هشدارهای جدی برای برگزاری چهارشنبه‌سوری بی‌خطر

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: چهارشنبه‌سوری، یکی از سنت‌های دیرینه ما ایرانی‌ها است و مخالف برگزاری آن نیستیم؛ اما معتقدیم این آیین باید ایمن و بدون خطر برگزار شود. به همین خاطر وظیفه داریم آموزش‌های ایمنی و هشدارهای لازم را به شهروندان بدهیم.

فرهاد کاوه‌آهنگران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، پیرامون نزدیک شدن به آخرین چهارشنبه سال و برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری، اظهار کرد: چهارشنبه‌سوری یکی از سنت‌های دیرینه ما ایرانی‌ها است و مخالف برگزاری آن نیستیم؛ اما معتقدیم این آیین باید ایمن و بدون خطر برگزار شود. به همین خاطر وظیفه داریم آموزش‌های ایمنی و هشدارهای لازم را به شهروندان بدهیم تا چهارشنبه‌سوری امسال را بدون هیچ حادثه تلخی سپری کنیم.

لزوم فرهنگ‌سازی درباره رفتارهای پرخطر چهارشنبه‌سوری

وی افزود: در سه سال گذشته آمار حریق و حوادث چهارشنبه‌سوری در شهر اصفهان تقریباً حدود صفر بوده است و امیدواریم با رفتارهای پرخطر به خاطر یک شب شادی، دچار یک عمر پشیمانی نشویم.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه داد: از اوایل زمستان فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در مورد رفتارهای پرخطر چهارشنبه‌سوری آغاز می‌شود و پخش انیمیشن برای کودکان در کلاس‌های آموزش مجازی و حضوری و بازدیدها، اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها، ایجاد کمپین «نه به رفتارهای پرخطر در چهارشنبه سوری» و نصب بنر با همکاری کمیته فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان در این راستا انجام شده است.

لزوم نظارت والدین بر رفتار فرزندان در این روزها

وی خواستار نظارت بیشتر والدین بر رفتارهای فرزندان‌شان در روزهای منتهی به چهارشنبه آخر سال شد و افزود: بیشتر مخاطب ما نوجوانان و کودکانی هستند که اطلاع کافی از عواقب رفتارهای پرخطر ندارند و لازم است والدین و معلمان، آن‌ها را از عواقب این رفتارها که گاهی جبران‌ناپذیر است، آگاه کنند.

کاوه‌آهنگران گفت: باید والدین در این روزها بر رفت و آمدهای فرزندان‌شان، ارتباط با دوستان، مباحث مالی و حتی حضورشان در شبکه‌های مجازی نظارت داشته باشند تا فریب فروشندگان مواد محترقه را نخورند.

وی با تاکید بر اینکه هرگونه ساخت، نگه‌داری و فروش مواد محترقه ممنوع است، تصریح کرد: به خاطر ممنوعیت این مواد محترقه، فروشندگان یا خریداران آن‌ها را در جاهایی پنهان می‌کند که گرم و مرطوب است، به همین خاطر ممکن است مواد محترقه به خاطر ترکیباتی که دارند خودبه‌خود منفجر شوند؛ بنابراین تاکید می‌کنیم که این مواد را به هیچ عنوان نه بسازند و نه نگه‌داری کنند.

ممنوعیت افروختن آتش در معابر و آسیب به اموال عمومی

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان به روشن کردن آتش در معابر عمومی، سربسته و نزدیک به مواد قابل اشتعال در وسعت زیاد هشدار داد و افزود: استفاده از الکل، تینر، بنزین و مواد سریع‌الاشتعال برای روشن کردن آتش بسیار خطرناک است؛ چون بلافاصله باعث سرایت آتش به دست و بدن فرد و شعله‌ور شدن او می‌شود و امکان فرار نیز وجود ندارد.

وی نسبت به خطرات پرتاب قوطی‌های پرس شده مانند اسپری خوشبوکننده، حشره‌کش، گاز فندک و موادی از این قبیل به داخل آتش هشدار داد و افزود: پرتاب مواد محترقه و نورافشان به طرف دیگران، در حیاط منازلی که دید ندارد و مکانی که امکان حضور افراد وجود دارد نیز از رفتارهای بسیار پرخطر محسوب می‌شود.

کاوه‌آهنگران از شهروندان خواست که به هیچ عنوان با روشن کردن آتش و تجمع باعث ایجاد ترافیک و سد معبر نشوند و ادامه داد: پلیس، اورژانس و آتش‌نشانی ممکن است برای امدادرسانی به شهروندان اعزام شده باشند و نباید در ترافیک متوقف شوند.

وی ادامه داد: هل دادن افراد به سمت آتش، پریدن همزمان از روی آتش بدون دید کافی، شکستن شاخ و برگ درختان و ایجاد حریق نزدیک درختان ممنوع است. شهروندان باید در صورت مواجهه با این شرایط، برای پیشگیری از حوادث احتمالی مراتب را با ۱۲۵ در میان بگذارند.

لزوم استفاده از از وسایل اطفای حریق

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان از شهروندان خواست در روزهای پایانی سال و خانه‌تکانی، وسایل اضافی منزل و شاخه‌های هرس شده درختان را بیرون از خانه قرار ندهند و گفت: ممکن است برخی افراد وسوسه شوند و این وسایل را آتش بزنند که باعث بروز آتش‌سوزی و مشکلاتی برای شهروندان می‌شود.

وی در پایان با اشاره به نقش روشنگرانه والدین در توضیح خطرات احتمالی زیاده‌روی در برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری، خاطرنشان کرد: چنان‌چه خانواده‌ها می‌خواهند آتشی روشن کنند بهتر است در یک زمین بایر با آتش کنترل شده و کوچک باشد؛ در عین حال حتماً یک دستگاه خاموش کننده آتش داشته باشند.

کد خبر 556789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.