دلیل ریزش مو بعد از کرونا چیست؟

در سال‌های اخیر شیوع ویروسی در سطح جهان سلامتی بسیاری از افراد را هدف قرار داده است.

این ویروس ناشناخته برای اولین بار در شهر ووهان کشور چین شناسایی شد، مقامات دولت چین سریعا نسبت به قرنطینه و درمان این ویروس اقدام کردند. اما متاسفانه این ویروس به سرعت شیوع پیدا کرد و اکنون کل کشورهای جهان را درگیر خود کرده است. این ویروس COVID-۱۹ نام گرفته و به گفته بسیاری از پزشکان نسخه قدیمی و ضعیف‌تر آن ویروس سارس است

افرادی که به این ویروس مبتلا می‌شوند ممکن است برای مدت زمان طولانی با عوارض آن درگیر باشند. یکی از مهم‌ترین عوارض این ویروس بعد از بهبود یافتن فرد مبتلا، ریزش موی سر است. در واقع این ریزش موی سر می‌تواند ناشی از دلایلی مختلفی باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

چه زمانی بعد از ابتلا به کرونا ریزش مو شروع می‌شود؟

افراد مبتلا به ویروس کرونا حدود دو تا سه ماه بعد از بهبود یافتن دچار ریزش موی شدیدی خواهند شد. این ریزش مو که ممکن است در زمان شانه کردن موها، استحمام و... خود را بیشتر نشان دهد برای ۶ تا ۹ ماه بعد از بهبود یافتن ادامه پیدا می‌کند. کمتر از نصف موهای سر در اثر عوارض مصرف داروهای کرونا دچار ریزش شدیدی خواهند شد. اگر در این دوران بتوانید بدن خود را از لحاظ تغذیه‌ای تقویت کنید و در کنار آن از سرم‌های تقویت کننده، شامپوهای تقویت کننده و... استفاده کنید ریزش موی شما بهبود پیدا می‌کند.
البته بهبود ریزش موی سرتان نیاز به مدت زمان زیادی دارد و نباید در روند درمان آن عجله کنید.

دلایل ریزش مو بعد از کرونا چیست؟

ویروس کرونا همانند دیگر بیماری‌ها می‌تواند عوارض بسیاری را برای فرد همراه داشته باشد. برخی از این عوارض کوتاه مدت و برخی بلند مدت هستند. ازجمله این عوارض می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تب شدید

به طور کلی بیماریهای حادی که همراه با تب شدید باشند احتمال ریزش مو در آن‌ها بسیار بیشتر از دیگر بیماری‌ها است. در بیماری کرونا هم، تب شدید یکی از رایج‌ترین علائم این بیماری است. زمانی که دمای بدن افزایش پیدا می‌کند، سلول‌هایی که موجب رشد موها می‌شوند تحریک شده و در نهایت منجر به ریزش مو خواهد شد. به همین دلیل است که بیشتر کسانی که به این ویروس مبتلا می‌شوند با ریزش موی شدیدی روبه‌رو خواهند شد.

دلیل ریزش مو بعد از کرونا چیست؟

استرس

داشتن استرس و اضطراب علاوه بر اینکه می‌تواند منجر به ریزش موی سر شود، می‌تواند سیستم دفاعی بدن را ضعیف کند. زمانی که فردی به این ویروس مبتلا می‌شود به دلیل عوارضی که می‌تواند برای بدن داشته باشد فرد دچار استرس و اضطراب شدیدی خواهد شد. ترس از مرگ، بستری شدن در بیمارستان، عدم ارتباط با خانواده، قرنطینه شدن و.... همه ازجمله عواملی هستند که در طول این بیماری موجب استرس و اضطراب افراد می‌شود.
استرس مانعی برای رشد موها است، معمولا فردی که به کرونا مبتلا شده رشد موهایش برای دو تا سه ماه متوقف خواهد شد. مجددا بعد از بهبودی باید نسبت به تقویت بدن خود و نیروی از دست رفته اقدام کند تا رشد موها مجددا آغاز شود.

ضعیف شدن بدن

از دیگر عوارض بیماری کرونا می‌توان به ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. در واقع فرد به دلیل نداشتن حس بویایی و چشایی تمایلی به خوردن غذا ندارد. البته در این دوران بیماران محدودیت غذایی دارند، همین امر می‌تواند دلیلی بر کاهش توان جسمی فرد بیمار باشد.
بهتر است در دوران ابتلا به کرونا و بعد از آن از مواد غذایی مقوی و مفید استفاده کنید تا این ضعف بدنی را جبران کند.

آیا واکسن می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند؟

واکسن کرونا همانطور که می‌تواند شدت این بیماری را کاهش دهد، عوارض حاصل از آن را هم کاهش خواهد داد. بهتر است برای اثرگذاری بیشتر قبل از ابتلا به ویروس کرونا واکسیناسیون خود را انجام دهید تا در صورت ابتلا به این ویروس، به نوع خفیف آن مبتلا شوید. هرچه شدت این بیماری کمتر باشد به مراتب عوارض ناشی از آن هم کاهش پیدا می‌کنند.

جمع بندی

یکی از رایج‌ترین عوارض بیماری کرونا در بدن، ریزش موی سر است. معمولا مدتی بعد از بهبودی کامل ریزش موی سر آغاز خواهد شد و در صورت عدم درمان، این عارضه می‌تواند شدت بسیاری پیدا کند. امروزه علاوه بر استفاده از دارو، روش‌های درمانی مختلفی بوجود آمده‌ است که می‌توانند درمان کننده ریزش موی سر باشند. مزوتراپی مو و PRP یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان ریزش موی سر هستند.

طبق یک مقاله معتبر: مزوتراپی مو ویتامین‌های لازم برای رشد و تقویت موها را فراهم می‌آورد و جریان خون را در ناحیه پوست بهبود می‌بخشد. محلول مزوتراپی که به پوست سر تزریق می‌شود، حاوی ترکیبی از مواد شیمیایی خاص، ویتامین‌ها، آنزیم‌های مشترک و اسیدهای آمینه است که بر اساس نیاز بیمار تنظیم می‌شود. مزوتراپی موی سر با ترمیم تدریجی هورمون‌ها به رشد رشته‌های موی سالم کمک کرده و باعث تقویت موها می‌شود.
در مقاله‌ای در رابطه با روش PRP مو عنوان شده است که: پلاسما قسمت مایع خون است که از آب و پروتئین ساخته شده است که به گلبول‌های سفید و قرمز خون و همچنین پلاکت‌ها اجازه می‌دهد با کمک جریان خون حرکت کنند. پلاکت نوعی سلول خونی است که باعث لخته شدن خون می‌شود. پلاکت‌ها نقشی اساسی در بهبود دارند.

از همین رو پزشکان دریافتند که پلاسمای غنی از پلاکتPRP می‌تواند تاثیر چشمگیری در بهبود جراحات و آسیب‌های تاندونی، عضلانی، مفاصل و حتی پوست و مو داشته باشند. پلاکت‌ها زمانی که در ناحیه درمان قرار گرفتند، فاکتورهای رشد را آزاد می‌کنند و باعث ترمیم و رشد سلول‌ها می‌شوند. در اثر این اتفاقات، روند بهبودی بدن تحریک شده و سریع‌تر انجام می‌شود.
بنابراین در پاسخ به سوال PRP مو چیست، می‌توانیم بگوییم که یک روش درمانی کلینیکال است که در آن پلاسمای غنی از پلاکت را برای درمان ریزش موها و رشد مجدد آن‌ها به پوست سر تزریق می‌کنند.

کد خبر 556444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.