میزبانی فینال لیگ قهرمانان اروپا از روسیه گرفته شد!

یوفا پس از حمله روسیه به اوکراین، تصمیم گرفت میزبانی فینال این فصل لیگ قهرمانان اروپا در بخش مردان را به فرانسه واگذار کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یوفا پس از حمله روسیه به اوکراین، فینال لیگ قهرمانان اروپا را از ورزشگاه ۶۸ هزار نفری گازپروم سنت پترزبورگ به پاریس منتقل کرد. فینال ۲۸ می در استادیوم"اِستاد دو فرانس پاریس برگزار خواهد شد.

در بیانیه یوفا آمده است: کمیته اجرایی یوفا امروز در پی تشدید وضعیت امنیتی در اروپا جلسه فوق العاده‌ای برگزار کرد.

"کمیته اجرایی یوفا تصمیم گرفت تا فینال لیگ قهرمانان مردان در ۲۰۲۱/۲۲ را از سن پترزبورگ به ورزشگاه اِستاد دو فرانس در سن دنیس منتقل کند. بازی طبق برنامه‌ریزی اولیه در روز شنبه ۲۸ می (۷ خرداد ۱۴۰۱) در ساعت ۲۱:۰۰ به وقت اروپا و ۲۳:۳۰ دقیقه (به وقت تهران) برگزار می‌شود.

یوفا مایل است تشکر و قدردانی خود را از امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه به خاطر حمایت شخصی و تعهدش برای انتقال معتبرترین بازی فوتبال باشگاهی اروپا به فرانسه در زمان بحران موجود، اعلام کند. یوفا همراه با دولت فرانسه، به طور کامل از چند بازیکن حمایت خواهد کرد. تلاش‌های ذی‌نفعان برای اطمینان از نجات بازیکنان فوتبال و خانواده‌های آن‌ها در اوکراین که با رنج، تخریب و آوارگی وخیم انسانی روبرو هستند، ادامه خواهد داشت.

میزبانی فینال لیگ قهرمانان اروپا از روسیه گرفته شد!

کمیته اجرایی همچنین تصمیم گرفت باشگاه‌ها و تیم‌های ملی روسیه و اوکراینی که در رقابت‌های یوفا شرکت می‌کنند، ملزم به برگزاری بازی‌های خانگی خود در مکان‌های بی‌طرف تا اطلاع ثانوی هستند.

ضمن اینکه این اتفاق بر بازی‌های اسپارتاک مسکو در لیگ اروپا همچنین روسیه و اوکراین در لیگ ملت‌های ۲۰۲۲-۲۳ که قرار است در ماه ژوئن برگزار شود، تأثیر می‌گذارد.

فیفا هنوز تصمیمی در مورد اینکه در مورد مسابقات پلی آف جام جهانی ماه آینده چه باید بکند، نگرفته است. روسیه در مرحله نیمه نهایی پلی آف در ۲۴ مارس میزبان لهستان خواهد بود و سپس با برنده بازی نیمه نهایی سوئد و جمهوری چک در روسیه برای حضور در قطر روبرو خواهد شد.

فدراسیون‌های لهستان، سوئد و جمهوری چک دیروز پنجشنبه- پنجم اسفند با صدور بیانیه‌ای تاکید کردند که مسابقات نباید در خاک روسیه برگزار شود و خواستار یافتن "راه حل های جایگزین" شدند. جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، دیروز گفت که سازمانش (فیفا) با "فوریت" به این موضوع نگاه خواهد کرد اما گفت که امیدوار است این وضعیت تا ماه آینده حل شود.

اوکراین قرار است در نیمه نهایی پلی آف در ۲۴ مارس در هامپدن پارک با اسکاتلند روبرو شود، اما برگزاری این بازی همچنین با تعلیق لیگ اوکراین پس از تهاجم، در هاله‌ای از ابهام است.

نادین دوریس، وزیر فرهنگ بریتانیا هم از تصمیم یوفا حمایت کرد. او گفت: من از اقدام قاطع یوفا برای محروم کردن سن پترزبورگ از برگزاری فینال لیگ قهرمانان امسال استقبال می‌کنم. روسیه نباید اجازه داشته باشد از رویدادهای ورزشی و فرهنگی در صحنه جهانی برای مشروعیت بخشیدن به حمله بی دلیل، از پیش برنامه‌ریزی شده و بی مورد خود علیه یک کشور دموکراتیک مستقل بهره برداری کند.

اتحادیه باشگاه‌های اروپا هم بیانیه‌ای صادر کرد و از تصمیم یوفا برای گرفتن حق میزبانی فینال لیگ قهرمانان اروپا از روسیه حمایت کرد. در این بیانیه آمده است: «ما عمیقاً نگران وضعیت جاری در اوکراین هستیم و در کنار سازمان‌های ورزشی اروپایی و بین‌المللی در اصرار بر غیرقابل قبول بودن استفاده از زور و تجاوز بین ملت‌ها، جوامع یا افراد مصمم هستیم.»

اتحادیه باشگاه‌های اروپایی از تصمیم امروز کمیته اجرایی یوفا برای انتقال فینال لیگ قهرمانان مردان یوفا در این فصل از سن پترزبورگ به پاریس حمایت می‌کند. سازمان ECA به عنوان نهادی که باشگاه‌های فوتبال اروپا را نمایندگی می‌کند، به نظارت و همکاری با یوفا ادامه خواهد داد تا اطمینان حاصل شود که تصمیمات درست برای فوتبال باشگاهی اروپا در واکنش به این وضعیت وخیم اتخاذ می‌شود. مهم‌تر از همه، افکار و دعاهای این سازمان، با مردم اوکراین است.

بازیکنان برای اعتراض آزاد هستند

تیم‌ها و بازیکنان مختلف فوتبال از جمله بارسلونا و ناپولی و الکساندر زینچنکو و روسلان مالینوفسکی اوکراینی‌ها حمایت خود را از اوکراین نشان داده‌اند. بازیکنان، هواداران و باشگاه‌های فوتبال آزاد خواهند بود تا علیه تهاجم روسیه به اوکراین، بدون ترس از مجازات اتحادیه فوتبال انگلیس، لیگ برتر یا EFL اعتراض کنند، تا زمانی که این نمایش‌ها توهین‌آمیز یا آشکارا سیاسی نباشند.

به عنوان نهاد حاکم، این اتحادیه فوتبال است که در این موارد صلاحیت دارد، و مجموعه و مقررات تبلیغاتی واضحی وجود دارد که استفاده از پیام‌های تهدیدآمیز، توهین‌آمیز، ناشایست، توهین‌آمیز، تبعیض‌آمیز، سیاسی یا مذهبی را ممنوع می‌کند، اما احساس گسترده‌ای در میان مقامات وجود دارد که نشان دادن حمایت از اوکراین را نباید از این منظر قضاوت کرد.

میزبانی فینال لیگ قهرمانان اروپا از روسیه گرفته شد!

جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا می‌گوید آنها وظیفه دارند عواقب بحران اوکراین بر فوتبال را زیر نظر داشته باشند. نمایش پرچم یک کشور بر روی پیراهن یا داخل یک استادیوم جرم نیست. گفته شده است که بسیاری از باشگاه‌ها در بریتانیا در نظر دارند پرچم اوکراین را در برخی از ورزشگاه‌ها در طول بازی‌های آخر هفته برای نمایش همبستگی به کار گیرند.

اتحادیه فوتبال اتحادیه اروپا مسائلی از این قبیل را بررسی می‌کند و با توجه به حمایتش از طرح‌هایی که دوستی و صلح را ترویج می‌کند حمایت می‌کند. اتحادیه فوتبال انگلیس «رویکرد عقل سلیم» را در تابستان ۲۰۲۰ اتخاذ کرد، و در آن زمان تعداد زیادی از بازیکنان حرفه‌ای می‌خواستند برای نمایش اتحاد علیه نابرابری نژادی، پس از قتل جورج فلوید در آمریکا، زانو بزنند.

جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا در آن زمان گفت که بازیکنان به خاطر موضعی که اتخاذ کردند، شایسته تشویق هستند. به همین ترتیب، اکنون از مقامات فوتبال انتظار نمی‌رود بازیکنان یا باشگاه‌هایی را که در مورد وضعیت اروپای شرقی صحبت می‌کنند، مجازات کنند. تنها در صورتی انتظار می‌رود مجازات صورت گیرد که اقدامی توهین‌آمیز، تحریک‌آمیز یا آشکارا سیاسی تلقی شود.

کد خبر 557941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.