از بزرگداشت فرشچیان تا نگارش کتابی درباره جمشید مشایخی

بزرگداشت محمود فرشچیان در فضای مجازی، معرفی برگزیدگان شعر فجر ، ابقای معافیت مالیاتی هنرمندان، معرفی داوران برنامه عصر جدید، رونمایی کتابی درباره جمشید مشایخی و اکران‌های نوروزی در مناطق محروم را در بسته خبری فرهنگ و هنر ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در هفته‌ای که گذشت در عرصه فرهنگ و هنر شاهد اخبار مختلف بودیم که در بین آن‌ها چند خبر نسبت به دیگر اخبار پررنگ‌تر بود که آنها را مرور می‌کنیم.

بزرگداشت محمود فرشچیان به‌صورت مجازی

مراسم بزرگداشت مقام علمی و فرهنگی محمود فرشچیان، نقاش و نگارگر برجسته کشور از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به‌صورت مجازی برگزار شد.

در این مراسم محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، غلامحسین امیرخانی رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، محمدعلی رجبی نگارگر و استاد دانشگاه تهران و امیراسماعیل آذر مدیرگروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات حضور داشتند و به ارائه سخن درباره محمود فرشچیان پرداختند.

محمود فرشچیان در حوزه نقاشی ایرانی مبتکر سبک و مکتب خاصی است که در عین توجه به اصالت مبانی سنتی این هنر، با ابداع شیوه‌های نو، قابلیت و کارایی نقاشی ایرانی را افزایش داده است. او این هنر را غنا بخشید و از حالت الزامی یک پدیده متکی به شعر و ادبیات رها کرد و رسالت و ارزشی در حد سایر هنرها در نقاشی ایرانی پدید آورد تا جایی که آثار هنری او آمیزه دلپذیری از اصالت و نوآوری است.

فرشچیان با خطوط روان و ترکیب‌بندی‌های ظریف و مدور، راز و رمزها و اشارات درونی نهفته را در آثار خود به وجود می‌آورد. در همین حال با نوآوری در گزینش موضوع و پرداخت اثر به گستره‌ای فراتر از قالب‌های مرسوم می‌رسد. آثار استاد فرشچیان در بیش از صدها نمایشگاه فردی و جمعی در ایران و سایر کشورها برپا شده و با استقبال بسیار زیادی روبه‌رو شده است.

معرفی برگزیدگان جشنواره شعر فجر»

در مراسم پایانی شانزدهمین دوره جشنواره شعر «فجر» منتخبان پنج گروه ادبی شعر کلاسیک، شعر نو (قالب‌های نیمایی و سپید)، شعر محاوره، شعر کودک و نوجوان و درباره شعر (پژوهش‌های حوزه شعر) این جشنواره به شرح زیر معرفی شدند:

بخش شعر کودک و نوجوان:

اثر شایسته تقدیر: «سکوت به‌زبان مادری» نوشته مهدی مردانی (انتشارات سوره مهر)

بخش «درباره شعر»: «آذربایجان و شاهنامه» اثر سجاد آیدنلو (انتشارات بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار با همکاری سخن) و «تلفظ در شعر کهن فارسی» اثر وحید عید گاه طرقبه‌ای (انتشارات بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار با همکاری سخن)

بخش ویژه (همزبانان دیگر کشورها): عسگر حکیم با نگارش کتاب «آهنگ باد و باران»، محمدشریف سعیدی با نگارش کتاب «سماع محشر» و مهدی باقرخان با نگارش کتاب «شیراز هند»

بخش شعر بزرگسال:

اثر شایسته تقدیر «شعر نو»: «سفر بخیر ناخدا» نوشته رحمت حقی‌پور (نشر سپیدرود)

اثر شایسته تقدیر «شعر محاوره»: «رد زنجیرهای بازشده» اثر مهدی نقبایی (انتشارات ریما)

آثار برگزیده مشترک «شعر کلاسیک»: «آنی ماه» اثر عالیه مهرابی (انتشارات سوره مهر) و «عید در تبعید» اثر علیرضا رجبعلی‌زاده کاشانی (انتشارات سوره مهر)

در مراسم پایانی جشنواره شعر فجر به حاج علی انسانی نشان درجه یک هنری اعطا و از او برای نگارش کتاب «رخصت» تجلیل ویژه شد.

در بخش دیگری نیز به محمدعلی مجاهدی حکم دبیری دبیرخانه دائمی شعر آئینی اعطا شد.

محمدرضا روزبه، افشین علا، ناصر فیض، علیرضا قزوه، عبدالجبار کاکایی، علی‌محمد مؤدب، سیداحمد میرزاده و یوسف‌علی میرشکاک اعضای هیئت علمی «شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر» بودند و قربان ولیئی نیز دبیری علمی این جایزه را برعهده داشت.

ابقای معافیت مالیاتی هنرمندان

نمایندگان مجلس مجلس شورای اسلامی در بررسی‌های بودجه ۱۴۰۱ در بخش درآمدی با حذف «فعالیت‌های هنری موضوع بند (ل) ماده (۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم» از بند ق تبصره شش بودجه که می‌گوید «معافیت مالیاتی فعالیت‌های مربوط به انتشارات کمک درسی و “فعالیت های هنری موضوع بند (ل) ماده (۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم”، حذف می‌شود.» ابقای معافیت مالیاتی هنرمندان را تصویب کردند.

اخیراً نیز بسیاری از هنرمندان و فعالین عرصه فرهنگی و هنری کشور نسبت به در نظر گرفتن مالیات برای فعالیت‌های هنری در گزارش کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ انتقاداتی را مطرح کرده بودند. در بررسی‌های این موضوع بسیاری از نمایندگان بر حذف بخش فعالیت‌های هنری در این بند اصرار کردند.

آنچه که در لایحه دولت قید شده این است که فقط انتشاراتی‌های کتاب‌های کمک درسی مالیات بدهند، اما در کمیسیون تلفیق یکی از نمایندگان در خصوص لغو معافیت مالیاتی هنرمندان پیشنهادی ارائه داده اما دولت با جدیت به دنبال حمایت از هنرمندان است و بر معافیت مالیاتی هنرمندان اصرار دارد.

معرفی داوران جدید برنامه عصر جدید

با آغاز ضبط فصل سوم «عصر جدید» داوران این برنامه استعدادیابی معرفی شدند.

ژاله صامتی با نزدیک به سه دهه سابقه بازی در سینما و تلویزیون، کارن همایونفر با نزدیک به ۳۰ سال ساخت موسیقی برای فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی و دریافت سه سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر، مجید اسماعیلی منتقد و تهیه کننده آثار سینمایی، استاد دانشگاه و کارگردان انیمیشن، در کنار امین حیایی بازیگر برگزیده چهلمین جشنواره فیلم فجر، به ارزیابی هنرنمایی شرکت کنندگان «عصر جدید» خواهند پرداخت.

صامتی که در «جوکر» نیز با احسان علیخانی همکاری داشته است، بعد از دو فصل جایگزین رؤیا نونهالی می‌شود.

همایونفر نیز به جای آریا عظیمی نژاد بر صندلی داوری این برنامه می‌نشیند و امین حیایی برای سومین فصل در تیم داوری حضور خواهد داشت.

مجید اسماعیلی که جایگزین سید بشیر حسینی شده است، چهره کمتر شناخته شده این جمع داوری است؛ اما در سابقه او تهیه کنندگی ۱۰ فیلم سینمایی مانند «دل شکسته» ساخته علی روئین تن، «چراغ های ناتمام» مصطفی سلطانی و «آفریقا» به کارگردانی هومن سیدی که هر سه تجربه اولین فیلم بلند سازندگانش محسوب می‌شود به چشم می‌خورد. «شاهزاده ایرانی» دیگر فیلم این تهیه کننده در جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت سیمرغ بلورین شده است.

بنابر اعلام مهدی بلوکات، قائم مقام شبکه سه، سری جدید برنامه عصر جدید از عید نیمه شعبان برابر با (بیست‌وهفتم اسفندماه) سال جاری تا عید غدیر سال ۱۴۰۱ روی آنتن شبکه سه خواهد رفت.

«عصر جدید» با اجرا، تهیه کنندگی و کارگردانی احسان علیخانی با حضور استعدادهای ویژه در زمینه‌های سرگرمی، هنری و مهارت‌های ورزشی مقابل دوربین می‌رود.

رونمایی کتابی با موضوع جمشید مشایخی

آئین رونمایی از کتاب «جمشید مشایخی؛ در گفت‌وگو با زاون قوکاسیان و ویدا مشایخی»، با حضور نادر مشایخی و جمعی از چهره‌های تئاتر و سینما برگزار خواهد شد.

این برنامه توسط مدرسه موسیقی مشایخی، انتشارات مرغابی و با همکاری موزه سینمای ایران، ساعت ۱۵ تا ۱۷ یکشنبه هشتم اسفند، در سالن فردوس موزه سینما برپا خواهد شد.

جمشید مشایخی در سال ۱۳۱۳ در تهران متولد شد. او اصالتاً اهل شهرستان تنکابن در استان مازندران و دارای تحصیلات ناتمام در رشته تئاتر بود. مشایخی سال ۱۳۳۶ به استخدام اداره تازه تأسیس هنرهای دراماتیک درآمد و به‌عنوان بازیگر کار خود را در برنامه نمایشی کانال سوم غیردولتی آغاز کرد؛ اولین فعالیت هنری وی بازی در تله‌تئاتر بعد از ۳۰ سال به کارگردانی علی نصیریان در سال ۱۳۳۹ بود.

جمشید مشایخی از سال ۱۳۹۵ با بیماری گوارشی دست و پنجه نرم می‌کرد تا سرانجام پس از تحمل یک دوره بیماری، در ۱۳ فروردین ۱۳۹۸ در سن ۸۴ سالگی در بیمارستان عرفان درگذشت.

زنده‌یاد مشایخی در طول سال‌های هنری خود در فیلم‌هایی از جمله «گاو»، «قیصر»، «کمال‌الملک»، «آوار» و «گل‌های داودی» نقش‌آفرینی کرده است.

اکران‌های نوروزی در مناطق محروم

معاون ارتباطات و بازرگانی انجمن سینمای جوانان ایران گفت: «سینماسیار» برای اکران فیلم‌های نوروزی در مناطق محروم آماده می‌شود.

میکائیل دیانی اظهار کرد: انجمن سینمای جوانان ایران به‌عنوان تنها دارنده سینماسیار کشور توانست فیلم‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر را در مناطق محروم تمام استان‌های کشور ارائه کند و این کار در نوروز ۱۴۰۱ نیز انجام خواهد شد.

وی با اشاره به ارائه خدمت دستگاه‌های تخصصی و حرفه‌ای سینماسیار به مناطق محروم و فاقد سینما که در چندسال اخیر انجام شده است، افزود: شرایط کرونایی در دو سال اخیر فعالیت در این زمینه را مانند تمام فضای سینمایی محدود کرده است، اما از زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر، فرایند سینماسیار دوباره فعال شده است.

معاون ارتباطات، بازرگانی و عرضه انجمن سینمای جوانان ایران با اشاره به پذیرش ساختار حرفه‌ای و ایمن سینماسیار از نگاه تهیه‌کنندگان و استقبال آن‌ها برای پخش فیلم‌ها در مناطق محروم و افزایش درآمدهای آن‌ها از اکران‌های جانبی، اظهار کرد: ما در تمام استان‌های کشور دستگاه سینماسیار داریم و تنها شرط ما برای برگزاری سینماسیار این است که در منطقه‌ای که فیلم‌ها در آن اکران می‌شود، سینما وجود نداشته باشد و دسترسی به سینما هم آسان نباشد.

وی ادامه داد: هدف اصلی سینماسیار، عدالت فرهنگی و توزیع ساده‌تر و ارزان‌تر فیلم سینمایی برای مناطق کم‌برخوردار است.

دیانی گفت: سینماسیار بلیت‌فروشی دارد اما به تناسب آنکه در مناطق محروم اکران می‌شود، قیمت بلیت‌های آن نیز کمتر از قیمت نصف بلیت در سایر سینماها است.

کد خبر 557751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.