جایگاه حمل‌ونقل هوایی در شهرهای آینده

سرپرست سازمان شهرهای هوشمند جهان در تلاش است با تلفیق استراتژی‌های شهری و تکنولوژی حمل‌ونقل هوایی، امکان تردد در آسمان شهرها را برای مردم فراهم آورد و آن را به اصلی اساسی در طراحی شهری تبدیل کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این روزها، بخش حمل‌ونقل شهری تا حد زیادی تحت تأثیر تکنولوژی قرار گرفته است که بیشترین تحول آن، طی پنج سال گذشته به پیدایش خدمات عبور و مرور هوایی و خودروهای پرنده مربوط می‌شود. چنین رویدادی، تحولات زیادی در دنیای مسافران و جابه‌جایی کالاهای شهرهای میزبان به وجود آورده و همچون محرکی برای ترویج حمل‌ونقل هوایی در سایر نقاط دنیا نقش‌آفرینی کرده است. بدون شک، سوالی که هم‌اینک ذهن بسیاری از مردم را به خود مشغول می‌کند، این است که آیا حمل‌ونقل هوایی آینده شهرهای جهان را در بر می‌گیرد؟

جایگاه حمل‌ونقل هوایی در شهرهای آینده

پیشرفت پروژه‌های آزمایشی حمل‌ونقل هوایی در جهان

امروزه برنامه‌ریزان در بسیاری از شهرهای جهان، پروژه‌هایی آزمایشی را در راستای حمل‌ونقل هوایی آغاز کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی این افراد، توسعه زیرساخت‌های هوایی برای تردد ایمن خودروهای پرنده بوده که البته با تلاش زیاد، تحولات چشمگیری را نیز تجربه کرده است. بسیاری از مدیران شهری، زیرساخت‌های موجود را برای انجام پروژه‌های آزمایشی و تردد خودروهای پرنده جدید نظیر عمودپروازها مورد استفاده قرار داده‌اند؛ به عنوان مثال، کارشناسان پاریس، پایتخت فرانسه، در نوامبر سال ۲۰۲۱ با همکاری یکی از شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی، یک مرکز آزمایشی را در فرودگاه آبی پونتواز- کورمی- آن- وکسن راه‌اندازی کرده‌اند. در این مرکز، قرار است احتمال ایجاد دو مسیر هوایی پیشرفته برای مسابقات المپیک ۲۰۲۴ پاریس مورد آزمایش قرار گیرد که این دو راه، مسافران را از دو نقطه دور از هم به مرکز شهر هدایت خواهد کرد.

دولت دبی، بزرگ‌ترین شهر امارات متحده عربی، نیز که پیش از این یک توافق پنج‌ساله با کمپانی تولیدکننده بالگرد تک‌نفره الکتریکی ولوکوپتر امضا کرده، مدعی شده است به‌زودی زیرساختی بسیار پیشرفته را به وجود خواهد آورد تا به خلاقان امکان آزمایش خودروهای الکتریکی خود را در مسیرهایی مشخص بدهد. هدف اصلی این اقدام، ایجاد فرصت‌های اقتصادی و تبدیل شهر به منطقه فناوری پیشرفته جهان در بخش حمل‌ونقل هوایی است و جالب این‌که دبی با آغاز آزمایش و لوکوپترهای خود در سه ماه آخر سال ۲۰۱۷، به عنوان یکی از پیشروهای احداث زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی شهری در جهان شناخته شد.

جایگاه حمل‌ونقل هوایی در شهرهای آینده

متخصصان فناوری و خودرو

کمپانی Urban-Air Port به عنوان یکی از متخصصان زیرساخت بریتانیا، از پیشگامان احداث مسیرهای حمل‌ونقل هوایی جهان به حساب می‌آید که این روزها در حال توسعه فناوری، زیرساخت و خودروهای هوایی است. البته بسیاری از متخصصان دیگر نیز روز و شب در تلاش هستند استراتژی‌هایی خلق کنند که به تحولات چشمگیری در حمل‌ونقل هوایی شهری منجر می‌شود و شیوه‌های متفاوتی از تردد را پیش روی بشر آینده قرار می‌دهد. همه این افراد خلاق، امنیت و پایداری را در رأس توسعه‌های خود قرار می‌دهند و می‌کوشند خدمات و زیرساخت‌هایی الکتریکی با انتشار صفر کربن و کاملاً ایمن برای شهروندان و اپراتورها فراهم آورند.

امروزه نه‌تنها بسیاری از شرکت‌های نوپای سراسر جهان در حال انجام پروژه‌های آزمایشی برای گسترش حمل‌ونقل هوایی هستند، بلکه تولیدکننده‌های تجهیزات بزرگ نیز می‌کوشند خدمات خود را برای تردد هوایی توسعه دهند که این امر، به مشارکت بین دو گروه و پیشرفت‌های زیادی در این زمینه منجر شده است. به عنوان مثال، کمپانی Urban-Air Port به عنوان بهترین شریک برای بخش حمل‌ونقل هوایی شهری شرکت خودروسازی هیوندای موتور کره برگزیده شد که این دو کمپانی، با همکاری یکدیگر، ۶۵ بندر هوایی الکتریکی شهری جدید را در سراسر جهان ایجاد کردند.

بسیاری از آژانس‌های ملی نیز دوشادوش شرکت‌های نوپا و کمپانی‌های تولید تجهیزات، حتی در حد ناسا پیشرفت کرده‌اند؛ ناسا اواخر سال ۲۰۲۱ به آزمایش پرواز بالگرد eVTOL از کمپانی هوافضای Joby کالیفرنیا به عنوان بخشی از کمپین ملی حمل‌ونقل هوایی پیشرفته آژانس پرداخت.

کمپانی هوافضای Joby، به طور ویژه‌ای فعالیت‌های خود را بر ایجاد طرح‌های اشتراک خودروهای الکتریکی هوایی در شهرهای مختلف جهان متمرکز کرده و به سرمایه‌گذاری در بهینه‌سازی فضا برای فرود و پرواز خودروهای هوایی الکتریکی پرداخته است. مدیران کمپانی امیدوار هستند پس از پایان مرحله آزمایشی از طریق تجزیه و تحلیل داده‌ها، خدمات خود را بهبود ببخشند و به ارتقای هر چه بیشتر خودروها برای ترویج حمل‌ونقل هوایی در شهرهای آینده کمک کنند.

جایگاه حمل‌ونقل هوایی در شهرهای آینده

طرح قوانین و ایجاد ایمنی برای کاربران خودروهای هوایی

بدیهی است برنامه‌هایی که خدمات پویایی شهری در سراسر جهان ارائه می‌دهند، باید بر اساس مقررات ویژه‌ای از سوی صنایع مختلف دولتی و خصوصی مورد نظارت قرار بگیرند تا ایمنی را برای کاربران به ارمغان آورند. شاید خوشایندترین چالشی که در این میان به وجود می‌آید، ایجاد اعتماد میان قانون‌گذاران، مسافران و کاربران خودروهای هوایی باشد. اپراتورهای خدمات جدید حمل‌ونقل هوایی بدون وجود قوانین شفاف قادر نخواهند بود طرح‌های پیشنهادی خود را به مرحله اجرا در آورند و آن‌ها را به بخشی اساسی در حمل‌ونقل شهری تبدیل کنند.

آژانس امنیت هوایی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱، تحقیقات گسترده‌ای را در خصوص درک عموم از خدمات حمل‌ونقل هوایی در سراسر قاره طی سه تا پنج سال آینده انجام داد. نتیجه این تحقیقات نشان داد که ۸۳ درصد از مردم، دارای نگرشی مثبت نسبت به این اتفاق بودند، ضمن این‌که ۶۴ نفر از مردم مایل به سفر از طریق پهپادهای هوایی و ۴۹ درصد نیز خواهان تردد از طریق خودروهای هوایی بودند.

بدون شک، در آینده افراد خلاق و اپراتورها با شهرها و قانون‌گذاران همکاری خواهند کرد تا چالش‌های پیش روی حمل‌ونقل هوایی را به حداقل برسانند و سفرهایی ایمن را برای شهروندان به ارمغان آورند.

جایگاه حمل‌ونقل هوایی در شهرهای آینده

کد خبر 557615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.