی که اشاره شد، کمیسیون‌های قانونی و از سال ۱۳۳۴ مصوب شده و اصلاحات قانونی نیز روی آن تاکید کرده است.

وی درباره فرایندهای صدور مجوز یادآور شد: بسیاری از اقدامات در بررسی صلاحیت‌ها برای یک کسب و کار برمی‌گردد به اینکه مکان آن مشخص و فردی که می‌خواهد این شغل را برعهده بگیرد احراز شود که آیا می‌تواند آن کالای سلامت را تولید کند و در اختیار مردم قرار دهد.

دارایی با اشاره به نیاز به انجام برخی ارزیابی‌های ویژه در این زمینه، گفت: این موضوع، فرآیندها را پیچیده می‌کند اما پیچیدگی به معنی سخت‌گیری نیست بلکه کمک می‌کند این فرایند، بعدها مشکلی را در خصوص تضمین سلامت برای مردم ما ایجاد نکند.

وی گفت: مجوزهایی که برای ورود و ترخیص همه کالاهای سلامت محور صادر می‌شود، مربوط به حدود ۸۴۰ هزار قلم کالا است که به صورت سیستمی و تمام الکترونیک از طریق سامانه «تی‌تک» انجام می‌پذیرد.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه هفت و ۴۰۰ شرکت کار خود را با این سامانه انجام می‌دهند، افزود: سامانه‌های مربوط به اخذ پروانه، مجوز ورود، تأمین ارز، ترخیص و پخش فرآورده‌های سلامت، الکترونیکی انجام می‌شود و چیزی در سازمان غذا و دارو به صورت دستی انجام نمی‌شود.

وی اضافه کرد: آئین‌نامه جدیدی در بهار امسال ابلاغ شد که لازم‌الاجرا است و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در حال اجرای آن هستند.

دارایی با اشاره به اینکه حدود ۱۳ هزار داروخانه در سراسر کشور داریم که حدود ۵۰۰ داروخانه مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی است، گفت: با آئین‌نامه جدید، تعداد قابل توجهی داروخانه در سراسر کشور افزوده می‌شود؛ همچنین شکایت‌ها در زمینه صدور مجوزها بررسی می‌شود.

به گزارش ایمنا، پیش از آغاز همه‌گیری کرونا، مشکل اساسی داروخانه‌ها در ایران که بسیاری از آن‌ها را به مرز ورشکستگی رسانده بود، بدعهدی شرکت‌های بیمه عنوان می‌شد؛ اما با شیوع کرونا قصه سمت‌وسوی دیگری یافت. از چند ماه ابتدایی شروع فراگیری کرونا که بگذریم، در این دوره یکی از پرتجمع‌ترین مراکز ایران را داروخانه‌ها تشکیل می‌دهند. بازار عرضه و تقاضا با توجه به این فراگیری تغییر کرد و نیاز شهروندان به دارو باعث شد هم به تعداد داروخانه‌های ایران اضافه و هم تقاضای برای این کالا بیشتر شود.

در اواسط تیرماه بود که سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و درمان اجرای آئین‌نامه جدید تأسیس داروخانه‌ها را ابلاغ کرد؛ آئین‌نامه‌ای که وزارت بهداشت آن را گامی روبه جلو و فرصت بزرگی برای اشتغال داروسازان جوان می‌داند و مخالفان آن هم معتقدند این تغییر هم قداست داروسازی را زیر سوال می‌برد و هم امنیت دارویی را از جامعه داروسازی به سرمایه‌دارانی تحویل می‌دهد که تنها فکرشان سودآوری و بازگشت سرمایه‌شان است. آئین‌نامه جدید تأسیس داروخانه‌ها ۳۲ ماده دارد اما به‌سختی می‌توان محاسنی در این آئین‌نامه پیدا کرد که رضایت داروخانه‌داران، داروسازان و حتی فارغ‌التحصیلان داروسازی را در آن دید.

کد خبر 558304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.