جانمایی اصولی کاربری‌ها با اعمال رویکرد محله‌محوری

یک دکترای شهرسازی گفت: توسعه روزافزون شهرها باعث شده است بسیاری از تاسیساتی که قبلا خارج از حریم و محدوده شهر بود، امروزه در میانه بافت شهری قرار گیرد و مشکلاتی را برای شهروندان به خصوص ساکنان مناطق مجاور ایجاد کند.

حامد اخگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: جانمایی صحیح کاربری‌های شهر علاوه بر تهیه دقیق برنامه‌های و طرح‌های شهری نیازمند هماهنگی و همکاری تمام نهادها و دستگاه‌های دخیل در فرآیندها و روندهای شهر است.

وی افزود: توسعه و افزایش جمعیت شهر، تغییر در نیازهای شهروندان و تنوع کاربری‌های شهری، لزوم تهیه برنامه‌های کاربری اراضی را بیشتر از گذشته می‌کند و اعمال رویکردهای نوین شهری را ضرورت می‌بخشد.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: مدیران و برنامه‌ریزان روند توسعه شهرها و مراکز جمعیتی را به دست دارند و با اعمال سیاست‌گذاری‌ها و تهیه طرح‌های دقیق شهرسازی می‌توانند فرآیند جانمایی کاربری‌ها یا تغییر مکان برخی کاربری‌های ناسازگار را تسهیل کنند.

وی اضافه کرد: توسعه روزافزون شهرها باعث شده است بسیاری از تاسیساتی که قبلاً خارج از حریم و محدوده شهر بود، امروزه در میانه بافت شهری قرار گیرد و مشکلاتی را برای شهروندان به خصوص ساکنان مناطق مجاور ایجاد کند.

اخگر تصریح کرد: جانمایی صحیح کاربری‌ها، سلامت شهروندان را تضمین می‌کند و از بروز بسیاری معضلات همچون ترافیک و حوادث شهری می‌کاهد در حالی که امروزه قرارگیری کاربری‌های ناسازگار در کنار یکدیگر و تغییر غیر اصولی کاربری‌های از پیش تعیین شده، سلامت شهروندان و حیات شهری را تهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه رویکرد محله‎‌محوری گامی مهم در جانمایی اصولی کاربری‌های شهر است و می‌تواند به رفع بسیاری از مشکلات شهر کمک کند، افزود: زمانی که طراحی و اجرای برنامه‌ها در سطوح خرد شهر از جمله در سطح محلات با توجه به خواست و نیاز شهروندان و مشارکت آنها انجام شود، سرانه و جانمایی کاربری‌ها نیز اصولی خواهد بود؛ لذا نیاز است رویکرد محله‌محوری در تمام فرآیندها و روندهای شهری از جمله مکان‌یابی کاربری‌ها مورد توجه باشد.

کد خبر 557164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.