بارش‌های نرمال و بالاتر از نرمال در نیمه اول اسفند/همچنان در شرایط خشکسالی هستیم

معاون توسعه، پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: در هفته جاری اسفندماه، سامانه بارش‌زایی مطلوب و بالاتر از حد نرمالی برای استان پیش‌بینی می‌شود و میزان بارش‌ها در هفته دوم نیز نرمال است. بارش‌های دی و بهمن‌ماه منجربه تضعیف تنش شدید آبی استان شد اما همچنان در شرایط خشکسالی هستیم.

نوید حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درخصوص وضعیت بارش‌های اسفندماه سال جاری، اظهار کرد: نیمه اول اسفند با بارش‌هایی در حد نرمال و بالاتر از حد نرمال، روبه‌رو است. در هفته جاری اسفندماه، سامانه بارش‌زایی مطلوب و بالاتر از حد نرمالی برای استان پیش‌بینی می‌شود که عمده این بارش‌ها در مناطق غربی و سرچشمه‌های آبی زاینده‌رود خواهد بود. در هفته دوم اسفندماه نیز میزان بارش‌ها نسبت به هفته اول اسفند، ضعیف‌تر و در حد نرمال است.

وی با اشاره به تضعیف سامانه‌های جوی در نیمه دوم اسفندماه، افزود: از نیمه دوم تا پایان اسفندماه، بارش‌های کمتر از حد نرمال به صورت محسوس در نیمه غربی و سرچشمه‌های زاینده‌رود، برای استان پیش‌بینی می‌شود و به طور کلی در نیمه دوم اسفند با تضعیف فعالیت سامانه‌های جوی روبه‌رو خواهیم بود.

معاون توسعه، پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه از نیمه دوم تا پایان اسفندماه شاهد کاهش دو تا سه درجه‌ای پایین‌تر از حد نرمال کمینه‌های دما در سطح استان خواهیم بود، ادامه داد: کاهش کمینه‌های دما در نیمه‌های شمالی استان بیشتر محسوس خواهد بود.

باز نشدن زودهنگام شکوفه‌های بهاری در سال جاری

وی با اشاره به تأثیرات کاهش کمینه‌های دما در اسفند، گفت: کاهش کمینه‌های دما در اسفندماه منجربه جلوگیری از باز شدن زودهنگام شکوفه‌های بهاری برخلاف سال‌های گذشته و افزایش مصرف حامل‌های انرژی بیش از حد نرمال در نیمه دوم اسفند خواهد شد.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه با توجه به میزان بارش‌های اتفاق افتاده و پیش رو، بارش‌های سال جاری نسبت به سال گذشته وضعیت خوبی دارد، تصریح کرد: متأسفانه نسب به شرایط نرمال و بلندمدت همچنان با کمبود مواجه هستیم. درحال‌حاضر در چهارمحال‌وبختیاری به عنوان سرچشمه آبی زاینده‌رود، حدود ۷۱۵ میلی‌تر بارش اتفاق افتاده که نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد افزایش یافته اما نسبت به مقدار بلندمدت با کمبود ۱۵ درصدی مواجه است.

کمبود ۵۰ سانتی‌متری برف در کوهرنگ

وی با اشاره به برپا بودن شرایط خشکسالی استان اصفهان، افزود: ارتفاع برف در ایستگاه کوهرنگ ۵۱ سانتی‌متر است که نسبت به شرایط نرمال ۱۰۰ سانتی‌متری، ۵۰ سانتی‌متر کمبود دارد. با توجه به وضعیت موجود در کوهرنگ کماکان شرایط خشکسالی برای استان محسوس است.

معاون توسعه، پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان سال آبی خوبی را در سال قبل پشت سر نگذاشته است و از بین رفتن اثرات آن زمان‌بر خواهد بود، خاطرنشان کرد: بارش‌های دی و بهمن‌ماه سال جاری منجر به تضعیف تنش شدید آبی استان شد اما همچنان استان از شرایط خشکسالی خود خارج نشده است و با چند بارش در سال جاری شرایط سابق جبران نخواهد شد.

کد خبر 556638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.