مردم ایران، مردمانی قصه‌گو هستند

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان گفت: چهره ظاهری کتاب "قصه‌های شهر من" خواندن و نوشتن و یادگرفتن است و چهره پنهان آن تربیت فراساحتی است که به رشد متداوم و همه‌جانبه دانش‌آموزان، کودکان و نوجوانان در ابعاد مختلف می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نسرین باباپور در آیین رونمایی از جلد دوم کتاب "قصه‌های شهر من" و اعلام فراخوان مهرواره قصه‌گویی که امروز _دوشنبه، دوم اسفندماه ۱۴۰۰_ در مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه در دهه‌های اخیر توجه مسئولین به موضوع تربیت شهروند فعال، مشارکت‌جو و مسئولیت‌پذیر، بسیار مثبت شده و نگرش‌های مطرح در این عرصه متحول شده است، اظهار کرد: طرح کلاس شهر از دو سال گذشته در آموزش و پرورش رقم خورد و توانست تغییراتی را در دیدگاه‌های آموزشی ایجاد کرده و زوایای پنهان کتاب‌های درسی را آشکار کند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان افزود: کتاب "قصه‌های شهر من" دو چهره دارد؛ یک چهره ظاهری و یک چهره پنهانی. چهره ظاهری این کتاب، خواندن و نوشتن و یادگرفتن است و چهره پنهان آن تربیت فرا ساحتی است که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده است و به موضوع رشد متداوم و همه جانبه دانش‌آموزان، کودکان و نوجوانان در ابعاد مختلف و در ساحت اجتماعی، زیستی، اقتصادی، هنری و دیگر عرصه‌ها می‌پردازد؛ از این‌رو برای رقم‌خوردن این اتفاق خوشایند در عرصه آموزش و پرورش، باید همگان به میدان بیایند.

وی با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌عنوان نقش‌آفرینان عرصه فرهنگی، ادبی، هنری و تربیتی می‌تواند معلمان را حمایت کنند تا اهداف مطرح در کلاس شهر اجرا شود، افزود: کتاب "قصه‌های شهر من" حاصل تلاش و همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اداره آموزش و پرورش است. در این خصوص ابتدا کتاب "بخوانیم و بنویسیم" ویژه پایه اول ابتدایی توسط معلمین مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و ۳۰۰ کلمه‌ای که بچه‌ها قدرت خواندن و نوشتن آن‌ها را به مرور زمان پیدا می‌کنند از این کتاب استخراج شد.

باباپور تصریح کرد: نگرش ما در تولید محتوای کتاب "قصه‌های شهر من" این بود که بچه‌ها قصه بخوانند، نه اینکه فقط بزرگ‌ترها برای کودکان قصه‌خوانی کنند؛ بنابراین تصمیم گرفته شد تا داستان‌های این کتاب بر اساس مفاهیم شهروندی موردنظرِ اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان طراحی شده و با مفاهیم درسی نیز منطبق شود.

ضرورت تبدیل شهرنشین به شهروند

احمد رضایی، مدیر اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان نیز با اشاره به جایگاه قصه در فرهنگ ایرانی گفت: در فرهنگ ما داستان و قصه جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد و اساساً می‌توان گفت که مردم ایران، مردمانی قصه‌دوست و قصه‌گو هستند، بنابراین وقتی به ادبیات کهن خود نگاه می‌کنیم همیشه قصه‌های زیبا و جذاب در گونه‌های مختلف روایت شده‌اند و اگر امروز، کودکان خود را به سمت‌وسویی ببریم که قصه‌گو باشند، می‌توانند با هم‌نسلان خود با زبان قصه و هنر ارتباط برقرار کنند.

وی افزود: ما در شهرها نیاز داریم که از شهرنشین به شهروند تبدیل شویم و این موضوع جز با آموزش مهارت‌های شهروندی به کودکان و مردم اتفاق نمی‌افتد. این‌طور نیست که هر فردی در شهر زندگی می‌کند شهروند باشد بلکه افرادی شهروند هستند که قوانین و مقررات لازم برای زندگی در شهر را رعایت کرده باشند؛ بنابراین آموزه‌های زندگی شهری که بتواند مقررات و قوانین را در بر بگیرد یکی از مهم‌ترین عوامل پیوند حوزه مدیریت شهری با حوزه آموزش و ایجاد نقطه اشتراک بین این دو حوزه است.

مدیر اداره توسعه فرهنگ شهروندی اظهار کرد: امیدواریم با هم‌افزایی میان آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و حوزه مدیریت شهری و با حضور مربیان و کارشناسان کاربلد در کنار کودکان، این آموزه‌ها و تکنیک‌ها به کودکان آموزش داده شود تا بتوانیم در آینده، شهروندان موفقی را داشته باشیم که با آرامش و با خیالی آسوده در شهر زندگی کنند.

وی با اشاره به حضور ۱۱۳ هزار دانش‌آموز در طرح کلاس درس ادامه داد: امیدوارم مهرواره قصه‌گویی بتواند به یک مهرواره ملی تبدیل شده و بتوانیم از همه دانش‌آموزان کل کشور که می‌توانند قصه بگویند و با استفاده از هنرِ قصه‌گویی با دیگران ارتباط مؤثر برقرار کنند، استفاده کنیم و مهرواره قصه‌گویی را توسعه دهیم.

به گزارش ایمنا، در این مراسم، علاوه بر رونمایی از جلد دوم کتاب "قصه‌های شهر من" که شامل ۲۰ قصه است و انیمیشن آن نیز توسط اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان تولید شده است، فراخوان مهرواره قصه‌گویی ویژه کلاس اولی‌ها نیز اعلام شد.

کد خبر 557073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.