داستان‌های امیدوارکننده از امکان بقای محیط‌زیست در آینده

تعدد بحران‌های زیست‌محیطی و نابودی بخش‌های گسترده‌ای از حیات در دنیای امروز، موجب شده است که بسیاری از انسان‌ها از احتمال نجات زمین ناامید شوند. با این‌ حال همیشه داستان‌هایی از بقا به گوش می‌رسد که بارقه‌ای از امید را در دل‌ها زنده نگه می‌دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بقای انسان به پایداری محیط‌زیست و پایداری محیط‌زیست به دوام موجودات زنده دریا و خشکی وابسته است. در این میان شنیدن داستان‌هایی واقعی از بقا و ادامه یافتن حیات نقش بسزایی در پیشگیری از ناامیدی انسان نسبت به امکان نجات کره زمین دارد که در ادامه به ارائه بعضی از این داستان‌ها می‌پردازیم.

نجات حیوانات در معرض انقراض از نابودی

صندوق جهانی حیات‌وحش تخمین می‌زند که به‌طور متوسط، جهان شاهد کاهش ۶۰ درصدی جمعیت پستانداران، پرندگان، ماهی‌ها و دوزیستان به دلیل فعالیت‌های انسانی بوده است. اگرچه داستان‌های بسیاری از مواجهه گیاهان و حیوانات با خطر انقراض از سراسر جهان به گوش می‌رسد، امروزه ماجراهایی از آغاز به رشد جمعیت‌های حیوانی کاهش یافته است و نجات آن‌ها از نابودی نیز وجود دارد. ماجراهای نجات گونه‌های در آستانه انقراض از نابودی حاکی از وجود امید برای بهبود است. هر چند رسیدن یک گونه گیاهی یا جانوری به نقطه انقراض حقیقتی ناگوار و بسیار ترسناک محسوب می‌شود، بازگشت از این مسیر نشان می‌دهد که حتی در بدترین شرایط و در زمان انتظار برای اجتناب‌ناپذیرترین امر ممکن باز هم امکان بازگشت وجود دارد.

از جمله این بازگشت‌ها کلنی‌های «تکیلا» است. این گونه از ماهی‌های کوچک مکزیکی که در سال ۲۰۰۳ به دلیل فعالیت‌های انسانی از دامن طبیعت محو شده بود، به لطف تلاش‌های مراکز حفاظتی بار دیگر در آب‌های شیرین شروع به رشد کرده است. این امر یعنی در هر شرایطی امید به آینده وجود دارد و این امید می‌تواند تبعات مثبت بسیاری داشته باشد. در ماجرایی دیگر، بیش از یک قرن پس از خبر انقراض لاک‌پشت غول‌پیکر «فرناندینا» که از سال ۱۹۰۶ هیچ نشانه‌ای از حیات آن دیده نشده بود، حامیان پارک ملی «گالاپاگوس» نشانه‌هایی از حضور آن در این منطقه یافتند. در حال حاضر پارکبانان در حال برنامه‌ریزی سفر برای یافتن یک دوست برای او هستند و این اقدام را «مهم‌ترین دستاورد» زندگی خود می‌دانند. این دو مورد تنها مواردی انگشت‌شمار از میان طیف وسیعی از رستاخیز حیوانات منقرض‌شده یا رو به انقراض هستند که هر یک بیانگر امید به آینده برای بقای محیط‌زیست به شمار می‌رود.

کشف صخره‌های مرجانی بکر در تاهیتی

کشف یکی از بزرگ‌ترین صخره‌های مرجانی بکر در طول غواصی محققان دریایی در آب‌های ساحل استوایی «تاهیتی» که برخلاف بسیاری از همتایان خود هنوز از فعالیت‌های مخرب انسانی تأثیر نگرفته‌اند، خبری بسیار امیدوارکننده از بقای زیستی است؛ اگرچه این صخره تنها ۰.۱ درصد از کف اقیانوس را به خود اختصاص داده، یک‌چهارم از کل موجودات دریایی را در خود جای داده است و این امر می‌تواند خبر کشف آن را به یکی از بهترین اخبار به‌دست‌آمده از اقیانوس‌ها تبدیل کند.

صخره‌های مرجانی از مهم‌ترین اکوسیستم‌های آبی محسوب می‌شوند که نقش بسزایی در برقراری تعادل میان میزان نیتروژن و کربن، حفاظت از خطوط ساحلی در برابر سیل و طوفان، ایجاد تعادل در سیستم حساس طبیعت، تولید مواد مغذی برای زنجیره غذایی، حفظ بقای محیط‌زیست دریایی و در نهایت پایداری آب‌وهوای زمین ایفا می‌کنند. این سیستم‌های صخره‌ای برای تعداد زیادی از گونه‌های دریایی ازجمله خرچنگ‌ها، عروس دریایی و لاک‌پشت‌ها پناهگاه، محل حفاظت و مکان تخم‌ریزی فراهم می‌کنند و بدون این شبکه‌های حمایتی حیاتی، بسیاری از گونه‌ها با انقراض روبه‌رو خواهند شد.

اسکلت خود مرجان‌ها سفید و پوشیده از جلبک است؛ لذا به رنگ سبز دیده می‌شود. سفیدشدگی صخره‌های مرجانی بدین معنا است که خود مرجان‌ها دچار قحطی و مرگ شده‌اند و توانایی بازپروری خود را ندارند که این امر تأثیر بسیاری بر نابودی سیستم ظریف طبیعت دارد.

افزایش دمای دریا باعث وارد آمدن آسیب‌های گسترده به مرجان‌ها و در نتیجه سفید شدن آن‌ها در مقیاس وسیع می‌شود؛ با این حال به نظر می‌رسد که این صخره‌های استوایی شبح‌مانند همچنان منابع غنی ریزمغذی‌ها هستند. این بدان معنا نیست که باید تلاش‌ها برای جلوگیری از سفید شدن مرجان‌ها متوقف شود، اما نشان‌دهنده وجود امیدی هر چند کوچک در مناطقی است که صخره‌های مرجانی در آن‌ها سفید شده‌اند و این خبر خوبی برای بسیاری از جوامع ساحلی است که برای غذا به این صخره‌ها متکی هستند.

دستگیری شکارچیان غیرقانونی حیات‌وحش آفریقای جنوبی

موتورسواران در آفریقای‌جنوبی با بهره‌گیری از انرژی خورشیدی شکارچیان غیرقانونی حیات‌وحش را دستگیر می‌کنند و این داستانی خارق‌العاده از ترکیب دو حوزه مهم جنبش‌های آب‌وهوایی با یکدیگر محسوب می‌شود: حفاظت از طبیعت و بهره‌گیری از انرژی پاک.

موتورسیکلت‌های آفرود، ابزار مهمی برای محیط‌بانان ضد شکار غیرقانونی در آفریقای‌جنوبی هستند که امکان رسیدن سریع آن‌ها به مقاصد دوردستی که در آن جنایات حیات‌وحش رخ می‌دهد را فراهم می‌آورد. در حالت عادی موتورهای بنزینی با ایجاد سروصدای بسیار زیاد قبل از رسیدن به شکارچیان آن‌ها را از نزدیک شدن محیط‌بانان آگاه می‌کند؛ اما صدای پایین موتورهای برقی باعث می‌شود که گشت مأموران بسیار بی‌سروصدا انجام گیرد و امکان فرار شکارچیان را بسیار کم کند، کما این‌که این موتورها آسیب‌های زیست‌محیطی ناشی از سوختن سوخت‌های فسیلی را نیز به صفر می‌رساند.

کد خبر 555705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.