راه‌های ارتقای مهارت گفت‌وگو بین زوجین کدام است؟

ارتباطات بخش مهمی از زندگی است که در شادکامی‌ها و ناراحتی‌های زوج‌ها نقش به‌سزایی دارد، زوج‌هایی که از روابط آشفته و نابسامان خود رنج می‌برند و زوج‌های که می‌خواهند مهارت‌های ارتباطی خود را بهتر کنند باید نسبت به اصول گفت‌وگو آگاه باشند و از آنها استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کسب مهارت گفت‌وگو با همسر نیاز به آموزش و آگاهی دارد، نداشتن مهارت گفت‌وگو یکی از اصلی‌ترین علل اختلافات زناشویی است. حتی اگر یکی از زوجین دارای مهارت گفت‌وگوی مناسب باشد، می‌تواند از بسیاری از اختلافات جلوگیری کند و در حل آن‌ها مؤثر باشد. مهارت‌های گفت‌وگو باعث ارتقای فرد در دیگر ابعاد زندگی نیز می‌شوند.

برای مثال کسی که مهارت گفت‌وگو را می‌شناسد در محیط کار نیز پیشرفت بیشتری خواهد داشت. نمی‌توان کسی را متصور شد که هیچ گفت‌وگویی نکند. هر فردی در طول روز درگیر گفت‌وگوهای متعددی می‌شود. حتی کسی که درگیر هیچ گفت‌وگویی با همسرش نمی‌شود، در واقع در حال ارسال یک پیام است. پس خود گفت‌وگو نکردن شکلی از گفت‌وگو کردن است، بنابراین ارتباط کلامی و غیرکلامی هر کدام می‌توانند پیام مجزایی داشته باشند.

شیوه‌های غالب مهارت گفت‌وگو با همسر

برخی افراد در هنگام گفت‌وگو منفعلانه عمل می‌کنند، این افراد خواسته‌ها و نیازهای خود را صریح و روشن بیان نمی‌کنند و همیشه در هاله‌ای از ابهام عمل می‌کنند. معمولاً اعتماد به نفس کافی برای بیان خواسته‌های‌شان را ندارند یا فکر می‌کنند ممکن است به دیگران آسیب بزنند، ولی در واقع با منفعل بودن‌شان بیشتر باعث آزار دیگران می‌شوند.

در مقابل افراد منفعل، افرادی هستند که تهاجمی برخورد می‌کنند، این افراد دائماً دیگران را متهم می‌کنند و با شیوه پرخاشگرانه نیازها و خواسته‌های خود را مطرح می‌کنند. برخی افراد به شیوه منفعلانه، خشم خود را بروز می‌دهند، این افراد به جای اینکه خواسته خود را بیان کنند، انتظار دارند طرف مقابلشان خواسته آن‌ها را بفهمد. این افراد معمولاً غر می‌زنند.

بهترین سبک گفت‌وگو، سبک جرات‌مندانه است، در این سبک فرد تمام خواسته‌ها، احساسات و نیازهایش را بیان می‌کند، بدون آنکه پرخاشگری و اضطراب ایجاد نماید. در واقع جرأت‌مندی لازمه داشتن یک گفت‌وگوی مؤثر است.

مهارت‌های بهبود گفت‌وگو با همسر

برای داشتن یک گفت‌وگوی مؤثر بهترین زمان برای موضوع مورد نظرتان را مشخص کنید، در مورد تعارضات و موضوعات حساس حتماً از سبک گفت‌وگوی جرات‌مندانه استفاده کنید، ازدواج مانند تمامی ارتباطات انسانی بر پایه یک قرارداد اجتماعی است، در این قرارداد شما نیاز دارید مواضع روشن، خواست‌های روشن و ساختار روشنی داشته باشید، در هنگام گفت‌وگو قوانین زیر به شما کمک خواهد کرد

- هنگام گفت‌وگو زمان مناسب برای گفتگو را انتخاب کنید.

- در طی گفت‌وگو تماس چشمی با همسرتان را فراموش نکنید.

- از جملات مثبت استفاده کنید که با کلمه من شروع می‌شود. از طرف خودتان صحبت کنید نه از طرف هرکس دیگری.

- از لحن، تن صدا، زبان بدن مناسب با محتوا بهره ببرید.

قوانین مرتبط با شنونده

وقتی که شنونده هستید، فقط شنونده باشید. به صحبت‌های همسرتان کامل گوش دهید.

برای اینکه همسرتان متوجه شود که شما به او توجه می‌کنید می‌توانید هنگام صحبت، او را تأیید کنید. شیوه‌های غیر کلامی مثل تکان دادن سر و شیوه‌های کلامی مثل اوهوم، بله و سایر کلمات مشابه، کمک کننده هستند.

حرف‌های همسرتان را خلاصه کنید. این کار کمک می‌کند که متوجه شوید درست فهمیده‌اید یا خیر. همین‌طور همسرتان متوجه می‌شود به حرف‌هایش گوش می‌کرده‌اید.

سوال بپرسید. سوال پرسیدن روند گفت‌وگو را تسهیل می‌کند. البته سوال‌هایی بپرسید که به روشن شدن مسئله کمک کند نه اینکه شما را از مسیر گفت‌وگو منحرف کند.

همسرتان را دعوت کنید تا جزئیات و احساساتش را برایتان بگوید، به او همدلی نشان دهید.

لزوم صداقت در بیان احساسات در مهارت گفت‌وگو

زمانی که ما به عنوان فردی در یک رابطه صمیمی قرار داریم، واجب است بر اساس اصل صداقت، هر آنچه را که ممکن است اثر واقعی بر رابطه‌مان بگذارد، به صورت شفاف بیان کنیم. همچنین در موارد محدودتر نیز مانند سو تفاهم‌های جزئی، برداشت‌های کلامی، نگاه‌های معنی‌دار به یکدیگر و نسبت به یکدیگر واضح عمل کنیم و صادقانه هر آنچه که احساس قلبی ما است را بیان کنیم.

البته شاید این سوءتعبیر در بیان احساسات کامل به وجود آید که بیان کامل احساس می‌تواند مخاطره‌انگیز باشد و دست ما را نسبت به طرف مقابل در رابطه باز گذارد و در مواردی دچار ضربه روحی و عاطفی شویم. اما نکته مهم دقیقاً در اینجاست که هیچ فردی از بیان صادقانه خود ضربه نمی‌خورد؛ در واقع ما ضربه‌های روحی و عاطفی را از انتخاب‌های اشتباه، سوءتعبیرها و برداشت‌های غلط می‌خوریم. به همین دلیل است که شناخت از خود و احساسات و خواسته‌های خود را مهم‌ترین قدم برای از بین بردن اشتباهات و سوءتعبیرها است.

اهمیت زبان بدن در گفت‌وگو

هنگام گفت‌وگو از زبان بدنتان غافل نشوید. هنگامی که قصد دارید صمیمیت خود را نشان دهید ولی با دست‌های جمع شده روی قفسه سینه نگاهش می‌کنید، پیام عدم صمیمیت را مخابره می‌کنید. به ژست‌های چهره‌ای، حالت‌های بدنی و تن صدای خود دقت کنید. به‌کارگیری زبان بدن از جمله مهم‌ترین مسائل در مهارت‌های ارتباطی است که به بهبود روابط کمک می‌کند.

آداب گفت‌وگوی مؤثر با همسر

در نهایت برای اینکه کلام مؤثری بر زبان بیاورید نکات زیر حائز اهمیت هستند:

۱. از کلمات مناسب استفاده کنید: همسرتان را صدا کنید. آوردن نام فرد در جلب کردن توجه وی مؤثر است. به غیر از اسم او، از عبارات و اصطلاحات محبت‌آمیز بهره ببرید. به طور کلی در انتخاب واژه‌های مناسب دقت کنید.

۲. برای بیان خواسته‌هایتان از جملاتی استفاده کنید که با کلمه من شروع می‌شود: این گونه جملات تأثیر بیشتری دارند، فرد مقابل فکر نمی‌کند متهم شده است و در رسیدن شما به خواسته‌هایتان موثرترند.

۳. به جای جملات منفی از جملات مثبت استفاده کنید: به جای اینکه بگویید این کار را نکردی، بگویید فکر می‌کردم این کار را می‌کنی. یا به جای اینکه بگویید نکن بگویید چه کار بکند (با لحن غیر دستوری)

۴. از جملات سه قسمتی بهره ببرید: بگویید در چه موقعیتی، چه عملی، چه احساسی را ایجاد کرده است. جا گذاشتن هر کدام از این موارد خطرِ کلی‌گویی و ابهام را به دنبال خواهد داشت. مثلاً به همسرتان بگویید در مهمانی شب گذشته، هنگامی که با لحن بدی با من صحبت کردی، از دستت عصبانی شدم. اگر همیشه با این سبک صحبت کنید، در هر گفتگو مسئله را محدود می‌کنید و حل کردن یک مسئله محدود خیلی بهتر از یک مسئله بزرگ است.

پنج نکته برای ارتباط کلامی با همسر

بر کسی پوشیده نیست که برقراری ارتباط مؤثر بخش مهمی از یک رابطه است، اما کمتر به این موضوع فکر کرده‌ایم که چگونه خوش صحبت باشیم و چقدر عادت خوب صحبت کردن می‌تواند برای یک رابطه مفید باشد. اگرچه یک روش مشخص و ساده برای تقویت مهارت گفت‌وگو با همسر وجود ندارد، اما چند نکته کلیدی برای برقراری ارتباط صحیح با همسر وجود دارد که هم در مکالمات منفی و هم در مکالمات مثبت در زندگی روزمره به شما کمک می‌کند. پنج نکته برای ارتباط کلامی با همسر عبارتند از:

برای داشتن گفت‌وگوی مؤثر مشکلات را در دل خود نگه ندارید

نکته اول و ساده در گفت‌وگو آن است که برای برقراری گفت‌وگوی مؤثر تلاش کنید، شکی نیست که برای حفظ آرامش یا برای این‌که نادان به نظر نرسید اجتناب از گفت‌وگوهای مشکل ساده‌ترین راه است. اما توجه داشته باشید که اگر هنگام اختلافات از صحبت با همسر خود طفره بروید، به‌تدریج روی‌هم تلنبار می‌شوند و زمانی می‌رسد که طاقت خود را از دست می‌دهید و در هم می‌شکنید. بهتر است درباره هر مسئله کوچکی به‌صراحت با همسر صحبت کنید و همیشه از این روش پیروی نمائید، نه این‌که آن‌ها را در دل خود انباشته کنید، چون در این صورت رابطه شما دچار آسیب خواهد شد.

هنگام صحبت با همسر او را در حالت تدافعی قرار ندهید

اگر شریک زندگی شما بر سر موضوعی با شما مخالفت کند شما به‌راحتی می‌توانید با گفتن اشتباهات او و متهم کردنش به انواع و اقسام خطاها واکنش نشان دهید. اما مشکل اینجاست که با این کار فقط او را در حالت تدافعی قرار می‌دهید.

برای گفت‌وگوی صحیح زمان و مکان مناسبی انتخاب کنید

مسئله فقط این نیست که چه می‌گوئید و چگونه می‌گوئید، بلکه زمان و مکان گفت‌وگو با همسر نیز اهمیت دارد، گاهی درنظر گرفتن مکان و زمان خاص و مناسب برای صحبت با همسر مفید واقع می‌شود.

تقویت مهارت ارتباط کلامی با همسر با تمرین

گفت‌وگو با همسر یک مهارت به شمار می‌رود و باید برای به‌دست‌آوردن آن به‌اندازه کافی تمرین داشته باشید، اگر می‌خواهید به‌عنوان یک زوج در گفت‌وگو مهارت کسب کنید، باید عادت‌های مثبت برای این کار را در خود به وجود آورید و برای حفظ این عادت‌ها واقعاً تلاش کنید.

برای بهبود رابطه کلامی با همسر از دیگران کمک بگیرید

اگر می‌خواهید این نکات را در رابطه با شریک زندگی خود به کار بگیرید، اما از بدتر شدن اوضاع می‌ترسید، نگران نباشید، فقط به کمی کمک احتیاج دارید که در مسیر درستی قرار بگیرید. شما می‌توانید با مشاور در زمینه بهبود رابطه کلامی با همسر صحبت کنید.

کد خبر 555636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.