طرح تندروی بزرگراه چمران در مرحله تصویب/لزوم افزایش تسهیلات دولتی برای احیای بافت فرسوده

بافت‌های فرسوده یکی از انواع مختلف بافت‌های شهری هستند که به علت فرسودگی کالبدی و برخورداری نامناسب و وجود زیرساخت‌های آسیب‌پذیر دارای ناپایداری مکانی و فضایی هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسیاری از شهرهای کشور در گذشته از رونق بالایی برخوردار بودند، اما در زندگی امروزی پیوندهای اجتماعی و فرهنگی کمتر شده است و عرصه‌های اجتماعی در محلات یا از میان رفته یا نیازمند تغییر چهره است؛ فضاهایی با هویت گمشده که فاقد عناصر ارتباطات اجتماعی و تعاملات انسان‌ها با یکدیگر، نیازمند احیا و بازنگری است.

بافت‌های فرسوده شهرها علاوه بر، تحمل بار مسائل کالبدی و فیزیکی، از لحاظ اجتماعی و فرهنگی نیز دچار مشکلاتی هستند، زیرا با گذشت زمان به نوعی از چرخه اقتصادی شهر خارج شده‌اند، از این‌رو در شهر اصفهان دفاتر تسهیل‌گری و توسعه محلی به منظور جلب مشارکت شهروندان در بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شکل گرفته است تا با استفاده از روش‌های مختلف، فرایند توسعه محلی را با مشارکت سایر بازیگران توسعه طراحی محقق کند و مدیران نیز با کمک ساکنان محله برای بهسازی محیط محله فعالیت کنند.

یکی از این دفاتر در محله شاهد واقع در منطقه هفت شهرداری اصفهان راه‌اندازی شده است تا در جهت شهرسازی مشارکتی گام بردارد؛ البته از جمله وظایف آن، تهیه و تصویب طرح‌های احیا، بهسازی و نوسازی در مراجع ذی‌صلاح (پروژه‌های تجمیع، محرک توسعه و ارتقای کیفی)، تسهیل در تحقق‌پذیری طرح‌های مصوب در محدوده بافت‌های ناکارآمد همچون طرح بازنگری در طرح تفصیلی است.

به منظور آگاهی هر چه بیشتر از اقدامات انجام شده در بافت ۱۶۰ هکتاری فرسوده منطقه هفت، همچنین دیگر اقدامات و پروژه‌های اجرا شده و رویکردهای و برنامه‌های آینده منطقه، گفت‌وگویی با علی اصغر شاطوری، مدیر منطقه هفت شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

ایجاد دفاتر تسهیل‌گری و احیای بافت فرسوده برای رفع و کاهش مشکلات بافت فرسوده به چه میزان مؤثر بود و با توجه به کمبود سرانه تفریحی چه اقداماتی در این زمینه انجام شده است؟

"احیای بافت فرسوده" سه کلمه بیشتر نیست، اما در عمل فقط شهرداری برای رسیدگی به آن وظیفه ندارد، بلکه سایر دستگاه‌های متولی باید کمک و هم‌افزایی داشته باشند؛ اگر می‌خواهیم اتفاقات خوبی در این زمینه رخ دهد، باید بدانیم شهرداری به تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و نیازمند همکاری دیگر نهادها همچون اداره کل راه و شهرسازی استان، کمیسیون ماده ۵، بانک‌های عامل و استانداری است.

آنچه که در حیطه وظایف شهرداری برای احیا و کاهش بافت فرسوده است، ایجاد دفاتر تسهیل‌گری بافت فرسوده بود که با توجه به وجود بالغ بر ۱۶۰ هکتار بافت فرسوده در محدوده جنوب بزرگراه شهید چمران، یکی از دفاتر تسهیل‌گری و توسعه محلی در محله شاهد با همکاری سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری راه‌اندازی شد تا با مشارکت و همکاری بخش خصوصی مشکلات بافت را رفع کنیم، اما باید بدانیم یکی از دلایل فرسوده باقی ماندن این بافت‌ها، به‌ویژه در حال حاضر که قیمت ساخت مسکن به صورت نجومی افزایش یافته، ضعیف بودن شرایط مالی ساکنان این بافت است.

دولت باید گام‌های بلندی در زمینه ارائه تسهیلات بافت فرسوده بردارد تا گره‌ای از مشکلات ساکنان این بافت‌ها باز شود، همچنین باید به بانک‌های عامل اختیارات بیشتری برای پرداخت تسهیلات بافت فرسوده با بهره کمتر و مدت زمان بازپرداخت بیشتر داده شود.

هدف ما در زمینه احیای بافت فرسوده با راه‌اندازی دفتر تسهیل‌گری و توسعه محلی، شخص نبوده است، بلکه در صدد استفاده از توان بخش خصوصی برای مذاکره با ساکنان بافت فرسوده بودیم تا با توجه به ریزدانگی این بافت، طرح تجمیع پلاک‌های ریزدانه اجرا شود.

شهرداری سازنده خوبی نیست، فقط می‌تواند تسهیل‌گر خوبی باشد، از سوی دیگر اعتماد مردم به بخش خصوصی بیشتر است، لذا می‌توان با وجود دفاتر تسهیل‌گری اقدامات خوبی را انجام داد.

نمی‌توان آماری مبنی بر اینکه تاکنون چند پلاک مسکونی با تسهیل‌گری شهرداری نوسازی شده است، ارائه کرد، اما طبق قانون شهرداری ۵۰ درصد از مبلغ عوارض و تراکم پروانه ساختمانی برای نوسازی بافت فرسوده را تخفیف می‌دهد.

آیا نوسازی بافت فرسوده به معنای تخریب کل بنا است یا مرمت آن را نیز شامل می‌شود؟

این موضوع برای خانه‌های تاریخی اهمیت دارد، در محدوده منطقه هفت شهرداری خانه تاریخی وجود ندارد، بیشتر خانه‌های تاریخی شهر در مناطق سه و یک شهرداری واقع شده است و شهرداری اصفهان تلاش می‌کند آثار تاریخی را به عنوان بخشی از تاریخ و فرهنگ مردم حفظ کند.

در منطقه هفت، "خانه جوان" در مجاورت پارک باقوشخانه با توجه به قدمت تاریخی در حال مرمت است، البته از این مکان استفاده‌های فرهنگی می‌شود؛ آنچه در این منطقه بیشتر قابل مشاهده است، بافت قدیمی ریزدانه با مشکلات متعدد است که قابل ترمیم نیست و چاره‌ای جز تخریب ندارد.

طرح محله‌محوری در کدام محله‌های این منطقه اجرا خواهد شد؟

با توجه به تاکید شهردار اصفهان مبنی بر اجرای طرح محله‌محوری و اینکه در هر منطقه باید دو محله برای اقدام انتخاب می‌شد، دو محله "پوریای‌ولی" و "شاهد" را در نظر گرفتیم که دارای بافت فرسوده است و مشکلات خاصی دارد.

بر اساس طرح محله‌محوری با نظرسنجی معتمدان محلی و نتایج مطالعات مدیریت پژوهش در قالب نظرسنجی پروژه‌هایی را برای این دو محله در نظر گرفتیم، به عنوان مثال یکی از پروژه‌ها ساماندهی خیابان "۱۵ خرداد" با عرض کم و تراکم بالا است که اجرای طرح علاوه بر جلب رضایتمندی ساکنان محله، معضلات خیابان نیز برطرف خواهد شد.

چه مشکلاتی در این منطقه احصا شده است که در صدد رفع آن هستید؟

از زمان حضور من در منطقه هفت، مقرر شد با همکاری جمعی از کارشناسان منطقه، مشکلات موجود احصاء و پیش‌بینی‌های لازم برای جلوگیری از مشکلات جدید انجام شود، و برنامه‌ریزی لازم را برای اجرای پروژه‌های عمرانی منطقه به گونه‌ای انجام دهیم که ضمن داشتن نیم‌نگاهی به برنامه پنج ساله شهر، مشکلات را نیز مدنظر قرار دهیم و از تبعات آن بکاهیم.

با توجه به این موضوع "بیانیه مشکلات" برای منطقه هفت آماده شد که در آن هشت مورد از چالش‌های منطقه به صورت بالفعل و بالقوه شناسایی شد، به عنوان مثال یکی از موارد پایین بودن کمیت و کیفیت آب فضای سبز منطقه است زیرا ای. سی چاه‌های آب به ویژه در شمال خیابان گلستان بالا است، لذا برنامه‌ریزی لازم انجام شد.

در گام بعدی مشکلات محور بزرگراه چمران به عنوان بخشی از رینگ سوم ترافیکی شهر اصفهان (حدفاصل میدان لاله تا پل چمران) را با توجه به مسائلی همچون نبود دسترسی خیابان‌های شمالی و جنوبی، امنیت پایین سرنشین خودروها به دلیل شلوغی پیاده‌روها و حواس‌پرتی رانندگان هنگام رانندگی و امنیت پایین عابران پیاده احصاء کردیم که در این راستا طرح‌هایی تهیه شد و بعضی از آنها در حال اجرا است.

از جمله اقدامات در نظر گرفته شده برای کاهش مشکلات بزرگراه شهید چمران می‌توان به تعریض کندروهای این بزرگراه در محدوده شهرداری منطقه هفت اشاره کرد که تاکنون بیش از ۹۰ درصد اقدامات در این طرح انجام شده است.

البته طرح‌های دیگری برای بزرگراه چمران ارائه شده است که در جلسات سیاست‌گذاری و تصویب طرح‌ها، سازمان طراحی به عنوان متولی طراحی مشخص شد؛ طرح‌های پیشنهادی برای بخش تندروی بزرگراه چمران نیز مراحل تصویب را طی می‌کند.

وجود بالغ بر ۱۶۰ هکتار بافت فرسوده در محدوده جنوب بزرگراه شهید چمران از مشکلات این منطقه به‌شمار می‌رود که با ایجاد یکی از دفاتر تسهیل‌گری و توسعه محلی در محله شاهد سعی داریم با مشارکت و همکاری بخش خصوصی مشکلات بافت را رفع کنیم.

یکی از دیگر مشکلات منطقه، حاشیه‌نشینی در شهرک ولی‌عصر (عج) است که با توجه به شرایط آن زمان در این شهرک، تصمیم گرفتیم محرومیت‌زدایی را سرلوحه اقدامات قرار دهیم و به سمتی حرکت کنیم تا بخشی از مشکلات این شهرک کاهش یابد.

ساماندهی بلوار ورودی شهرک ولی‌عصر (عج) با طول حدود دو کیلومتر و عرض ۲۰ متر انجام شد و ورودی شهرک شکل گرفت، روشنایی رفیوژ میانی بلوار توسط شهرداری و روشنایی خیابان‌های اصلی و فرعی آن توسط اداره برق انجام شد.

یکی دیگر از معضلات زمین‌های قولنامه‌ای و بدون سند زیاد در منطقه بود که سعی کردیم با هماهنگی اداره ثبت اسناد و املاک، سند بخش عمده‌ای از زمین‌ها آماده شود، از سوی دیگر در حاشیه بلوار فرزانگان، سه مخزن سرپوشیده آب فضای سبز با ظرفیت ۷۵۰۰ متر مکعب، ایستگاه پمپاژ و خط کلکتور آب برای حفظ جنگل‌های حاشیه شهر و فضای سبز سطح منطقه ایجاد شد.

چه میزان از بودجه سال جاری منطقه محقق شده است و برای سال آینده چه برنامه‌ای دارید؟

از بودجه ۲۰۴ میلیارد تومانی سال جاری منطقه هفت، تاکنون بالغ بر ۷۰ درصد محقق شده است که امیدواریم تا پایان سال شاهد تحقق کامل آن باشیم؛ بودجه پیشنهادی منطقه برای سال آینده ۲۹۰ میلیارد تومان است که بیش از ۵۰ درصد آن به بخش جاری و مابقی به بخش عمرانی اختصاص پیدا می‌کند.

سعی کردیم در منطقه هفت با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده و اینکه منطقه‌ای در حال توسعه و مهاجرپذیر است، پروژه‌های عمرانی که توسعه منطقه را به همراه دارد، مورد توجه قرار دهیم.

در حال حاضر از جمله پروژه‌های آماده بهره‌برداری منطقه هفت می‌توان به خیابان شهید عبدالرسول زرین (حدفاصل خیابان گلستان تا خیابان سعدی شرقی) به طول حدود ۶۰۰ متر اشاره کرد که به عنوان یکی از محورهای توسعه منطقه با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان آزادسازی و احداث شده است.

فاز اول احداث یک خیابان حدفاصل خیابان سردار کمالی تا بزرگراه بعثت به اتمام رسید و در اختیار شهروندان قرار گرفت، همچنین طرح ساماندهی میدان حج که مورد مطالبه شهروندان بود، در دستور کار منطقه قرار گرفت و اجرا شده است، نماد میان میدان حج نیز پس از ساخت نصب خواهد شد.

از جمله دیگر پروژه‌های انجام شده منطقه هفت در سال جاری می‌توان به ساماندهی کوی بوستان واقع در خیابان کاوه، رفیوژ فضای سبز میانی ورودی شهرک ولی‌عصر، تعریض کندروهای بزرگراه شهید چمران، تعریض ضلع غربی خیابان بعثت (حدفاصل خیابان‌های فرزانگان تا گلستان) همراه با اجرای کانال دفع آب‌های سطحی، جدول‌گذاری، زیرسازی و روکش کامل آسفالت، پیاده‌روسازی خیابان ابوریحان و ایجاد پاتوق محلی بلوار پرستار اشاره کرد.

پیاده‌روسازی حاشیه بزرگراه شهید چمران، پیاده‌روسازی خیابان‌های برازنده و خیابان آل‌محمد، احداث خیابان نسیم در شمال خیابان غرضی، بازسازی کامل مجموعه بهاران در خیابان نسیم شامل بازسازی، زیرسازی، آسفالت، جدول‌گذاری و پیاده‌روسازی در مساحتی بالغ بر ۳۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع، استانداردسازی تقاطع اتصال بلوار فرزانگان به آزادراه معلم برای افزایش ایمنی سفرهای جاده‌ای و کاهش بار ترافیکی پل شریعتی، مرمت اساسی "خانه جوان" توسط سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری، توسعه دریاچه باغ فدک با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و با استفاده از روشی نوین، همچنین احداث ساختمان مدیریت بحران شهرداری اصفهان واقع در خیابان فدک که در مراحل پایانی نازک‌کاری قرار دارد، از جمله پروژه‌های در دست احداث منطقه هفت است.

یکی از پروژه‌های مهم شهرداری، احداث اولین ایستگاه آتش‌نشانی سطح منطقه به عنوان ایستگاه مادر به لحاظ وسعت و طراحی، مجاور میدان حج در زمینی به مساحت ۲۵۰۰ متر مربع است که با توجه به وجود تعداد زیادی ساختمان بلندمرتبه در منطقه، نبود ایستگاه آتش‌نشانی احساس می‌شد؛ احداث این ایستگاه در مراحل پایانی سفت‌کاری قرار دارد و امیدواریم در سال آینده به بهره‌برداری برسد.

اجرای پروژه ادامه خیابان شهید احمدی حدفاصل میدان حج تا بزرگراه بعثت با هدف کاهش بار ترافیکی خیابان گلستان در بودجه سال آینده با در نظر گرفتن ردیف اعتباری لازم، مورد توجه قرار گرفت که امیدواریم در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد.

با توجه به افزایش قیمت فولاد و چدن، شاهد افزایش سرقت تابلوها و دریچه چاه‌های فاضلاب هستیم که با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان به سمت استفاده از دریچه‌های بتن پلیمری پیش رفتیم تا با جایگزینی آن، از اتفاقات ناگواری همچون سقوط افراد درون چاه‌های فاضلاب جلوگیری کنیم؛ برای تابلوی ابتدای کوچه‌ها نیز سعی کردیم از موادی غیر از فلزات همچون بتن پلیمری استفاده کنیم.

کد خبر 556225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.