فرآیند صدور مجوزها از سوی سازمان دام‌پزشکی تسهیل شود

اعضای هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران خواستار تسهیل فرآیند صدور مجوز و تعیین و ابلاغ نتایج نمونه‌برداری از محصولات برای تسریع در روند ترخیص کالا از سوی سازمان دام‌پزشکی کشور شدند.

به گزارش ایمنا و به نقل از اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران (آوندا)، «محمدمهدی نهاوندی» عضو هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران با اشاره به دیدار اعضای هیئت مدیره این اتحادیه با «سیدمحمد آقامیری» رئیس سازمان دام‌پزشکی کشور برای رفع مشکلات واردکنندگان نهاده‌های دامی، اظهار کرد: اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران ۸۴ عضو دارد و ۷۰ درصد واردات نهاده‌های دامی منهای سهم دولتی‌ها از واردات کالای اساسی را انجام می‌دهند.

وی افزود: پیش از این فرآیند کار میان سازمان استاندارد و سازمان دام‌پزشکی کشور به صورت موازی انجام می‌شد که این امر هزینه بسیاری را به فعالان اقتصادی تحمیل می‌کرد؛ اما اکنون که این نمونه‌برداری‌ها به صورت مشترک انجام می‌شود و بخشی از معضلات در مسیر ترخیص کالاهای اساسی کاهش یافته است.

این مقام صنفی با تاکید بر ضرورت کاهش زمان اعلام نتایج آزمایشات از کالاهای اساسی، ادامه‌داد: این امر موجب می‌شود تا علاوه بر کاهش هزینه‌های تحمیلی به فعالان اقتصادی، ریسک فسادپذیری کالاها نیز به حداقل برسد.

اخذ نتایج آزمایشگاهی زمان‌بر شده است

ناصر ایمانی، مشاور عالی اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران نیز اظهار کرد: مراحل ترخیص کالا به دلیل طولانی بودن فرآیند اخذ نتایج آزمایشگاهی بسیار زمان‌بر شده است.

وی افزود: کالاهای وارداتی توسط شرکت‌های بین‌المللی بازرسی و گواهی کیفیت و سلامت (جهت تراریخته نبودن محصول) دریافت می‌کنند؛ ضمن اینکه در پرونده وارداتی همه کالاها اطلاعات مرتبط در زمینه تراریخته بودن یا ارگانیک بودن محصول قید شده است. بنابراین نیازی به تکرار این آزمایشات یا طولانی کردن فرآیند جواب‌دهی نیست.

مشاور عالی اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران ادامه داد: بررسی کیفیت کالاهای اساسی که به‌طورمستقیم با سلامت انسان ارتباط دارد، جزو وظایف حاکمیتی سازمان دام‌پزشکی کشور است، اما لازم است به منظور کاهش هزینه‌های ناشی از تأخیر در ترخیص کالاها اقدامات لازم به‌منظور کوتاه شدن بازه زمانی برای نمونه‌برداری و ارسال جواب آزمایش‌ها انجام شود.

فرآیند صدور مجوزها اصلاح می‌شود

محمد آقامیری، رئیس سازمان دام‌پزشکی کشور در این جلسه گفت: در شرایط جهاد اقتصادی که دشمنان برای آسیب زدن و از بین بردن ملت ایران از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کنند، بدون شک بررسی سلامت و کیفیت مواد غذایی امری الزامی است؛ زیرا دشمن می‌تواند با ارسال مواد غذایی آلوده اقدام به آسیب رساندن به ایرانیان کند بدون اینکه در این جنگ از بمب و اسلحه‌ای استفاده شود.

وی افزود: سازمان دام‌پزشکی کشور باید از سلامت و کیفیت کالاهای وارداتی اطمینان قلبی حاصل کند، اما لازم است برای تسهیل شرایط واردات و ترخیص کالا فرآیند صدور مجوزها و اعلام نتایج آزمایشات سهل‌تر شود.
رئیس سازمان دام‌پزشکی کشور با تاکید بر اینکه نباید مدت زمان جواب‌دهی به آزمایشات بیش از بازه زمانی تعیین شده طول بکشد، خاطرنشان کرد: فرآیند صدور مجوزها حتماً اصلاح خواهد شد.

کد خبر 557587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.