کنکور هنر، نیازمند تغییرات اساسی

گسترده بودن منابع کنکور هنر باعث ایجاد نگرانی داوطلبان کنکور هنر شده است. متأسفانه از ابتدا ترتیب خاصی برای منابع اختصاصی این رشته وجود نداشت؛ این چهارچوب همیشه به همین شکل ادامه داشت و تا به حال در رابطه با تغییر آن صحبتی نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رشته هنر جزو یکی از رشته‌های شناور آزمون سراسری محسوب می‌شود. شناور بودن رشته هنر امکان شرکت در کنکور این رشته را در کنار رشته تخصصی برای داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی، تجربی و انسانی فراهم می‌‎کند تا شانس خود را برای قبولی در این رشته نیز امتحان کنند. برای شرکت در کنکور هنر مانند دیگر گروه‌های آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی و زبان می‌توان با داشتن مدرک پیش‌دانشگاهی (نظام قدیم یا جدید) یا فوق‌دیپلم (مدرک کاردانی) در این آزمون شرکت کرد.

متنوع بودن منابع کنکور باعث نگرانی و سردرگمی داوطلبان این کنکور می‌شود که می‌تواند اثر نامطلوبی بر بازدهی افراد بگذارد در همین زمینه با نگار اکبری، مشاور تحصیلی رشته هنر گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

آیا در کنکور ۱۴۰۱ دروس تخصصی رشته هنر حذفیات دارد؟

خیر. به علت اینکه مجموعه‌ای از کتاب و منابع آزاد به عنوان دروس تخصصی کنکور این رشته وجود دارد، دروس تخصصی حذفیات نداشته است و داوطلبان مجبور به مطالعه منابع متعددی هستند. سوالات کنکور هنر خارج از کتب درسی و وزارتی است و به همین دلیل نمی‌توان محدودیتی برای منابع مطالعاتی داوطلبان مشخص و مباحث قابل حذف را تعیین کرد؛ البته برای دروس عمومی حذفیاتی تعیین می‌شود، زیرا دروس عمومی کنکور این رشته کاملاً با دروس رشته‌های نظری یکسان است. سطح سوالات کنکور هنر نیز مانند دیگر رشته‌ها است و حتی در برخی سال‌ها سخت‌تر نیز طراحی می‌شود.

آیا توجه به حذفیات دروس عمومی کنکور رشته هنر صحیح است؟

خیر، به دلیل اینکه در سال‌های اخیر از قسمت‌های حذف شده نیز سوال مطرح شده است به داوطلبان پیشنهاد می‌شود به حذفیات دروس عمومی دقت نکنند و تمام مطالب کتاب را با دقت مطالعه کنند.

دلیل علاقه داوطلبان رشته‌های مختلف به شرکت در کنکور رشته هنر چیست؟

داوطلبان رشته‌های نظری با تصور اینکه کنکور هنر ساده است، تصمیم می‌گیرند در کنار رشته اصلی، شانس خود را در کنکور هنر یا زبان نیز امتحان کنند. به این دسته از داوطلبان توصیه می‌شود، اگر تصمیمشان برای شرکت در کنکور هنر جدی است و به دنبال رشته، دانشگاه و رتبه خوب هستند، بدانند که به هیچ عنوان امکان شرکت در کنکور هنر در کنار دیگر رشته‌ها نیست؛ زیرا با مطالعه کم نتیجه مطلوبی به‌دست نمی‌آورند. داوطلبان باید تمام منابع کنکور هنر را تهیه و زمان و انرژی خود را صرف آن کنند و به صورت جدی، پیوسته و با برنامه‌ریزی درس بخوانند تا به نتیجه مطلوب دست یابند زیرا منابع کنکور هنر بسیار است و همین گستردگی و تنوع باعث می‌شود، فرصت مطالعه دروس دیگر رشته‌ها از بین برود.

دلیل تنوع و تعدد منابع رشته هنر چیست؟

برخلاف رشته‌های دیگر که سوالات فقط در حیطه و چهارچوب مطالب و کتاب‌های درسی طرح می‌شود در کنکور هنر به این شکل نیست و بسیاری از سوالات خارج از کتاب‌های وزارتی است؛ در نتیجه هیچ محدودیتی برای طراحان سوال از دروس تخصصی وجود ندارد و داوطلبان مجبور به مطالعه منابع بسیاری از جمله کتاب‌های وزارتی رشته‌های مختلف هنرستان و رشته‌ها و مباحث مختلف منابع آزاد هستند. داوطلبان باید مطالعه متفرقه داشته و خود را محدود به کتاب‌های درسی و منابع آزاد نکنند، کتاب‌های مرجع کنکور هنر، مجله‌، پادکست، مستند، فیلم و تصاویر هنری نیز از جمله منابعی است که نباید از مطالعه آن غافل شوند.

چرا سطح رتبه‌های کنکور هنر پایین است؟

اگر کارنامه‌های رتبه‌های برتر کنکور هنر را به دیگر رشته‌ها مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که داوطلبان این رشته بدون کسب درصد قابل توجه به رتبه برتر دست پیدا کرده‌اند. این موضوع باعث شده بسیاری از داوطلبان تصور کنند که به دلیل کسب رتبه‌های برتر با درصدهای پایین آن‌ها نیز با چنین درصدی می‌توانند رتبه برتری به‌دست آورند در صورتی که رسیدن به چنین درصدی ساده نیست و کسب رتبه‌های برتر کنکور پروسه سخت و مشکلی را پیش رو دارد. داوطلبان کنکور هنر نیز به اندازه داوطلبان دیگر رشته‌ها و حتی بیشتر از آن‌ها و تنها برای رسیدن به درصد متوسط تلاش می‌کنند که علت آن گسترده بودن منابع کنکور هنر است.

با توجه به اینکه گسترده بودن منابع کنکور هنر باعث نگرانی داوطلبان شده است، پیشنهاد شما برای رفع این نگرانی چیست؟

گسترده بودن منابع کنکور هنر باعث ایجاد نگرانی داوطلبان کنکور این گروه آزمایشی شده است و متأسفانه از ابتدا ترتیب خاصی برای منابع اختصاصی این رشته وجود نداشت؛ این چهارچوب همیشه به همین شکل ادامه داشت و تا به حال در رابطه با تغییر آن صحبتی نشده است. گستردگی منابع کنکور هنر ممکن است در بسیاری از بخش‌ها نکات مثبتی به همراه داشته باشد، اما در برخی موارد موجب دشوار بودن این کنکور نیز می‌شود. داوطلبان باید در نظر بگیرند که سختی کنکور هنر برای تمام افراد یکسان است و همان طور که در سال‌های گذشته داوطلبان از این شرایط عبور و به نتیجه مطلوبی دست یافته‌اند، برای داوطلبان آینده نیز همین موضوع مطرح است.

کد خبر 557998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.