تشریح موارد تفویض شده دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، موارد تفویض شده مربوط به این اداره‌کل را تشریح کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یحیی نقی‌زاده‌محجوب، با بیان اینکه تمام تفویض‌ها در راستای مانع‌زدایی و تمرکززدایی از فعالیت‌ها، تسهیلگری و سرعت‌گرفتن امور مردم و واگذاری امور اجرایی و تصدی‌گری به استان‌ها انجام شده است، درباره اقدامات در حال انجام پیش از اجرای تفویض‌ها تصریح کرد: به‌منظور تعیین مصادیق تفویض اختیار به استان‌ها، بررسی‌های کارشناسی در خصوص مجوزهای فعالیت انجام شده و ضمن لحاظ کردن زیرساخت‌های لازم برای اجرای مطلوب آنها از جمله اصلاحات مورد نیاز سامانه‌ها و آموزش نیروی انسانی همچنین تدوین فرآیندهای تفصیلی نحوه اجرای تفویض‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: بعد از ابلاغ بخشنامه، تفویض اختیار از سوی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نسبت به اعلام آن به ادارات استانی اقدام می‌شود.

نقی‌زاده مبنای تصمیمات را اسناد بالادستی برشمرد و گفت: امکان رصد و پایش مستمر اقدامات اجرایی استان‌ها در ارتباط با تفویض‌ها، از سوی وزارتخانه وجود دارد و در صورت نیاز، فرآیندهای جاری آن‌ها اصلاح خواهد شد.

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: این بخش از تفویض‌ها، به‌عنوان بخش اول تفویض محسوب شده است و امکان افزایش مصادیق و موارد تفویض در استان‌ها در آینده وجود دارد و به تناسب آمادگی شرایط اجرایی و ظرفیت‌های زیرساختی لازم به موارد تفویض در استان‌ها اضافه خواهد شد.

وی در خصوص موارد تفویض شده مربوط به دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری اظهار کرد: تمام مراحل ثبت‌نام، بررسی، مصاحبه و صدور کارت راهنمایان گردشگری از طریق استان انجام می‌شود، در حالی که تاکنون ۲۲ استان کشور برای صدور کارت راهنمایان گردشگری ناگزیر بودند از طریق مراجعه به تهران و معاونت گردشگری اقدام کنند.

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری با بیان اینکه یک مورد از تفویض‌ها که مربوط به مجوز برگزاری کمیسیون‌های درجه‌بندی و صدور گواهینامه کیفیت خدمات گردشگری است، پیوستی از ۲۳ نوع مصداق تأسیسات گردشگری را شامل می‌شود، گفت: در مرحله نخستِ تفویض، تأسیسات گردشگری بر اساس اهمیت طبقه‌بندی آن‌ها و امکانات اجرایی استان‌ها، احصا و مجوز برگزاری کمیسیون درجه‌بندی و صدور گواهی‌نامه کیفیت خدمات گردشگری هتل‌های یک و دو ستاره همچنین سایر تأسیسات گردشگری درجه دو و سه به استان‌ها تفویض شد و قرار است پس از رصد بازخوردهای نحوه اقدامات استان‌ها و در صورت حصول نتایج لازم درباره تفویض امر در سایر تأسیسات گردشگری نیز تصمیم‌گیری شود.

نقی‌زاده بابیان اینکه حضور مدیرکل استان در کمیسیون‌های درجه‌بندی در راستای کاهش خطا و تخلف احتمالی الزامی است، تأکید کرد: یکی از کارشناسان بخش نظارت استان بعد از آموزش‌های لازم به‌عنوان نماینده اداره‌کل نظارت در کنار اعضای دیگر کمیسیون حضور خواهد داشت، ضمن اینکه بستر نظارت عالی و پایش مستمر بر عملکرد کمیسیون‌های استانی از سوی اداره‌کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری معاونت گردشگری مهیا بوده است و تمام تصمیمات این کمیسیون‌ها از سوی دفتر نظارت بررسی می‌شود و در صورت ملاحظه هرگونه مسئله و خطایی نسبت به اصلاح آن اقدام خواهد شد.

نقی‌زاده با اشاره به اصلاح فرآیند ثبت شرکت‌هایی که با موضوع فعالیت گردشگری تشکیل می‌شود، افزود: بر این اساس همه امور مربوط با اعلام موافقت با تشکیل یا ثبت تغییرات شرکت‌ها با ادارات کل استانی خواهد بود.

وی همچنین در ارتباط با اجرای حکم بند (ث) ماده ۱۰۰ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر واگذاری برخی امور تصدی و اجرایی به تشکل‌های گردشگری گفت: واگذاری برخی امور به تشکل‌های حرفه‌ای و تخصصی گردشگری از گذشته وجود داشته و در کنار اینکه اداره‌کل در زمینه تشکیل کمیته‌های استانی و کمیسیون عالی فنی درجه‌بندی، نرخ‌گذاری و رسیدگی به شکایات تأسیسات گردشگری اقدام می‌کند، در ارتباط با استفاده از ظرفیت تشکل‌ها برای بررسی درخواست‌های صدور و تمدید پروانه‌های بهره‌برداری تأسیسات گردشگری نیز برنامه‌ریزی شده است.

کد خبر 556537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.