استاد فرشچیان، راه بیان فاخر کلمه «حق» را پیموده است

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه استاد فرشچیان فردی مؤمن و مسلمان است که راهی برای بیان فاخر کلمه حق را پیموده است، گفت: استاد فرشچیان فیلسوف نیست بلکه حقیقت اشیا را شناخته است. انسان با جهان اتحاد داشته و این اتحاد با طی کردن مراتب سیر و سلوک در وجود هنرمندان نمایان می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدعلی رجبی امروز _شنبه سی‌ام بهمن ۱۴۰۰_ در آئین بزرگداشت استاد محمود فرشچیان بابیان اینکه یکی از بزرگان تاریخ معاصر ایران استاد محمود فرشچیان است که شخصیتی چند جانبه است، اظهار کرد: در دوره معاصر که غرب به جز آنچه خود دارد دیگری را به حساب نیاورده و همه عالم را از آنِ خود و فرهنگ خود می‌داند، ایران استادانی دارد که سرآمدان فرهنگ و تمدن بشری جهان معاصر هستند.

وی افزود: در سال‌های گذشته بخشی از دیوان مولانا در آمریکا با ترجمه انگلیسی چاپ شده و پرفروش‌ترین کتاب سال شد، این موضوع نشان می‌دهد حتی استادان قدیم ایرانی برای بشر امروز هم حرف‌هایی برای گفتن دارند.

استاد دانشگاه تهران گفت: استاد فرشچیان و سایر هنرمندان ایرانی فقط تکنیک و قدرت‌نمایی در قلم و هنر را به نمایش نمی‌گذارند، قلم استاد فرشچیان نکته متمایزی داشته که با وجود همه تحولات، برای بشر امروز تازگی و جذابیت دارد.

رجبی با بیان اینکه استاد فرشچیان فردی مؤمن و مسلمان است که راهی برای بیان فاخر کلمه حق را پیموده است، اضافه کرد: طراحی، بسیار مورد توصیه استاد فرشچیان بود و هنر  وی فقط کار کردن با قلم روی کاغذ نیست. البته فرد می‌تواند با تکرار و تمرین هر آنچه را دیده و تصور می‌کند طراحی کند، اما اگر رنج تمرین طراحی با تفکر و سلوک عبادی همراه شود هنرمند چیزی در آئینه خیال خود تصور می‌کند که به طراحی خاصی نیازمند است.

وی خاطرنشان کرد: رنج مقدس در شناخت هنر (‌تکنیک‌ها و ابزار کار هنری) که همگی در خدمت تفکر ایمانی مبتنی بر مبادی اسلام بوده در استاد فرشچیان وجود داشته است. استاد فرشچیان فیلسوف نیست بلکه حقیقت اشیا را شناخته است. بخشی از جانی که در وجود اشیا وجود دارد به جان جانان باز می‌گردد که باعث شده انسان با جهان اتحاد داشته باشد؛ این اتحاد با طی کردن مراتب سیر و سلوک در وجود هنرمندان نمایان می‌شود.

کد خبر 556617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.