وضعیت سونامی سفرهای نوروزی در قله پیک ششم کرونا

با وجود گسترش سویه امیکرون و قرمز شدن نقشه کرونایی کشور، آمارها نشان می‌دهد که نه تنها رعایت پروتکل‌های بهداشتی روند کاهشی پیدا کرده، بلکه تاکنون هیچ محدودیتی برای سفرهای مردم با وسایل نقلیه شخصی تصویب نشده و نوروز پرسفری برای شروع سده جدید شمسی در ایران پیش رو است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ۲۸ روز دیگر سده جدید شمسی آغاز می‌شود و بار دیگر شاهد رونق گرفتن سفر در ایران خواهیم بود. مسئولان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ماه‌ها است که از «سونامی سفر» صحبت می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود که نوروز ۱۴۰۱ مسافران بیشتری به نسبت تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ داشته باشد. با این وجود، هنوز اقدامی برای مدیریت سفرها آن هم در وضعیت ناپایدار و هشدارآمیز امیکرون از سوی اعضای ستاد کرونا در دستور کار قرار نگرفته است.

تجربه نوروز ۹۹ که به یک‌باره سفرها با تصمیم ستاد ملی کرونا لغو شد، بسیاری از تورهای گردشگری و دست‌اندرکاران سفر در استان‌ها را به این باور رسانده که هیچ پیش‌بینی یا مدیریت بحرانی برای نوروز ۱۴۰۱ با این پیش‌فرض که ممکن است با تشدید سویه جدید کرونا محدودیت‌ها دوباره بازگردانده شود، وجود ندارد؛ به همین دلیل بازار فروش خدمات سفر رونق گرفته است. احمد وحیدی، وزیر کشور نیز در روزهای اخیر اعلام کرد: اگر پروتکل‌ها رعایت شود و بتوانیم از پیک ششم کرونا عبور کنیم، دلیلی برای اعمال محدودیت در سفرهای نوروزی وجود ندارد و برای سفرهای نوروزی محدودیت نمی‌گذاریم.

افزایش شهرهای قرمز بدون محدودیت‌های سفر

در شرایطی که آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونایی در کشور به دلیل گسترش سویه جدید این ویروس به نام امیکرون روبه افزایش است و بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۳۳۷ شهر در کشور در وضعیت قرمز ۶۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۴۷ شهر در وضعیت زرد قرار دارند، رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم روند کاهشی پیدا کرده و تاکنون محدودیت و ممنوعیت جدیدی برای سفرهای مردم و ترددهای بین‌شهری آن‌ها در این مناطق پرخطر با وسایل نقلیه شخصی تصویب و ابلاغ نشده است.

این در حالی است که از آذرماه سال گذشته محدودیت‌هایی برای مردم و شهرهای پر خطر کرونایی در نظر گرفته شد. بر این اساس اگر مردم با خودروی شخصی در پیک‌های کرونایی از یا به شهری نارنجی و قرمز سفر می‌کردند، ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان جریمه می‌شدند و در برخی مواقع ورودی و خروجی شهرهای قرمز و نارنجی بسته می‌شد و از تردد و سفر خودروهای شخصی جلوگیری می‌شد. امسال نیز قرار بود سفرهای مردم با وسایل حمل‌ونقل عمومی و شخصی، هوشمند شود و ممنوعیت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی به صورت هوشمند برای افراد مشکوک و مبتلا نه برای شهرهای قرمز و نارنجی اجرایی شود.

خبری از اجرای کامل سیستم هوشمند مدیریت و کنترل کرونا در بخش حمل‌ونقل نیست

قرار بود سامانه امید که امکان اتصال سیستم اطلاعاتی وزارت بهداشت را به بخش حمل‌ونقل فراهم می‌کرد، راه‌اندازی شود تا مردم با کد ملی کنترل و رصد شوند و در صورت بروز تخلف، با آن‌ها برخورد شود. گرچه همین تصمیم نیز چالش‌ها و نقایصی داشت اما در ماه‌های گذشته همچنان این سامانه در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل تکمیل نشده است و خبری از اجرای کامل سیستم هوشمند مدیریت و کنترل کرونا در همه بخش‌های حمل‌ونقل نیست.

گرچه هنوز پروتکل جدیدی برای سفرهای بین‌استانی مردم با وسایل نقلیه شخصی در شرایط قرمز کرونایی کنونی ابلاغ نشده است، اما جلسات مختلفی در ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور رئیس‌جمهور تشکیل شده و قرار است به زودی و در جلسات پیش‌رو شرایط و پروتکل‌های جدیدی برای سفرهای جاده‌ای مردم با وسایل نقلیه شخصی اعلام شود.

سیدابراهیم رئیسی، روز گذشته در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا درباره این موضوع، اظهار کرد: موضوع رعایت شیوه‌نامه‌ها در حوزه اصناف و حمل‌ونقل را باید مورد توجه قرار داد و ضمن تاکید بر ضرورت نظارت دقیق و سخت‌گیرانه بر اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی در این بخش، وزارت راه و سایر دستگاه‌های مرتبط همچون شهرداری‌ها، اجرای آئین‌نامه‌های بهداشتی را در پروازها، مترو و دیگر وسایل حمل‌ونقل عمومی به دقت و با جدیت دنبال کنند.

غافل‌گیری با وجود دو سال تجربه کرونا

وی با اشاره به افزایش آمار ابتلای کودکان به سویه جدید بیماری کرونا، خاطرنشان کرد: اجازه ندهیم جان مردم به ویژه کودکان با سهل‌انگاری در رعایت اصول بهداشتی در خطر قرار گیرد.

پس از گذشت دو سال درگیری با کرونا، دیگر بهانه‌ای برای اعلام بی‌تجربگی یا غافل‌گیری وجود ندارد؛ اما نبود الگوی تعریف‌شده‌ای برای مدیریت سفر، این پرسش را مطرح می‌کند که در روزهای باقی‌مانده تا نوروز، چه تدبیری برای ایمن‌سازی تأسیسات گردشگری و وسایل نقلیه عمومی برای استفاده کم‌خطر مسافران اندیشیده شده است؟

کد خبر 556721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.