قربانیان بی‌دفاع در پیک ششم کرونا

باورهای نادرست درباره ایمنی کودکان در برابر کرونا، پوشش بسیار اندک واکسیناسیون و بی‌توجهی برخی والدین به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته‌های اخیر، کودکان را به قربانی‌های اصلی امیکرون در موج ششم همه‌گیری تبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دو ماه از شناسایی نخستین مبتلای قطعی به ویروس امیکرون می‌گذرد و در روزهایی که پیک ششم همه‌گیری کرونا در ایران به قله نزدیک می‌شود، آمار ابتلاء و بستری کودکان به امیکرون نیز روزبه‌روز در حال افزایش است. گزارش‌های وزارت بهداشت حکایت از آن دارد که در آبان‌ماه امسال، میزان بستری کودکان و نوجوانان زیر ١٨ سال ٩ درصد بود، اما با رشد دو برابری میزان بستری کودکان و نوجوانان زیر ١٨ سال، اکنون این عدد به ٢٢ درصد رسیده است!

عوارض بیماری کووید ۱۹ در میان خردسالان و کودکان با علائم شناخته‌شده سویه‌های قبلی در میان بزرگسالان متفاوت بوده و شیوع سریع‌تر و گسترده‌تر سویه امیکرون به‌ویژه در بین کودکان، بر نگرانی متخصصان و والدین افزوده است. آبریزش بینی، گلودرد، سردرد، گرفتگی‌صدا، سرفه، تب، بی‌حالی و لرز، علائم گوارشی مانند اسهال و استفراغ ازجمله علائم امیکرون در کودکان است. گاهی ممکن است درگیری ریه اتفاق بیفتد و در موارد شدید تنگی‌نفس و کبودی لب‌ها وجود داشته باشد.

از مهم‌ترین علت ابتلای کودکان به بیماری کرونا به خصوص امیکرون می‌توان به سهل‌انگاری والدین، رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، مشارکت دادن کودکان در میهمانی‌های خانوادگی، مراجعه نکردن برای واکسیناسیون و تصور اشتباه مبنی بر مبتلا نشدن کودکان به بیماری کرونا اشاره کرد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه بیست‌وهشتم آذرماه مشاهده سویه «امیکرون» کرونا در ایران را تأیید کرد. این گونه که پژوهشگران آفریقای‌جنوبی آن را شناسایی کرده‌اند، دارای جهش‌های چندگانه است که سازمان بهداشت جهانی، این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران‌کننده معرفی و براساس ترتیب الفبای یونانی، آن را «امیکرون» نام‌گذاری کرده است. این سویه در مقایسه با دیگر به سایر سویه‌های ویروس کرونا، تاکنون بیشترین قربانی را در گروه سنی کودکان و نوجوانان داشته است.

کودکان بی‌دفاع در برابر ویروس

مهدی سالک‌اردستانی، رئیس انجمن متخصصان اطفال اصفهان درباره آمار بالای شیوع امیکرون در میان کودکان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بالا بودن آمار ابتلای کودکان به امیکرون در موج ششم، چند دلیل دارد؛ از جمله اینکه اکثر بزرگسالان در ماه‌های گذشته واکسن کووید دریافت کرده‌اند و از ایمنی بیشتری برخوردارند؛ بنابراین اکنون اگر به ویروس مبتلا شوند، شکل خفیف آن را می‌گیرند درحالی‌که واکسیناسیون کودکان به تازگی آغاز شده است.

وی بازگشایی مدارس و حضور در اجتماع را از دیگر دلایل بالا رفتن آمار ابتلای کودکان به امیکرون می‌داند و می‌افزاید: همه این شرایط باعث شد کودکان در پیک کرونا بیشتر درگیر شوند و تعداد زیادی از آن‌ها هم که شرایط حادتری داشتند بستری شوند.

رئیس انجمن متخصصان اطفال اصفهان، واکسیناسیون کودکان را یک اقدام ضروری می‌داند و می‌گوید: این کار باید انجام می‌شد؛ اما نکته این‌جاست که در کشورهای پیشرفته دنیا، مرحله مطالعه و آزمایش‌های بالینی روی تعدادی از کودکان داوطلب انجام شده و پس از انجام این مراحل است که نتایج مطالعات به شکل شفاف و روشن به جامعه اعلام می‌شود و مردم نیز نتایج را می‌پذیرند و با اعتماد به آن کودکان و نوجوانان‌شان را واکسینه می‌کنند.

قربانیان بی‌دفاع در پیک ششم

اطلاع‌رسانی ضعیف و ابهامات والدین درباره واکسیناسیون کودکان

وی اظهار می‌کند: یکی از ابهامات والدین برای واکسیناسیون کودکان، اطلاع‌رسانی نشدن نتایج پژوهش‌های انجام شده است. در جامعه ما اگر مطالعاتی انجام شود به شکل دقیق و شفاف به اطلاع مردم نمی‌رسد و حتی قشرهایی که باید از این پژوهش‌ها آگاه شوند مانند پزشکان یا کادر درمان به جزئیات این نتایج دسترسی پیدا نمی‌کنند و تنها به طور کلی اعلام می‌شود که سازمان غذا و دارو این واکسن را تأیید کرده است.

سالک انتشار اطلاعاتی درباره اینکه تاییدیه سازمان غذا و دارو برای واکسن‌ها بر چه مبنا، شواهد و قرائنی است را برای اقناع جامعه ضروری می‌داند و می‌افزاید: تردیدهایی که گاهی در بین والدین برای واکسیناسیون کودکان دیده می‌شود به دلیل همین موضوعات است؛ در حالی که اگر نتایج مطالعات به طور شفاف بیان می‌شد، مردم هم با رضایت و راحتی خیال فرزندان خود را واکسینه می‌کردند اما اکنون با پرسش‌های فراوانی برای واکسینه کردن کودک خود و انتخاب نوع واکسن روبه‌رو هستند.

وی با وجود همه ابهامات، واکسیناسیون را برای کودکان ضروری می‌داند و می‌گوید: درست است که گزینه‌های متعددی برای انتخاب در اختیار والدین نیست، اما نباید از همین دو گزینه موجود یعنی سینوفارم و پاستوکووک که در دسترس است نیز صرف‌نظر کنند؛ بنابراین پیشنهاد من این است که دستور وزارت بهداشت برای واکسیناسیون کودکان و نوجوانان را اجرا کنیم.

واکسیناسیون برای بیماران زمینه‌ای ضروری است

نایب رئیس انجمن غدد درون‌ریز و متابولیسم کودکان ایران درباره نگرانی خانواده‌ها از عوارض واکسیناسیون برای برخی کودکان دچار حساسیت، اظهار می‌کند: این برداشت اشتباه از واکسیناسیون است که تنها می‌توان به کودکان سالم واکسن تزریق کرد؛ درحالی‌که افراد دارای بیماری زمینه‌ای یا مشکلات مزمن بیشتر در معرض خطر هستند، واکسیناسیون برای کودکانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، ضروری‌تر است؛ بنابراین تزریق واکسن برای همه کودکان باید انجام شود.

وی درخصوص واکسن‌های موجود برای کودکان می‌افزاید: در پاسخ به والدینی که شواهد کافی برای اعتماد به واکسن‌ها ندارند و برای انتخاب نوع واکسن دچار سرگردانی هستند، توصیه می‌کنم که بین دو واکسن سینوفارم و پاستوکووک که برای کودکان در نظر گرفته شده است، سینوفارم را انتخاب کنند؛ چون به طور گسترده در بزرگسالان و در اکثر کشورهای دنیا استفاده شده و تاکنون عارضه جدی نداشته است.

سالک درمورد ایمنی واکسن سینوفارم نسبت به دیگر انواع واکسن‌های موجود در بازار، اظهار می‌کند: این نوع واکسن، عارضه چندانی در بزرگسالان ندارد و از سوی دیگر در کشوری مانند امارات که کشوری ثروتمند در همسایگی ما است، این واکسن استفاده می‌شود؛ بنابراین می‌توانیم با استناد به این مطالعات، توصیه کنیم که واکسیناسیون کودکان در جامعه ما هم با سینوفارم انجام شود.

هیچ مانعی برای دریافت واکسن نیست

وی با تاکید بر اینکه بیماری‌های زمینه‌ای یا مشکلات فردی، هیچ مانعی برای تزریق واکسن نیست، می‌گوید: این واکسن‌ها، حاوی ویروس زنده نیست به ویژه سینوفارم که ویروس کشته شده است و در بدن تکثیر پیدا نمی‌کند که برای کسانی که نقص ایمنی یا مشکلات زمینه‌ای دارند، گرفتاری ایجاد شود مگر اینکه فردی نسبت به مواد واکسن حساس باشد؛ اما برای عموم کودکان تزریق واکسن مشکلی به همراه ندارد.

رئیس انجمن متخصصان اطفال اصفهان، درباره برخی حساسیت‌ها و بیماری‌های زمینه‌ای کودکان می‌گوید: پیش از انجام واکسیناسیون از والدین درباره حساسیت‌های دارویی یا غذایی و سابقه تزریق واکسن از والدین سوالاتی پرسیده می‌شود تا اطمینان یابند که کودک به واکسن آلرژی ندارد. به طور کلی در مراکز واکسیناسیون یک دستورالعمل مشخص در این باره وجود دارد و از روی همان، برای افراد تصمیم‌گیری می‌شود. البته این محدودیت‌ها بسیار اندک است.

وی با اشاره به آمار بالای ابتلاء و بستری کودکان به دلیل امیکرون، ادامه می‌دهد: توصیه‌های کلی درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای کودکان هم باید به شکل جدی‌تری اجرا شود. نمی‌توانیم جلوی ابتلای افراد را بگیریم؛ تنها می‌توانیم با روش‌های قرنطینه افراد یا خودداری از بردن کودکان به مکان‌های شلوغ، جلوگیری از تشکیل اجتماعات از جمله میهمانی‌ها و نبردن کودکان به مکان‌های سربسته و با تهویه کم باعث کاهش انتشار ویروس شویم.

تکنولوژی تولید واکسن پاستوکووک جدیدتر از سینوفارم است

سالک می‌گوید: توصیه‌هایی که مطرح می‌شود به این دلیل است که ناگهان جمعیت مبتلایان تا حدی نشود که مراکز درمانی نتوانند به درمان مراجعان رسیدگی کنند و بیشتر توصیه‌ها به این دلیل است که تعداد گرفتار شدگان با بیماری کرونا را در واحد زمان کاهش دهیم تا افراد به تدریج نیاز به مداخلات درمانی داشته باشند.

وی اظهار می‌کند: یکی از ویژگی‌های اصلی امیکرون سرایت‌پذیری بالای این ویروس است که در عرض چند روز تعداد مبتلایان به آن چند برابر می‌شود؛ بنابراین باید احتیاط کنیم که تعداد مبتلایان در واحد زمان آن‌قدر زیاد نشود که برای تأمین دارو و درمان آن‌ها دچار مشکل شویم.

رئیس انجمن متخصصان اطفال اصفهان تکنولوژی تولید واکسن پاستوکووک را جدیدتر از سینوفارم می‌داند و می‌افزاید: از آنجا که توکسوئید کزاز در این نوع واکسن وجود دارد و ممکن است با تزریق واکسن‌های دیگری مانند سه‌گانه و کزاز برای کودکان همزمان شود، بهتر است اگر از پاستوکووک استفاده می‌شود، یک فاصله سه ماهه بین تزریق این دو نوع واکسن در نظر گرفته شود تا به شکل ایمن از این واکسن استفاده شود.

وی درباره خطر افزایش مرگ‌ومیر در اوج پیک ششم امیکرون می‌گوید: امیدواریم شاهد اوج‌گیری آمار بیماران بدحال و مرگ‌ومیرها نباشیم؛ از سوی دیگر نباید ترس و وحشت در مردم ایجاد کرد، چراکه درصد مرگ‌ومیر با وجود بیماری زمینه‌ای بیشتر می‌شود، درست است که باید بیماری کووید را کنترل کنیم، اما نباید با ایجاد اضطراب برای خانواده‌ها باعث نگرانی بیش از حد آن‌ها شد. بنابراین همین که پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود و افراد از حضور در فضاهای شلوغ و بسته به‌ویژه جشن و میهمانی‌ها خودداری کنند، خطر ابتلاء به‌شدت کاهش می‌یابد.

دو واکسن سینوفارم و پاستوکووک برای کودکان موجود است

رضا فدایی، مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های عفونی مرکز بهداشت استان اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تمام کودکان پنج سال به بالا می‌توانند واکسن را دریافت کنند و واکسن‌های مورد تأیید هم برای اینها سینوفارم و پاستوکووک است. شهروندان می‌توانند همراه با خود به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند، هر کدام از این دو واکسن موجود است و می‌توانند با تزریق آن، ایمنی لازم را برای کودک خود فراهم کنند.

وی با اشاره به پوشش ۳۳ درصدی دوز سوم واکسن در استان اصفهان ادامه می‌دهد: کسانی که دو دوز قبلی واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و سه ماه از دوز دومشان گذشته است، می‌توانند اکنون برای دریافت دوز سوم مراجعه کنند تا واکسیناسیون‌شان کامل شود. تاکنون حدود ۳۳ درصد مراجعه کرده‌اند و با کمک رسانه‌ها باید همه افراد گروه هدف را برای مراجعه تشویق کنیم.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های عفونی مرکز بهداشت استان اصفهان تکمیل مراحل واکسیناسیون را برای ایجاد ایمنی جمعی ضروری می‌داند و می‌گوید: گروه زیادی از جامعه هدف در استان اصفهان هنوز دوز دوم واکسن را دریافت نکرده‌اند؛ به همین دلیل است که هنوز به پوشش کافی در دوز سوم واکسن نرسیده‌ایم.

وی درباره نگرانی‌های والدین برای کودکان برای تزریق واکسن نیز می‌افزاید: این نگرانی وجود دارد که ممکن است فرد در زمان تزریق واکسن در دوره کمون بیماری باشد اما این اتفاق ممکن است برای همه افراد رخ دهد؛ بنابراین توصیه می‌شود اگر افراد علامت ندارند، می‌توانند برای دریافت واکسن مراجعه کنند و مشکلی نخواهند داشت.

فدایی هر دو واکسن موجود در مراکز را برای کودکان بی‌خطر می‌داند و می‌گوید: از آنجا که واکسن پاستوکووک در انستیتو پاستور ایران و مطابق با شرایط کشور ما ساخته شده است، به نظر می‌رسد انتخاب بهتری باشد.

قربانیان بی‌دفاع در پیک ششم

خطرناک‌ترین سویه کرونا برای کودکان

پژمان عقدک، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: در سویه امیکرون کودکان بیشتر به کرونا مبتلا شده‌اند. البته این سخن به معنای این نیست که بیشتر افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند کودکان باشند؛ به‌عنوان مثال اگر در یک روز چهار هزار نفر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، حدود ۶۰۰ نفر از آن‌ها زیر ۱۸ سال هستند و از این تعداد حدود ۲۰۰ نفر به بیمارستان کودکان امام حسین (ع) مراجعه می‌کنند.

وی این آمار مراجعات را مربوط به ۲۲ شهرستان استان اصفهان می‌داند و می‌افزاید: حدود ۵۰ بیمارستان برای پذیرش بیماران کرونا در نظر گرفته شده، اما بیمارستان امام حسین (ع) ریفرال کودکان است و در هفته‌های اخیر میزان مراجعه به این بیمارستان نسبت به قبل چند برابر شده است. با این حال می‌توان گفت که به‌طورکلی کودکان ۱۰ تا ۲۰ درصد از کل بیماران کرونایی در استان هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آمار مرگ‌ومیر در اثر ویروس کووید استان در هفته را حدود ۶۰ تا ۷۰ نفر و در یک ماه حدود ۳۰۰ نفر برشمرده و ادامه می‌دهد: از ابتدای شیوع امیکرون تا امروز سه کودک در استان اصفهان جان خود را از دست دادند که هر سه بیماری زمینه‌ای داشتند.

وی میزان مراجعات سرپایی، تست‌های مثبت کرونا، بستری در بیمارستان، آی‌سی‌یو و آمار مرگ‌ومیر در طول یک ماه از آغاز شیوع امیکرون را افزایشی می‌داند و می‌گوید: آمار مراجعان به مراکز درمانی استان، در ابتدای ماه حدود هزار نفر بود که این تعداد اکنون به حدود چهار هزار نفر رسیده است. تعداد تست‌های مثبت کرونا نیز از ۲۵۰ مورد در روز به دو هزار و ۸۰۰ و بیماران بستری از ۲۵۰ نفر به هزار و ۲۵۰ رسیده و آمار مرگ‌ومیرها نیز دو رقمی شده است.

کاهش رعایت پروتکل‌ها و پوشش دو درصدی واکسیناسیون کودکان

عقدک، میزان پایبندی به پروتکل‌های بهداشتی در استان اصفهان را حدود ۵۰ درصد می‌داند و می‌افزاید: نیمی از افراد فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کنند، ماسک نمی‌زنند، یا از ماسک به‌درستی استفاده نمی‌کنند، تهویه محیط‌های بسته رعایت نمی‌شود و شست‌وشو و ضدعفونی کردن دست‌ها نیز به‌شدت افت پیدا کرده است.

وی بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی را باعث افزایش روند ابتلاء به بیماری بیان می‌کند و می‌گوید: امیکرون از راه تنفس منتقل می‌شود و دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند؛ بنابراین بسیاری از افراد ممکن است بدون هیچ علامتی، ناقل ویروس باشند. مردم باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند و دوز سوم واکسن کرونا را نیز تزریق کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به آمار ۳۳ درصدی تزریق دوز سوم واکسن کرونا در استان اصفهان، ادامه می‌دهد: درصد کل پوشش واکسیناسیون نوبت اول ۸۵.۳۳ درصد و نوبت دوم ۷۵.۶۸ برای افراد بالای ۱۲ سال تا اول اسفندماه، گزارش شده است. همچنین ۳۳.۰۹ درصد افراد بالای ۱۸ سال در استان اصفهان دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کردند، مجموع درصد پوشش واکسیناسیون نوبت اول گروه نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال نیز به ۸۲.۵۵ درصد و مجموع آمار واکسیناسیون نوبت دوم این گروه سنی به ۶۹.۶۵ درصد می‌رسد.

وی درصد پوشش واکسیناسیون نوبت اول افراد بالای ۹ تا ۱۱ سال را ۷.۹۱ درصد و درصد پوشش واکسیناسیون نوبت اول ایرانی این گروه سنی ۸.۲۹ درصد اعلام می‌کند و می‌گوید: تاکنون ۲.۰۳ درصد کودکان پنج تا هشت سال نوبت اول واکسن کرونا را تزریق کردند و درصد پوشش واکسیناسیون نوبت اول ایرانی این گروه سنی ۲.۰۹ درصد گزارش شده است.

کد خبر 557139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.