ساخت و ساز در فضا؛ راهی برای کاهش هزینه‌ها

یک پژوهشگر علوم فضایی گفت: ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌تواند یک مرکز ساخت و ساز در فضا باشد و به کمک آن می‌توانیم سازه‌های بزرگ فضایی را که ساخت آن‌ها نیازمند هزینه بسیاری است، در فضا و با هزینه کمتر بسازیم.

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه هزینه ساخت و نگهداری از ایستگاه فضایی بین‌المللی حدود ۱۰۰ میلیارد یورو برآورده شده، اظهار کرد: چنین هزینه سنگینی با کمک یک یا دو کشور تأمین نمی‌شود به همین دلیل باید کشورهای مختلفی سرمایه‌گذاری می‌کردند تا این ایستگاه ساخته شود.

وی افزود: یکی از اهداف اصلی توسعه و ساخت ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده از آن به عنوان یک آزمایشگاه و انجام پژوهش‌های فضایی است؛ زیرا برخی از آزمایش‌ها در زمین به دلیل وجود جاذبه قابل بررسی نیست و بهترین مکان برای انجام آن‌ها ایستگاه فضایی بین‌المللی است.

این پژوهشگر و مدرس نجوم و علوم فضایی ادامه داد: ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌تواند آزمایشگاه فضایی برای پژوهشگران محسوب شود؛ همچنین این ایستگاه رصدخانه دائمی نیز محسوب می‌شود و می‌تواند از آن برای رصد زمین، خورشید و اعماق فضا استفاده کرد.

وی در رابطه با کاربرد دیگر ایستگاه فضایی بین‌المللی گفت: در سفرهای زمینی که قرار است مسیر طولانی طی شود، لازم است بین راه توقف کرد تا خودرو سرویس و مواد مورد نیاز آن تأمین شود؛ در سفرهای فضایی نیز همین طور است و باید بین راه امکان توقف سفینه‌های فضایی فراهم باشد تا قطعات مورد نیاز آن تأمین شود.

مرادی اضافه کرد: یکی از کاربردهای ایستگاه فضایی بین‌المللی، وجود مرکزی بین راهی برای حمل و نقل و سرویس فضاپیما و ماهواره‌ها است؛ درواقع این ایستگاه به شکلی طراحی شده است که فضانوردان بتوانند در آن مستقر شوند و در مواقع مورد نیاز ماهواره‌ها یا فضاپیماها را سرویس کنند.

وی در رابطه با ساخت و ساز در فضا گفت: علاوه بر موارد گفته شده، ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌تواند یک مرکز ساخت و ساز در فضا باشد و به کمک آن می‌توانیم سازه‌های بزرگ فضایی که ساخت آن‌ها نیازمند هزینه بسیاری است را در فضا و با هزینه کمتر بسازیم.

کد خبر 555536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.