واپسین گام‌های مذاکرات

به‌زودی ملت ایران شاهد یک خروجی مثبت از مذاکرات وین خواهد بود و شاید اطلاعات قطره چکانی که از این مذاکرات منتشر می‌شود صرفاً برای جلوگیری از ورود شوک مالی به بازار ایران بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص روند مذاکرات وین در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است: هشتمین دور مذاکرات ایران و کشورهای ۴+۱ در وین پایتخت اتریش در حالی به پایان رسید که آخرین رایزنی‌ها برای لغو بخش‌هایی از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران مورد موافقت طرف‌های اروپایی قرار گرفت.

از مشکلاتی که در فرایند مذاکرات وین وجود داشت و موجب طولانی شدن روند مذاکرات شد موضوع دخالت مستقیم آمریکا و رژیم صهیونیستی بود که با هوشمندی تیم مذاکره کننده ایرانی این تلاش‌ها خنثی شد.

نفتالی بنت نخست‌وزیر و یائیر لاپید وزیر خارجه در طول شش ماه گذشته حداقل شش بار به آمریکا و اروپا برای تخریب روند مذاکرات وین سفر کردند اما این سفرها بی‌نتیجه ماند. عربستان سعودی نیز تلاش کرد تا به نمایندگی از سوی اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس در مذاکرات شرکت کند اما هیچ‌یک از کشورها به‌ویژه ایران، روسیه و چین با پیوستن این کشور به مذاکرات موافقت نکردند.

در طول سه دور مذاکره نفس‌گیر، هیئت ایرانی چهار سند مهم را در حوزه‌های سیاسی، فنی، اقتصادی و مالی تسلیم طرف‌های مذاکره‌کننده کرد، که این سندها مورد بررسی دقیق و موشکافانه هیئت‌های اروپایی قرار گرفت و از نظر تروئیکای اروپا این چهار سند می‌تواند ریل‌گذاری جدیدی برای راستی‌آزمایی و همکاری چند جانبه تلقی شود.

در سند فنی هیئت ایرانی آمادگی طرف ایرانی را برای همکاری فنی در حوزه راستی‌آزمایی اعلام کرد و موضوع ازسرگیری فعالیت دوربین‌های مدار بسته در نیروگاه کرج مورد توافق قرار گرفت. در خصوص سند سیاسی به‌طور طبیعی ایران به دلیل تجربه سال‌های اخیر این نگرانی را دارد که ممکن است توافق جدید به سرنوشت برجام دچار شود و آمریکا و کشورهای اروپایی به تعهدات خود عمل نکنند.

لذا ایران پیشنهاد کرد که یک تضمین مشترک اروپایی–آمریکایی ارائه شود تا اگر بار دیگر هر یک از کشورهای ۴+۱ از تعهدات خود عدول کنند ایران بتواند در آینده مستند قانونی برای طرح در نهادهای بین‌المللی مانند دادگاه لاهه داشته باشد.

سر انجام این مطالبه مشروع و قانونی که ماه‌ها مورد اختلاف طرف‌های اروپایی بود از سوی کشورهای شرکت کننده در مذاکرات مورد پذیرش قرار گرفت و این مهم‌ترین سرفصل دست‌آورد تیم جدید مذاکره‌کننده ایران تلقی می‌شود. در زمینه سند اقتصادی نیز ایران ۱۷۰۰ مورد تحریم اعمال شده از سوی آمریکا را غیرقانونی دانسته است و خواستار لغو همه تحریم‌هایی شد که از سال ۲۰۱۸ و پس از خروج آمریکا از برجام علیه ایران اعمال شده است.

طرف‌های اروپایی یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان بیش از ۷۰۰ مورد تحریمی را غیرقانونی دانسته و اتفاق نظر دارند که این ۷۰۰ مورد برای ابراز حسن نیت و آغاز یک همکاری جدید بین ایران و اتحادیه اروپا لغو شوند. در خصوص بازگشایی خط تبادل مالی "سوئیفت" بین بانک‌های ایران و اتحادیه اروپا و بازگشت سیال و بدون موانع درآمدهای نقدی ناشی از فروش نفت ایران نیز توافقاتی صورت گرفته است که به‌زودی عملیاتی خواهد شد، لذا مذاکرات اخیر وین به یک نقطه قابل اتکایی رسیده است که تا قبل از پایان سال جاری ایرانی به صورتی رسمی و به عنوان سند راهبردی در چهار چوب ضمیمه برجام منتشر خواهد شد.

از این رو به‌زودی ملت ایران شاهد یک خروجی مثبت از مذاکرات وین خواهد بود و شاید اطلاعات قطره چکانی که از این مذاکرات منتشر می‌شود صرفاً برای جلوگیری از ورود شوک مالی به بازار ایران بوده است.

کد خبر 556050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.