۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
موزه‌ای برای رهگذران!

موزه هنر «آموس رکس» که پیش از این به‌عنوان موزه هنر «آموس اندرسون» شناخته می‌شد، به‌تازگی بر هنر معاصر بین‌المللی متمرکز شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، «آموس رکس» یک موزه هنری با بودجه خصوصی در شهر هلسینکی فنلاند است که به دلیل توسعه زیرزمینی آینده‌نگرانه خود توسط معماران شهرت دارد. این موزه از پنج گنبد شیشه‌ای تشکیل شده است که گردشگران می‌توانند توسط آن‌ها فضای درون نمایشگاه را مشاهده کنند. ایده طراحی این موزه، ایجاد حس کنجکاوی در رهگذران بود تا آثار هنری زیر زمین را نگاه کنند.

تاریخ و معماری موزه

این موزه در سال ۱۹۶۵ افتتاح شد و در سال ۲۰۱۸ به یک مجموعه ۱۳ هزار متر مربعی متشکل از ساختمان کاخ شیشه‌ای، یک سینمای بازسازی شده و یک ساختمان زیرزمینی زیبا تغییر پیدا کرد. بخشی از ساختمان تاریخی کاخ شیشه‌ای که اکنون به‌طور کامل بازسازی شده است، لابی موزه، یک فروشگاه، دفاتر اداری و یک رستوران را تشکیل می‌دهد. سالن قبلی سینما نیز به تازگی به یک سالن تئاتر با ظرفیت ۵۹۰ صندلی تبدیل شده است. این موزه که قبلاً به‌عنوان موزه «هنر آموس» اندرسون شناخته می‌شد، به هنر فنلاندی و سوئدی قرن ۱۹ و ۲۰ میلادی اختصاص داشت. اکنون موزه هنر آموس رکس روی هنر معاصر بین‌المللی نیز متمرکز شده است.

نمادی از طراحی فنلاندی

فضای این موزه پیش از این برای گسترش، بسیار کوچک بود و این موضوع بهانه‌ای شد تا مرکز معماری هلسینکی برای آن یک زیر زمین بسازد و نمادی از طراحی فنلاندی را به نمایش گذارد. بازدیدکنندگان و گردشگران برای ورود به ساختمان موزه هنر آموس رکس باید از راه‌پله‌ای که در ساختمان کاخ شیشه‌ای قرار دارد، عبور کنند تا به مجموعه گالری‌های زیرزمینی برسند.

برخی از شهروندان هلسینکی برای تماشای اجراهای تئاتر و پخش فیلم آخر هفته‌ها در این موزه حضور به هم می‌رسانند. از زمان افتتاح دوباره موزه در سپتامبر ۲۰۱۸ دو نمایشگاه ویژه توسط گروه هنری ژاپنی و گروهی مستقر در آمستردام به نمایش گذاشته شد. در نمایشگاه هنرهای دیجیتالی ژاپنی از ۱۴۰ پروژکتور و اتاق ابرکامپیوترها استفاده شد که پنج پروژکتور هوشمند را دربرمی‌گرفت.

کد خبر 556373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.