لوپرامید چیست؟+نحوه مصرف، تاثیر بر اسهال و عوارض

قرص «لوپرامید» یا شربت لوپرامید دارویی ترکیبی بر پایه پیپریدین است که برای درمان اسهال استفاده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لوپرامید یک مشتق سنتزی پیپرادین است که برای درمان اسهال حاد و مزمن استفاده می‌شود. لوپرامید با اثر مستقیم روی پایانه اعصاب مخاطی روده، باعث کاهش حرکات و افزایش زمان عبور محتویات روده، کاهش حجم مدفوع و افزایش چگالی آن می‌شود. افرادی که از بیماری‌های التهابی روده رنج می‌برند، می‌توانند از لوپرامید برای درمان این بیماری استفاده کنند؛ این دارو در بازار با نام‌های دیگری همچون Lopex، Dimor، Imodium و Fortasec نیز شناخته می‌شود و به دو شکل شربت و قرص موجود است.

مکانیسم اثر لوپرامید

لوپرامید با کاهش حرکت روده و تأثیر بر حرکت آب و الکترولیت از طریق روده عمل می‌کند. لوپرامید با تأثیر مستقیم بر عضلات دایره‌ای و طولی دیواره روده، فعالیت پریستالتیک را مهار می‌کند. این دارو یک مسدودکننده غیرانتخابی کانال کلسیم است و به گیرنده‌های موی اپیوئیدی و در غلظت‌های بالاتر به کالمودولین متصل می‌شود. لوپرامید روی عضلات روده تأثیر می‌گذارد و می‌تواند حرکات خودبه‌خود آن را غیرفعال کند؛ در نتیجه می‌توان گفت این دارو حجم مدفوع را کاهش می‌دهد.

عوارض جانبی لوپرامید

لوپرامید ممکن است موجب سرگیجه، خواب‌آلودگی، خستگی، یبوست، نفخ و خشکی دهان شود. واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو امری نادر است و در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، از جمله بثورات پوستی، خارش و تورم (مخصوصاً در ناحیه صورت، زبان و گلو)، سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی باید فوراً به پزشک مراجعه شود.

موارد مصرف لوپرامید

لوپرامید تحرک روده را مهار می‌کند و باعث کاهش ترشحات معده و روده می‌شود. این دارو به صورت خوراکی تحت عنوان داروی ضد اسهال در درمان کمکی اسهال حاد و مزمن کاربرد دارد و جهت کاهش حجم دفعی در کلوستومی و یا ایلئوستومی تجویز می‌شود. در اسهال حاد دوز معمول آغازین لوپرامید در افراد بالغ چهار تا ۱۶ میلی‌گرم در روز و دوز معمول روزانه آن شش تا هشت میلی‌گرم است. در کودکان چهار تا هشت سال، یک میلی‌گرم سه یا چهار بار در روز تا سه روز ۹ تا ۱۲ سال دو میلی‌گرم چهار تا پنج روز استفاده می‌شود. در اسهال مزمن دوز معمول آغازین بالغان چهار تا هشت میلی‌گرم در روز در دوزهای تقسیم شده است که از ۱۶ میلی‌گرم در روز نباید بیشتر شود.

نحوه مصرف لوپرامید

مقدار مصرف لوپرامید براساس شرایط بیمار تعیین می‌شود و در کودکان دوز مصرفی به سن و وزن کودک بستگی دارد. در صورت خوددرمانی بزرگسالان، نباید طی ۲۴ ساعت بیش از هشت میلی‌گرم لوپرامید استفاده شود و در صورت مصرف قرص جویدنی لوپرامید، باید دارو را با معده خالی مصرف کرد و به صورت کامل جویده شود. اگر پس از دو روز اسهال درمان نشد یا فرد به نفخ معده دچار شد، باید مصرف لوپرامید را قطع و به پزشک مراجعه کند.

  • اسهال حاد: ابتدا چهار میلی‌گرم خوراکی و سپس دو میلی‌گرم بعد از هر اجابت مزاج آبکی (نهایتاً ۱۶ میلی‌گرم در روز)؛ معمولاً طی ۴۸ ساعت بهبود ایجاد می‌شود.
  • اسهال مزمن: ابتدا چهار میلی‌گرم خوراکی سپس دو میلی‌گرم بعد از هر اجابت مزاج آبکی تا حداکثر ۱۶ میلی‌گرم در روز؛ متوسط دوز نگه‌دارنده روزانه چهار تا هشت میلی‌گرم به صورت تک دوز یا در دوزهای تقسیم شده است و بهبودی عمدتاً طی ۱۰ روز صورت می‌گیرد.
  • اسهال مسافران: ابتدا چهار میلی‌گرم بعد از اولین مدفوع آبکی، سپس دو میلی‌گرم بعد از هر اجابت مزاج تا حداکثر ۱۶ میلی‌گرم در روز؛ طول مدت درمان ۴۸ ساعت یا کمتر است. در افراد با بیماری متوسط تا شدید که آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند، مصرف لوپرامید به عنوان درمان کمکی برای کاهش طول مدت اسهال توصیه می‌شود.

چگونگی تأثیر لوپرامید

اثرات لوپرامید ظرف یک تا دو ساعت پس از شروع درمان ظاهر می‌شود و به مدت شش تا ۱۸ ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو، در بدن دوام خواهد داشت.

رژیم غذایی هنگام مصرف لوپرامید

در طی مدت درمان با لوپرامید خوردن و نوشیدن مایعات، مواد غذایی شیرین و نمکی ضروری است.

چگونگی قطع مصرف لوپرامید

لوپرامید را می‌توان به محض رفع نیاز و بهبود اسهال، بدون هیچ مشکلی قطع کرد.

تداخل دارویی لوپرامید

  • مصرف همزمان لوپرامید با داروهای ضددرد اوپیوئید ممکن است موجب ایجاد یبوست شدید شود.
  • برخی از داروها مانند بلادونا، اسکوپولامین، گلیکوپیرولات، اکسی بوتینین، مورفین، داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای، ریتوناویر، کلستیرامین و ساکویناویر با داروی لوپرامید تداخل دارد.
  • لوپرامید همچون پروکائین آمید، زیپراسیدون، پنتامیدین، آمیودارون، هالوپریدول، کینیدین بر ریتم قلب تأثیر دارد.

مسمومیت با لوپرامید

مسمومیت با لوپرامید با یبوست، تحریک گوارشی، تضعیف CNS تظاهر می‌کند که برای درمان آن زغال فعال تجویز می‌شود یا در ابتدا شست‌وشوی معده و پس از آن زغال فعال تجویز می‌شود. بیمار باید از نظر تضعیف تنفس پایش شود؛ در صورت بروز تضعیف تنفسی، نالوکسون نیز تجویز می‌شود.

موارد منع مصرف لوپرامید

در حساسیت بیش از حد به لوپرامید یا هر یک از اجزای فرمولاسیون، درد شکمی بدون اسهال، کودکان زیر دو سال، اسهال خونی حاد، کولیت اولسراتیو حاد، انتروکولیت باکتریایی (ناشی از سالمونلا، شیگلا و کمپیلوباکتر)،کولیت سووممبران همراه با استفاده از آنتی‌بیوتیک وسیع الطیف نباید از لپرامید استفاده شود.

نحوه نگه‌داری از لوپرامید

  • لوپرامید باید در دمای اتاق به دور از رطوبت و نور نگه‌داری شود.
  • لوپرامید باید دور از دسترس کودکان و حیوانات باشد.
  • لوپرامید به هیچ عنوان نباید در حمام نگه‌داری شود.

نحوه مصرف داروی فراموش شده لوپرامید

لوپرامید باید مطابق دستور پزشک و در زمان‌های تنظیم شده مصرف شود. در صورتی که مصرف لوپرامید فراموش شد به محض یادآوری باید دارو مصرف شود؛ اما اگر به زمان مصرف مقدار بعدی نزدیک شد، نباید از دوز فراموش شده صرف‌نظر و دوز نوبت بعد را مصرف کرد. به هیچ عنوان برای جبران مقدار فراموش شده، مقدار مصرف بعدی را نباید دو برابر کرد.

مصرف لوپرامید در بارداری و شیردهی

لوپرامید در داروهای گروه C قرار دارد و فقط باید با تجویز پزشک مورد مصرف قرار بگیرد. خطرات ناشی از مصرف این گروه از داروها هنوز رد نشده است. پزشک زمانی که احساس کند فواید مصرف این گروه از داروها از مضرات احتمالی آن بسیار بیشتر و مصرف آن برای بیمار ضروری است، تجویز انجام می‌دهد. مشخص نیست لوپرامید در شیر مادر توزیع می‌شود یا خیر؛ بنابراین باید با احتیاط مصرف شود.

کد خبر 558002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.