روسیه با اوکراین مذاکره می‌کند؟

پس از کش و قوس‌ها و تهدیدهای فراوان، در دو روز گذشته روسیه از زمین و آسمان و دریا به اوکراین حمله کرد و در کمتر از ۴۸ ساعت توانست به حوالی کی‌یف، پایتخت این کشور برسد و مناطقی از جمله خارکیف را تصرف کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بامداد پنجشنبه به وقت مسکو، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی از آغاز عملیات نظامی این کشور علیه اوکراین خبر داد.

پوتین گفت که روسیه برای دفاع از خود این عملیات را انجام می‌دهد و اوکراین را غیرنظامی و «نازی‌زدایی» می‌کند. او از سربازان اوکراینی هم خواست سلاح‌هایشان را زمین بگذارند و تهدید کرد که هرگونه مداخله قدرت‌های خارجی علیه روسیه با یک پاسخ «فوری» از سوی این کشور همراه خواهد بود.

رئیس‌جمهور روسیه این را هم گفت که در پاسخ به درخواست رهبران دو منطقه «دونتسک» و «لوهانسک» تصمیم به انجام یک عملیات نظامی ویژه برای حفاظت از غیرنظامیان دونباس گرفته است. وی تاکید کرد که روسیه چاره‌ای جز این اقدام نداشته است. به دنبال فرمان پوتین، حملات هوایی گسترده روسیه علیه اوکراین آغاز شد. طبق گزارش رسانه‌های روسیه، حملات روس‌ها با شلیک پرتعداد موشک‌های «کروز» و «بالستیک» آغاز شد.

همچنین بر اساس گزارش‌ها تمرکز حملات بر نابودی حداکثری توان هوایی و پدافندی ارتش اوکراین بود تا راه برای ورود جنگنده‌ها و بالگردهای روسی به عمق خاک این کشور باز شود. عمده پایگاه‌های هوایی مهم این کشور در کی‌یف، ریون، چرنیوتسی، ایوانو و فرانکسویک هدف حملات سنگین موشکی قرار گرفت و بخش زیادی از توان آنها از دور خارج شد.

به گفته منابع آمریکایی، یگان موشکی دوربرد ارتش روسیه روز نخست نبرد ۱۶۰ تیر انواع موشک‌های کروز و بالستیک نظیر کالیبر، اسکندر، توچکا را به سمت آشیانه‌های هواپیما، سامانه‌های پدافندی، رادارهای پیش اخطار و انبارهای مهمات ارتش اوکراین شلیک کرده است.

وزارت دفاع فدراسیون روسیه نیز همزمان اعلام کرد که «نیروهای نظامی این کشور به شهرهای اوکراین حمله نمی‌کنند، برای غیرفعال کردن زیرساخت‌های نظامی تجهیزات بسیار دقیق استفاده شده و مردم غیرنظامی اوکراین در خطر نیستند.»

وزارت دفاع روسیه گفته است در نتیجه حملات موشکی این کشور در روز پنجشنبه، ۷۴ هدف زمینی ارتش اوکراین شامل ۱۱ فرودگاه نیروی هوایی، سه پست فرماندهی، یک پایگاه نیروی دریایی، ۱۸ ایستگاه رادار و تعدادی از پرتابگرهای سامانه‌های پدافندی S-۳۰۰ نابود شدند. همچنین وزارت دفاع روسیه اعلام کرد تاکنون یک بالگرد و چهار فروند هواپیمای بدون سرنشین ارتش اوکراین نیز سرنگون شده‌اند.

بامداد دیروز نیز یک فروند جنگنده سوخ و ۲۷ نیروی هوایی اوکراین بر فراز شهر کی‌یِف، پایتخت این کشور، هدف قرار گرفت و سرنگون شد که به شکل دقیق مشخص نیست توسط جنگنده‌های نیروی هوایی روسیه رهگیری شده است یا با پدافند هوایی دوربرد این کشور مستقر در خاک بلاروس نظیر سامانه اس -۴۰۰ که از مدت‌ها قبل به بلاروس منتقل شده بود. وزارت دفاع روسیه، همزمان تأیید کرد که چتربازان ارتش این کشور روز پنجشنبه کنترل نیروگاه اتمی چرنوبیل را در اختیار گرفتند.

در نقطه مقابل وزارت دفاع اوکراین می‌گوید که نیروهای مسلح این کشور از آغاز تهاجم در ساعات اولیه روز پنجشنبه، حدود ۸۰۰ نفر تلفات به نیروهای روسیه وارد کرده‌اند.

گفته منابع رسمی اوکراین، از آغاز حمله نظامی روسیه تاکنون، ۱۳۷ اوکراینی کشته و ۳۱۶ نفر نیز زخمی شده‌اند. بر اساس گزارش‌ها ده‌ها هزار اوکراینی نیز از کیِف خارج و در راه کشورهای همسایه هستند. گفته می‌شود نیروهای زمینی ارتش روسیه از چند محور در حال پیشروی در داخل خاک اوکراین هستند؛ همچنین وزارت دفاع اوکراین دیروز (جمعه) در توئیتر نوشت که نیروهای نظامی روسیه وارد شهر کی‌یف پایتخت این کشور شده‌اند. به گفته وزارت دفاع اوکراین «دشمن» در منطقه «اوبولون» که در حدود ۹ کیلومتری شمال پارلمان «کی‌یف» در مرکز شهر قرار دارد، موضع گرفته است.

بنا به نقل برخی منابع، ارتش اوکراین مردم محلی را تشویق کرده است که برای مقابله اقدام به ساخت کوکتل مولوتف کنند و از سایرین خواسته که به دنبال پناهگاه باشند. ارتش به مردم توصیه کرده که خانه‌های خود را ترک نکنند؛ از سوی دیگر آنتون هراشچنکو، مشاور وزارت کشور اوکراین گفته روسیه در تلاش است تا با ستون‌های تانک و یگان‌های زرهی از شمال شرق و شمال غرب به پایتخت وارد شود. دیروز همزمان با روز دوم جنگ، اخبار و گزارش‌ها زیادی نیز از تسلیم شدن نیروهای ارتش اوکراین منتشر شد. همزمان گزارش‌هایی نیز از حضور هزاران چچنی برای جنگ در اوکراین در کنار سربازان روسی منتشر شده است.

زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین با انتقاد از حمایت نکردن کشورهای غربی گفت: اوکراین تنها ماند، روسیه تحت تأثیر تحریم‌های جدید قرار نگرفت. دیر یا زود، روسیه باید با ما در مورد پایان دادن به این عملیات نظامی و در مورد پایان دادن به این تهاجم صحبت کند و هر چه زودتر این گفت‌وگو آغاز شود، خسارات روسیه کمتر خواهد بود…

رئیس‌جمهور اوکراین دیروز همچنین در پیام ویدئویی دیگری که در کانال تلگرامی‌اش منتشر کرد، از ولادیمیر پوتین همتای روس خود دعوت کرد تا به گفت‌وگو بنشینند: «می‌خواهم یک بار دیگر از رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه درخواست کنم، بیایید برای جلوگیری از مرگ مردم پای میز مذاکره بنشینیم.» وی در عین حال از اروپاییان با تجربه جنگی خواست تا به صفوف اوکراین در برابر روسیه بپیوندند. درخواست برای مذاکره یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که زلنسکی اعلام کرد کیف روابط دیپلماتیک خود را با مسکو قطع کرده است.

زلنسکی به دنبال آغاز مذاکره و آتش بس است

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌المللی در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: طی سال‌های گذشته اوکراین به عنوان محور ضدامنیتی برای روسیه تبدیل شده است و ناتو و آمریکا و کشورهای اروپایی از اوکراین برای آسیب رسیدن به امنیت ملی روسیه استفاده کردند.

به گفته وی، تلاش آمریکا و اروپا برای پیوست دادن اوکراین به ناتو و همچنین تلاش آمریکا برای احداث سامانه موشک‌های بالستیکی و هسته‌ای در اوکراین که در آینده امنیت روسیه را تهدید خواهد کرد، حساسیت رهبران کرملین را برانگیخت. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه چندین مرتبه به رئیس‌جمهور اوکراین نسبت به پیوستن به ناتو هشدار داده بود.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با بیان اینکه به نظر می‌رسد اوکراین مسیر تقابل با روسیه را طی کرد به همین دلیل پوتین چاره‌ای جز حمله به اوکراین نداشت، تصریح می‌کند: اکنون شرایط به گونه‌ای است که آمریکایی‌ها از توان نظامی و هسته‌ای روسیه به شدت وحشت‌زده شده و اوکراین را تنها گذاشتند.

وی اضافه می‌کند: رئیس‌جمهور اوکراین نسبت به بی‌طرفی ناتو نسبت به حمله روسیه به اوکراین خشمگین شده و اکنون اشاره‌هایی از سوی رئیس‌جمهور اوکراین برای آغاز مذاکره و آتش‌بس به روسیه ارسال شده است.

هانی‌زاده خاطرنشان می‌کند: به نظر می‌رسد حمله روسیه به اوکراین درس عبرتی برای هم‌پیمانان آمریکا است که نباید در سختی‌ها متکی به آمریکا باشند که این موضوع نمونه‌ای از رفتار ناتو و آمریکا با اوکراین است که در برابر حمله روسیه به اوکراین سکوت اختیار کردند و تنها به اعمال تحریم‌ها علیه شخصیت‌ها و برخی مؤسسات و سازمان‌های روسیه اکتفا کردند و برای حمایت از اوکراین هیچ‌گونه اقدام عملی انجام ندادند.

به گفته وی، کشورهای هم‌پیمان با آمریکا نباید نسبت به حمایت این کشور در هنگام سختی‌ها حساب باز کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار می‌کند: احتمال استعفای دولت اوکراین و پناهندگی رئیس‌جمهور این کشور به کشورهای اروپایی وجود دارد، همچنین احتمال دارد انتخاباتی بر اساس الگوهای روسیه در اوکراین صورت بگیرد و تغییر اساسی در شاکله (ساختار) سیاسی قدرت در اوکراین به وجود بیاید که کابینه و رئیس‌جمهور آینده طرفدار روسیه خواهد بود و پای آمریکا از اوکراین قطع خواهد شد و می‌تواند به نفع روسیه و آینده این کشور باشد.

وی می‌افزاید: رئیس‌جمهور اوکراین به این نتیجه رسیده است که بدون حمایت و پشتوانه نمی‌تواند با روسیه مقابله کند، بنابراین وضعیت داخلی اوکراین تغییر خواهد کرد و دولتی که تشکیل خواهد شد بر اساس تصمیمات و شطرنج سیاسی روسیه خواهد بود و نفوذ ناتو و آمریکا در آینده در اوکراین کاهش خواهد یافت.

اوکراین باید مسیر خلع سلاح و بی‌طرفی را پیش بگیرد

ابوالفضل ظهره‌وند، تحلیل‌گر مسائل منطقه در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: وضعیت اوکراین محصول مداخلات آمریکایی‌ها بود که در منطقه حساس و استراتژیکی مانند اوکراین طی روزها و هفته‌های اخیر دنبال می‌کردند.

به گفته وی، آمریکایی‌ها می‌دانند که اوکراین خط قرمز روسیه است و تصور می‌کردند بتوانند با تحریک روس‌ها دوگانه‌ای درست کنند که روسیه به اوکراین حمله کند که در این صورت شکاف بین روابط روسیه و اتحادیه اروپا را شکل دهند یا این‌که روسیه درجا بزند و کنار بکشد. در این صورت سریع‌تر اوکراین را وارد ناتو کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید می‌کند: تمام برنامه‌های آمریکا بر این بود که با منفعل کردن روسیه، اوکراین را وارد ناتو کنند، از این‌رو پوتین با ابتکار عمل از این دوگانگی جلوگیری کرد. همچنین با به رسمیت شناختن دونتسک و لوگانسک توانست موقعیت خود را تثبیت کند و نشان داد که با به رسمیت شناختن این دو جمهوری نیروهای خود را وارد این منطقه می‌کند.

وی خاطرنشان می‌کند: قرار بود رئیس‌جمهور روسیه و آمریکا با یکدیگر دیدار کنند اما باز هم آمریکایی‌ها به عهد خود وفا نکردند و حاضر نشدند که بعد از به رسمیت شناخته شدن این دو جمهوری سر میز مذاکره بنشینند.

ظهره‌وند تصریح می‌کند: آمریکا تصمیم داشت سریع‌تر بخش‌های باقیمانده اوکراین را وارد ناتو کند اما چون روسیه این را می‌دانست به سمت خلع سلاح کامل اوکراین حرکت کرد.

وی ادامه می‌دهد: اکنون هدف مسکو این نیست که اوکراین را مانند کریمه به تصرف دربیاورد بلکه قصد دارد زیرساخت‌های نظامی را که آمریکایی‌ها بر روی آن سرمایه‌گذاری کردند و موشک‌های دوربردی را که در اوکراین مستقر کردند تخلیه کند و اوکراین منطقه‌ای مانند فنلاند شود؛ فنلاندیزه کردن اوکراین هدف مسکو است و اگر به این هدف برسد روس‌ها کی‌یف را ترک می‌کنند.

به گفته این کارشناس مسائل بین‌الملل، دو جمهوری دونتسک و لوگانسک قطعاً از اوکراین جدا می‌شوند چون روسیه برای حفاظت و صیانت از روس‌تبارها خود را متعهد می‌داند.

وی با بیان اینکه اوکراین می‌توانست خارج از بازی آمریکایی‌ها هم روس‌تبارها را در اوکراین داشته باشد و این گسست را ایجاد نکند، اضافه می‌کند: معتقدم ولادیمیر زلنسکی فردی غیرسیاسی و در قامت کمدین و شومن است که فریب بازی آمریکا را خورد، امروز هم می‌بینیم که رئیس‌جمهور اوکراین عنوان می‌کند آمریکایی‌ها ما را تنها گذاشتند. اگر رئیس‌جمهور اوکراین مانند انقلاب‌های رنگین از تجربه سال ۲۰۰۸ گرجستان عبرت می‌گرفت وضعیت به این سمت حرکت نمی‌کرد.

ظهره‌وند می‌گوید: جدا شدن کریمه از اوکراین نتیجه فریب خوردن مقامات کی‌یف و دولت اوکراین است که با آرای عمومی بالای ۹۰ درصد به بازگشت کریمه به روسیه رأی دادند چون تهدیدی برای روس‌تبارها بود.

وی با بیان اینکه اوکراین فریب رژیم صهیونیستی را خورده است، می‌افزاید: اکنون برخی از مناطق اوکراین در کنترل یهودی‌هایی است که با برنامه اسرائیل آنجا را یهودی‌سازی می‌کنند تا در زمان مناسب اسرائیل در این مناطق مستقر شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه می‌کند: در واقع مردم اوکراین قربانی اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی شدند که در نتیجه روس‌ها امور را به دست گرفتند.

وی یادآور می‌شود: روس‌ها قصد ندارند اوکراین را تحت کنترل داشته باشند، دو جمهوری دونتسک و لوگانسک به کمک روسیه توانستند امنیت خود را حفظ کنند و ناحیه دونباس که شامل تمام مناطق لوگانسک و دونتسک است به عنوان دو جمهوری در اختیار روس‌تبارها خواهد بود و تا آخر هم روس‌ها مانند کریمه از آن حمایت خواهند کرد و هرگز این منطقه به اوکراین بازنمی‌گردد.

ظهره‌وند با بیان اینکه اوکراین باید توجه داشته باشد و مسیر خلع سلاح و بی‌طرفی را طی کند تا بتواند بخش‌های دیگر کشور خود را حفظ کند، ادامه می‌دهد: اکنون خطر موجود این است که لهستان نیز مدعی بخش‌هایی از اوکراین است و اگر روس‌ها از این منطقه خارج شوند احتمال اینکه بخش‌هایی از اوکراین توسط لهستان تصرف شود وجود دارد چون برخی از مردم اوکراین به لهستان گرایش دارند و اختلافاتی بین این دو کشور وجود دارد.

وی می‌گوید: رخدادهای کنونی نتیجه بی‌تدبیری و عدم دوراندیشی است. آمریکایی‌ها قصد داشتند حرکتی تحت عنوان ناتو به شرق راه بیندازند و به مرزهای روسیه نزدیک شوند. اما تا آنجا که خط قرمز روسیه باشد این کشور واکنش‌های لازم را نشان می‌دهد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل می‌افزاید: دولت کی‌یف باید نسبت به بازی غرب و ناتو شماتت شود، قرار نیست که آمریکایی‌ها به همین صورت به تجاوزگری خود ادامه بدهند.

وی با اشاره به اینکه جنگ میان روسیه و اوکراین تحولاتی در امنیت انرژی اروپا ایجاد کرد، می‌گوید: اگر پروژه نورد استریم ۲ تکمیل شده بود می‌توانست به ارتقای موقعیت اقتصادی و امنیت انرژی آلمان کمک کند اما آلمانی‌ها مجبور شدند به دستور آمریکا بهره‌برداری از خط لوله این پروژه را متوقف کنند.

ظهره‌وند تصریح می‌کند: آمریکایی‌ها در اصل نمی‌خواستند روابط روسیه با اتحادیه اروپا گرم شود و همواره به عنوان تهدید و از اهرم نظامی استفاده کردند تا اروپا را به خود وابسته نگه دارند.

وی می‌افزاید: ضربه اصلی را بعد از اوکراین مردم اروپا به دلیل جاه‌طلبی آمریکا خوردند، یعنی متهم ردیف اول تمام اتفاقات کنونی ایالات متحده و آمریکا است.

کد خبر 558004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.