کاهش ارزش پول ملی به‌رغم افزایش فروش نفت

یک کارشناس بازارهای مالی گفت: با وجود افزایش قیمت نفت و افزایش میزان فروش آن که توسط مسئولان اعلام شده، ارزش پول ملی ۲۰ درصد کاهش یافته است.

علی حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هر چند قیمت نفت افزایش یابد، اما چگونگی بازگشت این درآمدها هنوز مشخص نیست. نفت ایران در مناطق آزاد کمتر از قیمت جهانی به فروش می‌رسد و دلارهای حاصل از آن هم به سختی وارد کشور می‌شود.

وی افزود: حدود نیم قرن است بودجه‌های ایران از پیش نوشته شده است و دولت‌ها فقط آن را تدوین می‌کنند. با ادامه روند فعلی مذاکرات، همچنان این ابهام وجود دارد که درآمدهای نفتی چگونه وصول می‌شود.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: مقامات جمهوری اسلامی از طریق روال قانونی بین‌المللی و فروش با کمتر از قیمت جهانی در مناطق آزاد به فروش می‌رسانند.

حیدری تاکید کرد: تیم اقتصادی دولت باید پاسخ‌گوی این پرسش باشند که اگر پول نفت‌های به فروش رسیده به کشور وارد شده، چرا عملکرد دولت سیزدهم در این مدت منجربه کاهش بیش از ۲۰ درصدی ارزش پول ملی شده است.

وی تصریح کرد: اعداد و ارقام فعلی اقتصاد کشور ناشی از تورم حاصله از افزایش قیمت نفت است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مؤسسات بین‌المللی ردیابی نفتکش مدعی شدند صادرات نفت ایران در دسامبر و ژانویه به بالاترین سطح در سه سال گذشته یعنی دوره تحریم فعلی رسیده است. به گفته شرکت پترولجستیکس، ایران در دسامبر بیش از یک میلیون بشکه در روز نفت فروخته اما در ژانویه با کاهش صادرات مواجه شده است. با این حال، شرکت اس‌وی‌بی گذر از مرز یک‌میلیون بشکه را در ژانویه دیده است.

با توجه به قیمت فعلی نفت و جابه‌جا شدن رکورد قیمت آن در ۱۰ سال گذشته، این انتظار وجود دارد که تأثیر افزایش درآمدهای نفتی در اقتصاد ایران مشهود باشد.

کد خبر 555903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.