طلیعه عدالت فضایی و محیطی در شهر اصفهان

رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان این‌که عدالت اجتماعی ریشه در عدالت فضایی و محیطی دارد، گفت: برقراری عدالت فضایی در توزیع بهینه امکانات و خدمات مورد نیاز شهروندان در سطح شهر، سبب صرفه‌جویی در وقت و هزینه آنها می‌شود.

فریاد پرهیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در حال حاضر رشد شتابان شهرنشینی، تعادل و توازن شهرها را بر هم زده و چالش‌های فراوانی را ایجاد کرده است به طوری که با تمرکز جمعیت و ایجاد کلان‌شهرها، جمعیت زیادی را به سوی خود جذب می‌کند، زیرا کلان‌شهرها آهن‌ربای مردم، سرمایه‌گذاری، کسب‌وکارها و سازمان‌ها هستند.

وی خاطرنشان کرد: در نتیجه شهرهای غیررسمی و زاغه در کنار کلان‌شهرها ایجاد می‌شود که گروه‌های کم‌درآمد و فقیر در آنها متمرکز شده است و در عین حال کمبود خدمات و امکانات شهری به شدت در آنها احساس می‌شود.

رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان اینکه یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در برنامه‌ریزی شهری، استفاده از فضاها و توزیع مناسب و "عدالت فضایی" است، تصریح کرد: در این راستا، کاربری‌ها و خدمات شهری از جمله عوامل مؤثر و مفید به‌شمار می‌آید که این کاربری‌ها در صورت پاسخگویی به نیازهای جمعیتی، افزایش منفعت عمومی و توجه به استحقاق و شایستگی افراد می‌تواند به برقراری عادلانه‌تر و ابعاد عدالت فضایی کمک کند.

وی اضافه کرد: یکی از اهداف مشخص یک مدیریت شهری مطلوب، ارائه بهینه خدمات و دسترسی مطلوب ساکنان تمام محله‌ها به امکانات رفاهی است و بین نابرابری‌های فضایی و توزیع ناعادلانه خدمات و مشکلات زیست‌محیطی و کاربردی در سطح شهر، همواره یک رابطه چرخشی وجود دارد که همدیگر را پشتیبانی می‌کنند، به طوری که بسیاری از مشکلات شهرهای امروز را می‌توان در توزیع ناعادلانه خدمات در گذشته شهرها دانست.

پرهیز با بیان این‌که افزایش جمعیت شهری ارتباط مستقیمی با افزایش تعداد کلان‌شهرها در جهان دارد، افزود: عدالت فضایی به منزله توزیع عادلانه خدمات و امکانات شهری به منظور رسیدن به یک جامعه متوازن و یکی از رهیافت‌های عدالت اجتماعی است.

وی تصریح کرد: توزیع نامناسب خدمات باعث از بین رفتن عدالت و افزایش نارضایتی شهروندان از محل سکونت خود و عملکرد مدیران شهری خواهد شد که از جمله مفاهیم بحث برانگیز در طول تاریخ، مفهوم عدالت و برابری است.

رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان ادامه داد: علی‌رغم توجه زیاد به موضوع عدالت فضایی در توزیع خدمات شهری در کشورهای توسعه‌یافته، مطالعات زیادی در این زمینه در کشور ما انجام نشده است؛ تحقق عدالت اجتماعی در شهرها منجر به رضایت شهروندان از شیوه زندگی خود می‌شود و به ثبات سیاسی و اقتدار ملی کمک شایانی می‌کند.

وی با بیان این‌که از نظر جغرافیایی، عدالت اجتماعی شهر مترادف با توزیع فضایی عادلانه امکانات و خدمات بین مناطق مختلف شهری و دستیابی برابر شهروندان به آنها است، اظهار کرد: نبود توزیع عادلانه، به بحران‌های اجتماعی و مشکلات پیچیده فضایی می‌انجامد.

پرهیز با تاکید بر این‌که عدالت اجتماعی ریشه در عدالت فضایی و محیطی دارد، اضافه کرد: عدالت فضایی در توزیع بهینه امکانات و خدمات مورد نیاز شهروندان در سطح شهر به‌گونه‌ای که شهروندان دسترسی مناسبی به آن داشته باشند، سبب صرفه‌جویی در وقت و هزینه شهروندان می‌شود.

کد خبر 555888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.