دربی کسل‌کننده‌ای بود/ تغییر سرمربی برای هر دو تیم تصمیم اشتباهی است!

مربی تیم فوتبال هیوستون دینامو آمریکا می‌گوید با استعفای محرم نویدکیا موافقت نخواهد شد تا او به‌عنوان سرمربی فصل را همراه سپاهان به پایان برساند. ذوب‌آهن نیز به ثبات نیاز دارد و با تغییر دوباره سرمربی اتفاق خاصی رخ نخواهد داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز گذشته هفتادمین دربی فوتبال نصف‌جهان میان دو تیم سپاهان و ذوب‌آهن اصفهان در ورزشگاه نقش‌جهان با نتیجه تساوی به اتمام رسید. صلحی که در زمان مناسبی انجام نشد و تبعاتش ادامه‌داشتن حسرت پیروزی‌های ذوب‌آهن، افزایش فاصله سپاهان با صدر جدول و استعفای محرم نویدکیا از سرمربی‌گری طلایی‌پوشان بود.

در همین راستا، با امید نمازی، مربی سابق تیم‌ملی ایران و سرمربی سابق ذوب‌آهن که هم‌اکنون در لیگ MLS آمریکا به‌عنوان مربی هیوستون دینامو مشغول به فعالیت است به گفت‌وگو پرداختیم که بخش اول آن را در ادامه می‌خوانید:

دربی اصفهان و عملکرد دو تیم چطور بود؟

در این دیدار، سپاهان در بازی کاملاً از لحاظ مالکیت توپ برتر بود، ولی در فاز تهاجمی با عجله کار می‌کرد و در خلق فرصت‌های مناسب موفق نبود؛ اما ذوب‌آهن حساب شده به زمین آمد و به فکر ضدحملات بود، مالکیت توپ را به سپاهان داد و به‌دنبال این بود تا از فضای پشت مدافعان سپاهان استفاده کند. در کل یک بازی کاملاً کسل‌کننده را مشاهده کردیم با اینکه هر دو تیم می‌توانستند خیلی از این بهتر باشند.

نتیجه تساوی به درد تیمی می‌خورد؟

سبک بازی ذوب‌آهن طبیعی بود؛ چراکه با شکست به مرز سقوط نزدیک‌تر می‌شد و حداقل یک امتیاز این بازی برایشان بسیار مهم بود تا فاصله خود را با پایین جدول حفظ کنند. سپاهان نیز از آنجا که از اول فصل یک مدعی به‌شمار می‌رفت، تساوی مقابل ذوب‌آهن نتیجه خوبی برایش نخواهد بود؛ گرچه پرسپولیس مساوی کرد و فاصله‌اش با سپاهان بیشتر نشد و حداقل از این بابت سپاهان مقداری شانس آورد.

نمایش مهاجمان سپاهان قابل قبول بود؟
سپاهان جمعاً عملکرد خوبی داشت، اما زمانی‌که توپ به یک‌سوم تهاجمی آنان می‌رسید، با عجله رفتار می‌کردند و سریع به‌دنبال گلزنی بودند. برخی مواقع وقتی تیم حریف عقب‌نشینی می‌کند باید صبر و حوصله بیشتری داشته باشند و با پاس‌های متعدد، فضاها را باز کنند؛ اما این سبک از بازی را در سپاهان کمتر دیدم.

فشار و هجمه‌هایی که روی مهاجمان سپاهان است تا چه حد در نوع بازی‌شان تأثیر گذاشته است؟ عملکردشان چطور بود؟

فشار و استرس روی مهاجمان سپاهان در نوع بازی آنان مشهود است. بازیکنان از لحاظ روحی اعتماد به‌نفس لازم را ندارند و زمانی‌که مقابل دروازه قرار می‌گیرند فقط به فکر این هستند که چگونه توپ را به گل تبدیل کنند و خدا نکند که توپ گل نشود. شهریار مغانلو تا به اینجای فصل، پنج گل زده اما انتظارات از او خیلی بیشتر بوده است. در کنار او محمدرضا حسینی هم اصلاً نتوانست به تیم کمک کند و حتی سجاد شهباززاده هم آن عملکرد خوب فصل گذشته‌اش را هنوز اجرا نکرده است.

استعفای غیرمنتظره محرم نوید کیا! نظرتان چیست؟
از این استعفاها در ایران زیاد اتفاق می‌افتد؛ البته محرم شخصیت خاصی دارد، او عاشق فوتبال است و مسائل مادی برایش اهمیتی ندارد، بلکه به‌دنبال یک نمایش زیبا همراه با نتیجه است. سپاهان شیوه بازی مناسبی داشته اما در نتیجه‌گیری انتظارات را برآورده نکرده است، حتی اگر فشاری از سمت مدیریت به نویدکیا وارد نشده باشد، خودش احساس ناکامی می‌کند و به‌همین دلیل شاید دلسرد شده است.

به‌نظرتان با استعفای محرم موافقت خواهد شد؟ اصلاً استعفای او و تغییر مربی درست در این مقطع درست است؟

فکر نمی‌کنم با استعفای محرم موافقت شود و او برمی‌گردد تا فصل را همراه سپاهان به پایان برساند. هم‌اکنون که نیم‌فصل دوم را سپری می‌کنیم و از آنجا که محرم تیم را خودش بسته و یک شیوه بازی را در تیمش ایجاد کرده است، تغییر سرمربی، سپاهان را از مدعی‌بودن دور می‌کند. اگر محرم بماند به‌نفع سپاهان است و با تزریق اعتماد به‌نفس به بازیکنانش حتی فاصله با سرخابی‌ها را برطرف کند، هنوز دیر نشده و دلسرد شدن در این زمان خیلی زود است.

ذوب‌آهن در این بازی برخلاف بازی با استقلال مالکیت را به حریف داد؛ تغییر سبک بازی آنان به چه دلیل بود؟

به‌دلیل وضعیت ذوب‌آهن در جدول رده‌بندی، کادر فنی به‌دنبال این بودند که حداقل تیم در فاز دفاعی خوب عمل کند و سخت گل بخورد. ذوب‌آهن استعداد این را دارد که در مقابل تیم‌های خوب بازی مالکانه انجام دهد و فکر حمله‌کردن باشد تا بار سنگینی که روی خط دفاعی وجود دارد نیز کم شود. پرس خط دفاعی حریفان هم می‌تواند به ذوب‌آهن کمک کند ولی تصمیم با کادر فنی است که بیشتر در کار دفاعی تمرکز کنند.

با توجه به عملکرد ذوب‌آهن، جایگاه فعلی‌اش در حدشان است؟

ذوب‌آهن باید رتبه بالایی در جدول داشته باشد. تارتار در تیم‌های گذشته‌اش نتایج خوبی گرفته ولی آن نتایج را با ذوب‌آهن کسب نکرده است. ذوب‌آهن لایق جایگاه بالاتری در جدول است و باید در نیمه بالایی جدول باشند. برای تیمی که همیشه مدعی بوده دور از انتظار هم نیست‌. با تفکرات بیشتر این تیم می‌تواند تا آخر فصل جزو ۱۰ تیم برتر باشد.

زمزمه‌هایی مبنی بر تغییر سرمربی ذوب‌آهن هم وجود دارد؛ آیا این به کمک گاندوها می‌آید؟

در خصوص تغییر سرمربی ذوب‌آهن تصمیم گرفتن سخت‌تر است. ذوب‌آهن نباید در موقعیتی باشد که برای سقوط نکردن بجنگد، تغییرات زیاد مدیریت و کادر فنی ثبات را از ذوب‌آهن گرفته است. باید فکری اساسی و چند ساله برای این تیم شود، با تغییر مربی تا آخر فصل برای نجات و دوباره آمدن سرمربی جدید، اتفاقی نمی‌افتد.

در ذوب‌آهن کدام بازیکن بهتر کار کرده است؟

محمد خدابنده‌لو خیلی عملکرد خوبی دارد؛ تجربه کار با او را در تیم‌ملی امید داشته‌ام. خدابنده‌لو یک بازیکن بسیار با کیفیت است و امیدوارم ذوب‌آهن بتواند او را حفظ کند و با اضافه کردن بازیکنانی شبیه به او به آنان آزادی عمل داده شود تا تیم ذوب‌آهن حرفی برای گفتن داشته باشد؛ من از بازی‌اش لذت می‌برم.

در پایان؛ تقسیم امتیازات در دربی نصف‌جهان به نفع کدام تیم بود؟

نتیجه مساوی برای ذوب‌آهن خیلی بهتر بود، خطر سقوط بیخ گوش آنان نیست اما ممکن است تیم‌های پایین جدول با کسب نتایج خوب در هفته‌های پیش‌رو به ذوب‌آهن نزدیک شوند. بنابراین سبزپوشان باید در هفته‌های آینده با متوقف کردن حریفان در دیدارهای بزرگ مانند بازی با سپاهان و حتی پیروزی مقابل تیم‌های انتهایی جدول خودشان را از پایین جدول جدا کنند. در آن سمت نیز تساوی نتیجه خوبی برای سپاهان نبود، تیمی که با این همه سخت‌افزار و بازیکن برای قهرمانی می‌آید نتایج چند هفته اخیرشان و پیروزی دوباره استقلال، آنان را از کورس قهرمانی جدا خواهد کرد.

گفت‌وگو از: علی کریمی _ خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 557709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.