علت خروج ناگهانی ۱۵۳ شهر از وضعیت قرمز کرونا چیست؟

عضو کمیته علمی کرونا گفت: درحال‌حاضر شاهد روند کاهشی ناگهانی سویه امیکرون در سراسر دنیا هستیم که برخلاف مشاهدات در سویه دلتا است. واکسن‌های تأیید شده هیچ‌گونه خطری در بارداری ندارد و با انتقال آنتی‌بادی‌ها و پادتن‌ها با شیر مادر به نوزاد، فرزندان نیز از ایمنی بهتری برخوردار می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید مختاری اظهار کرد: درحال طی کردن روند کاهش ملایم در ابتلا هستیم؛ اما روند مرگ‌ومیر در بیماران کووید ۱۹ حدود دو تا سه هفته عقب‌تر بوده است و آمار مرگ‌ومیر فعلی مختص به موارد ابتلای دو تا سه هفته قبل است و بیشتر بیماران فوتی واکسینه نبودند. در وجهه بین‌المللی نیز ۸۰ تا ۸۵ درصد فوت‌شدگان، واکسینه نبودند یا دارای بیماری‌های زمینه‌ای بوده‌اند. گاهی نیز بیماران فوتی، باقی‌مانده بیمارانی هستند که از هفته‌های قبل‌تر در ICU‌ها بستری بودند.

احتمال کاهش فوتی‌های کرونا در دو هفته آینده

وی افزود: در صورت استمرار روند کاهشی در موارد فعلی ابتلا با رعایت اصول بهداشتی ازجمله استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی، نداشتن تردد غیرضروری و حضور نداشتن در تجمعات احتمال دارد در دو هفته آینده یا حتی زودتر، شاهد روند کاهشی در مرگ‌ومیر نیز باشیم.

قله موج ششم کرونا

عضو کمیته علمی کرونا با اشاره به زمان قرارگیری در قله موج ششم کرونا، تصریح کرد: به نظر می‌رسد به قله نزدیک هستیم؛ امروز یا فردا تاریخ درستی است که اظهار کنیم در قله قرار گرفته‌ایم. در صورت روند کاهشی بیشتر در ابتلا، نوید رد کردن موج قله وجود دارد. البته تعداد تست‌هایی که در کشور انجام می‌شود آن قدر زیاد نیست اما با در نظر گرفتن روند حاضر با این تعداد اخذ تست، می‌توان امیدوار بود در چند روز آینده از قله عبور کنیم.

وی با تاکید بر اینکه زمان کاهش موارد مرگ‌ومیر و رسیدن به آمار مرگ‌ومیر دو رقمی وابسته به متغیرهای زیادی است، ادامه داد: در صورت ثابت درنظرگرفتن تمام متغیرهای درحال‌حاضر، امید است طی دو هفته آینده کاهش مرگ‌ومیر به شکل محسوس قابل رویت باشد. برای زمان دو رقمی شدن آمار مرگ‌ومیر، نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی داشت اما به طور کلی کاهش آمار فوتی‌ها جای خرسندی دارد.

علت خروج ناگهانی ۱۵۰ شهر از وضعیت قرمز کرونایی

مختاری با اشاره به خروج بیش از ۱۵۰ شهر از رنگ‌بندی قرمز کرونایی در روزهای اخیر، گفت: درحال‌حاضر شاهد روند کاهشی ناگهانی سویه امیکرون در سراسر دنیا هستیم که برخلاف مشاهدات در سویه دلتا است. به عنوان مثال در دانمارک، هلند و فرانسه شاهد نزول ناگهانی موارد ابتلا هستیم. در ایران نیز کاهش سریع تعداد شهرهای قرمز می‌تواند از این رفتار ویروسی پیروی کند و جای تعجب نیست که تعداد شهرهای بیشتری به زودی از وضعیت قرمز خارج شوند.

وی افزود: در صورت ثابت ماندن رفتار کووید ۱۹ ثابت، به وجود نیامدن جهشی خاص و ماندن در همین دو نوع اصلی این سویه، به احتمال بسیار زیاد تعداد بالایی از افراد جامعه به ویژه افرادی که واکسیناسیون خود را کامل کرده‌اند، ایمن هستند و ایمنی سلولی قوی‌تری دارند؛ اما هیچ‌یک از این موارد دلیلی برای پایین آوردن سپرهای خود در برابر ویروس نیست. بزرگ‌ترین سپر در برابر بیماری‌های عفونی، پیشگیری است و یکی از راه‌های پیشگیری، واکسیناسیون است اما پیشگیری عمده‌ای که باید انجام گیرد، رعایت اصول اولیه بهداشتی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: امکان دارد با بی‌احتیاطی درگیر موج‌های بعدی شویم. یکی از شرایطی که می‌تواند ویروس را قوی‌تر کند، تعداد بالای ویروس است؛ زیرا وقتی تعداد بالای ویروس کنار هم قرار گیرند، بسیار خطرناک می‌شوند و واضح است اگر تجمعات خانوادگی، غیرخانوادگی و مسافرت‌ها انجام شود، شانس بیشتری در اختیار ویروس برای جهش قرار می‌گیرد. از مردم درخواست می‌شود در ایام بهاری رفتاری نداشته باشند که سالیان بعد در چنین ایام زیبایی عزادار باشند و بهتر است رعایت اصول بهداشتی را مدنظر داشته باشند و از سفرهای بیهوده پرهیز کنند.

شرایط غیرعادی پاندمی

وی افزود: در شرایط عادی نمی‌توان غیرعادی رفتار کرد و در شرایط غیرعادی نیز عادی رفتار کردن بسیار خطرناک است. از نظر پاندمی هنوز در شرایط غیرعادی هستیم، مردم و مسئولان نباید شرایط را عادی ببینند. همچنین نباید در پایان پاندمی بودن به مردم القا شود و رفتارهای اجتماعی عادی پنداشته شود.

مختاری اظهار کرد: براساس مطالعات عمده اروپایی و آنچه در ایران وجود دارد، می‌دانیم به آرامی زیرواریانت BA۲ از سویه امیکرون غالب شده است. در برخی کشورهای اروپایی مانند دانمارک حدود ۹۰ درصد سویه‌ها از شاخه BA۲ بوده و هیچ شکی وجود ندارد که در ایران نیز گونه غالب امیکرون، BA۲ است. BA۲ حدود ۱.۵ برابر بیشتر از BA۱ قدرت سرایت دارد اما مطالعات بزرگ حاکی از این نیست که BA۲ کشندگی بیشتری دارد.

تزریق دوز چهارم واکسن کرونا

وی درخصوص احتمال تزریق دوز چهارم واکسن کرونا، اضافه کرد: صحبت پیرامون این موضوع در کمیته علمی در دستور کار بوده اما تزریق دوز چهارم واکسن همواره شک‌برانگیز است، زیرا در ابتدا باید چند میلیون نفری که هیچ واکسنی دریافت نکرده‌اند تحت پوشش قرار گیرند. تزریق دوز سوم واکسن، واکسیناسیون مادران باردار و کودکان نیز بسیار مهم است و با تکمیل این فرایند سپس باید به فکر تزریق دوز چهارم باشیم. درحال حاضر مؤثر یا بی‌خطر بودن دوز چهارم هیچ‌گونه اثبات علمی ندارد.

مرگ‌ومیر بالای کرونایی در مادران باردار

عضو کمیته علمی کرونا با تاکید بر لزوم واکسیناسیون مادران باردار، خاطرنشان کرد: تمام مطالعات حاضر اثبات کردند واکسن‌های تأیید شده هیچ‌گونه خطری در بارداری نداشته و با انتقال آنتی‌بادی‌ها و پادتن‌ها با شیر مادر به نوزاد، فرزندان نیز از ایمنی بهتری برخوردار هستند. هیچ ممانعتی برای واکسیناسیون این گروه وجود ندارد و باید واکسیناسیون خود را جدی بگیرند. کووید ۱۹ در خانم‌های باردار مرگ‌ومیر بالایی دارد و حتی اگر باعث مرگ‌ومیر نشود، می‌تواند نواقص بزرگی در جنین ایجاد کند.

به گزارش ایمنا، براساس جدیدترین به‌روزرسانی‌ها در هفتم اسفندماه ۱۸۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۸۷ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۷۶ شهرستان در وضعیت زرد و یک شهرستان در وضعیت آبی قرار دارد و تعداد شهرستان‌های در وضعیت قرمز روندی کاهش نسبت به روزهای گذشته داشته است.

کد خبر 558303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.