مجمع عمومی فرهنگستان هنر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد

شانزدهمین جلسه مجمع عمومی فرهنگستان هنر، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای پیوسته این فرهنگستان تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، شانزدهمین جلسه مجمع عمومی فرهنگستان هنر، امروز _پنج‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰_ با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهمن نامور مطلق، رئیس فرهنگستان هنر و از اعضای پیوسته فرهنگستان هنر: سیدمحمد بهشتی، سید مهدی حسینی، محمدعلی رجبی، مجتبی رحمان دوست، جلال شباهنگی، حبیب‌الله صادقی، شاهین فرهت، مهدی کلهر، جهانگیر الماسی، علی نصیریان به صورت حضوری و سیدمحمدرضا حسینی بهشتی، غلامحسین امیرخانی، حبیب الله آیت‌اللهی و محمدعلی کی‌نژاد نیز به صورت برخط برگزار شد.

اعضای پیوسته فرهنگستان هنر عصاره هنری کشور هستند

در این جلسه ابتدا بهمن نامور مطلق، رئیس فرهنگستان هنر با تشکر از حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه مجمع عمومی فرهنگستان هنر، اعضای پیوسته فرهنگستان را عصاره هنری کشور دانست و گفت: فرهنگستان‌ها یک طرح جهانی هستند که بر اساس تجربه‌های تاریخی بشر در حوزه‌های علم و دانش و هنر و به وجود آمده‌اند و به عنوان اتاق فکر نظام‌ها و رصدخانه تلقی می‌شوند و از آنها خواسته می‌شود در حوزه‌های سیاست‌گذاری، نظریه‌پردازی و آموزش به نظام و حاکمیت کمک کنند.

وی، فرازمانی و بیناتخصصی بودن را از امتیازات فرهنگستان هنر برشمرد و در تبیین آنها اظهار کرد: در ساختار کشور ما، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی متولی هنرهای سنتی و صنایع دستی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی هنرهایی مانند سینما، موسیقی و تجسمی است و فرهنگستان هنر به صورت تخصصی در تمامی حوزه‌های هنر فعالیت می‌کند و می‌تواند این هنرها را به هم پیوند بزند و نگاه کلان و بین بخشی داشته باشد. وی افزود: اعضای پیوسته فرهنگستان اعضای دائمی هستند که این امر موجب جلوگیری از تصمیم‌گیری‌های مقطعی می‌شود.

رئیس فرهنگستان هنر در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد: دولت بتواند از بضاعت فرهنگستان هنر و گنجینه کشف نشده و هنرمندان طراز اول کشور که عضو پیوسته و گروه‌های تخصصی فرهنگستان هستند استفاده بهینه‌تری کند و برای همکاری و هم‌افزایی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با تشکیل کارگروه مشترک اعلام آمادگی کرد.

در ادامه تعدادی از اعضای پیوسته حاضر در جلسه، حبیب الله صادقی، سیدمحمد بهشتی، علی نصیریان، محمدعلی رجبی، شاهین فرهت، جهانگیر الماسی، مهدی کلهر به بیان سخنان خود پرداختند.

فرهنگ و هنر پیشران نظام حکمرانی کشور

سپس محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکر از دعوت فرهنگستان برای حضور در جلسه مجمع عمومی، فرهنگستان هنر را گنجینه‌ای از اساتید طراز اول هنر کشور دانست و گفت: هر کدام از این شخصیت‌های فاخر که در فرهنگستان گردهم آمده‌اند یکی از نمادهای اصیل فرهنگی و هنری کشور هستند.

وی افزود: فرهنگستان هنر را به عنوان پشتوانه اصلی فکری برای تصمیم‌گیری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد در حوزه‌های مختلف می‌دانم و کاملاً به آن معتقدم و جایگاه فرهنگستان نیز همین است و به عنوان یک نقطه اتکای مهم می‌دانم و هرجایی که لازم باشد از فرهنگستان هنر حمایت کرده و برای تقویت آن تلاش خواهم کرد. فرهنگستان هنر نیز می‌تواند در تهیه پیوست فرهنگی برای طرح‌های اقتصادی و صنعتی کشور به ما کمک کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مرجعیت فرهنگی و هنری کشور دانست و گفت: قرار گرفتن فرهنگ و هنر در پیشران نظام حکمرانی کشور از سیاست‌های اصلی دولت مردمی سیزدهم است و نه در شعار، بلکه در عمل مقدمات آن در همین مدت کوتاه برداشته شده است.

اسماعیلی افزود: در سفرهای استانی که همراه رئیس جمهور هستیم، با پروژه‌ای فرهنگی هنری نیمه‌تمام مواجه‌ایم که سال‌ها متوقف مانده است و خوشبختانه توانستیم نزدیک به سه هزار میلیارد تومان فقط در این ۱۴ سفر استانی برای تکمیل این پروژه‌ها از دولت علاوه بر بودجه‌های مصوب وزارتخانه بگیریم.

وی ادامه داد: در لایحه بودجه که از ابتدا بودجه حوزه فرهنگ و هنر کوچک در نظر گرفته می‌شد، به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصوب شد دو درصد از تمام اعتبارات دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی، طبق آئین‌نامه‌ای که توسط وزارت فرهنگ به تصویب خواهد رسید برای امور هنری هزینه شود که در مجموع چندین برابر بودجه وزارت فرهنگ خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برنامه‌های این وزارتخانه برای ۲۱ اسفند روز بزرگداشت حکیم نظامی و نوروز خبر داد و گفت: حوزه فرهنگ و هنر نباید محصور در دیوارهای کشور باشد و حداقل در حوزه تمدنی ایران بزرگ باید گسترش یابد. وی افزود: در همین خصوص به سازمان فرهنگ و ارتباطات برای ارتقای فعالیت‌ها مأموریت ویژه بالاخص در حوزه اقتصاد هنر و دیپلماسی هنر دادم.

اسماعیلی به دیدار هفته گذشته رئیس جمهور با اساتید و هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی و بازدید از موزه هنرهای معاصر تهران نیز اشاره کرد و در پایان اعلام آمادگی کرد این جلسات هم‌اندیشی ادامه یابد تا از افکار بلند، تجربیات گرانقدر و دانش عمیق اساتید بتوانم استفاده کنم.

کد خبر 556224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.