فتح باخموت؛ گام راهبردی روسیه در جنگ اوکراین

باخموت؛ شهری راهبردی در استان دونتسک اوکراین که این روزها خبرساز شده و در محافل رسانه‌ای اخبار مختلفی درباره آن منتشر می شود. اخباری که همگی پیرامون تصرف این شهر توسط روسیه می‌چرخند و حکایت از پیشروی روس‌ها دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از هشدارهای مکرر پوتین و دیگر سران روسیه درباره تحرکات اوکراین و نزدیک شدن این کشور به ناتو، سرانجام در اواخر فوریه ۲۰۲۲، روسیه تهاجم گسترده‌ای را به اوکراین، همسایه غربی خود آغاز کرد، تهاجمی که بزرگ‌ترین حمله نظامی متعارف به خاک اروپا از زمان جنگ جهانی دوم قلمداد می‌شود.

پیش از این تهاجم گسترده، روند نفوذ نظامی روسیه در اوکراین، از اوایل سال ۲۰۲۱ آغاز شده بود و طی آن ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از گسترش ناتو از سال ۱۹۹۷ به‌عنوان تهدیدی برای امنیت کشورش انتقاد کرد و خواستار ممنوعیت قانونی پیوستن به ائتلاف نظامی برای اوکراین شد. او همچنین نظریه بازپس‌گیری سرزمین‌های شوروی سابق را هم مطرح کرد.

فتح باخموت؛ گام راهبردی روسیه در جنگ اوکراین

حالا این نبرد ماه‌ها طول کشیده و روس هاتوانسته اند شهر استراتژیک باخموت اوکراین را تصرف کنند هر چند سرگئی نیکیفروف، سخنگوی اوکراین در صفحه فیس بوکش تلاش بسیاری برای القای سوء برداشت از اظهارات رئیس جمهور کرد و گفت: «پاسخ رئیس جمهور به بخش دیگری از سؤال بود نه فتح روسیه و در واقع او در واکنش به اینکه روس‌ها ادعا کردند باخموت را تحت کنترل خود درآورده‌اند، گفته که فکر نمی‌کنم!

سایت شبکه رادیویی امریکا نیز اعلام کرد تحلیلگران پیروزی روسیه در باخموت را نقطه عطفی برای تغییر احتمالی موج جنگ می‌دانند. همچنین یک اندیشکده در واشنگتن نیز نوشت: «شاید اهمیت باخموت از بعد عملیاتی مهم نباشد اما این پیروزی می‌تواند در ادامه نبرد برای عملیات‌های تهاجمی روسیه بسیار مثمرثمر باشد.»

تصرف شهر باخموت که روسیه از آن با نام زمان شوروی «آرتیوموفسک» یاد می‌کند، نشان دهنده نخستین پیروزی بزرگ مسکو در نزدیک به یک سال گذشته از مناقشه اوکراین است.

این پیروزی به این لحاظ اهمیت دارد که تلفات زیادی در این منطقه از سوی هر دو طرف بر جای گذاشت و این مساله ناشی از درگیری طولانی مدت نیروهای تحت حمایت روسیه و ارتش اوکراین در این منطقه بوده است. نبردهای خانه به خانه شهری، باخموت را به جهنمی برای نظامیان و غیرنظامیان محلی تبدیل کرده بود.

باخموت با نزدیک به ۴۰ کیلومتر مربع مساحت، پیش از شروع جنگ اوکراین بیش از ۷۰ هزار نفر جمعیت داشت. وسعت کوچک این شهر که به اعتقاد برخی به لحاظ راهبردی اهمیت چندانی ندارد، باعث بر جای گذاشتن تلفات بسیاری شده است. به گفته ولودیمیر زلنسکی، تمام ساختمان‌ها تخریب و این شهر به کلی ویران شده است.

فتح باخموت؛ گام راهبردی روسیه در جنگ اوکراین

از دست دادن باخموت شکست سنگینی برای اوکراین است

سید رضا میرطاهر، کارشناس مسائل استراتژیک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: جدال چندین ماهه بر سر شهر استراتژیک باخموت با تصرف این شهر توسط روس‌ها خاتمه یافت؛ بنابراین به طور قطع روس‌ها استان دونتسک اوکراین را تصرف کرده‌اند هرچند اوکراینی‌ها می‌گ‌ویند بخش کوچکی از باخموت را در اختیار دارند.

وی با تاکید بر صحت ادعای روسیه در تصرف شهر باخموت ادامه داد: باخموت به این دلیل مهم است که روس‌ها بعد از اعلام الحاق رسمی چهار ن لوهانسک، ژابروژیا، خرسون و دونتسک در صدد این هستند همه مناطق دو استان لوهانسک و دونستک را به تصرف درآوردند که شهر استراتژیک باخموت نقش مهمی در این رابطه داشت، هر چند شماری از منابع می‌گویند روس‌ها تلفات زیادی برای تصرف این شهر راهبردی اوکراین متحمل شده‌اند که البته صحت و سقم آن مشخص نیست.

کارشناس مسائل استراتژیک گفت: شرکت یا ارتش خصوصی واگنر عهده دار این نبرد بوده و حتی برخی از گزارش‌ها از تلفات ۲۰ هزار نفری این نبرد خبر داده‌اند اما باید گفت روسیه به هر صورت موفق شده این شهر را تصرف کند که این مهم در عرصه میدانی یک عقبگرد برای ارتش و دولت اوکراین محسوب می‌شود در حالی که اوکراین درصدد بود در بهار ۲۰۲۳ یک ضدحمله گسترده علیه روس‌ها صورت دهد اما اکنون با از دست دادن شهر باخموت متحمل شکستی بزرگ شده است.

فتح باخموت؛ گام راهبردی روسیه در جنگ اوکراین

وی با تاکید بر اینکه هدف روسیه این است که همه شهرها و مناطق استان دونتسک را بگیرد ادامه داد: به نظر می‌رسد روس‌ها گام به گام پیش می‌روند هر چند مقاومت اوکراینی‌ها در این بین تاثیرگذار است؛ با توجه به پشتیبانی تسلیحاتی غرب از اوکراین و تلفات بالای تجیهزاتی و انسانی روس‌ها ممکن است در این زمینه عامل عقب گرد محسوب می‌شود.

میرطاهر با اشاره به اینکه یوگنی پریگوژین موسس و رئیس گروه شبه نظامی واگنر اعلام کرده این گروه به تنهایی تصرف باخموت را انجام داده و این با وجود کارشکنی‌های ارتش روسیه انجام شده است افزود: این موضوع نشان می‌دهد یک گروه خصوصی نظامی هم می‌تواند به پیروزی‌های قابل توجهی در میدان نبرد با اوکراین دست پیدا کند و توفیقاتی بزرگی به دست آورد.

وی تصریح کرد: ارتش خصوصی واگنر یک گروه شبه نظامی با وابستگی غیر مستقیم به ارتش روسیه است که با استخدام داوطلب در جنگ‌های نیابتی مشارکت می‌کند. مشارکت در جنگ داخلی سوریه، جنگ در دونباس و حمله روسیه به اوکراین از جمله فعالیت‌های این گروه است.

به گفته این کارشناس مسائل روسیه، واگنر دارای انواع تجهیزات نظامی و حتی هواپیماهای جنگنده ضربتی سوخو ۳۴ است که نشان می‌دهد گروه واگنر ارتشی کوچک اما مجهز در خدمت پوتین و مسکو است.

کد خبر 663227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.