شاخص بورس حمایت یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحدی را از دست داد/ افزایش سطح عرضه‌ها در بازار

بازار امروز در ۱۰ دقیقه ابتدایی روند صعودی به خود گرفت و سپس شاهد افزایش سطح عرضه‌ها شد، حمایت مهم ۱ میلیون ۲۸۰ واحدی نیز از دست رفت و بر خلاف روز گذشته که یک بازار متعادل داشتیم در بازار امروز بیش از شش هزار واحد افت ارزش را تجربه کردیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در بازار امروز شاهد افت محسوس ارزش و حجم معاملات نسبت به روز گذشته بودیم، تعداد نمادهای منفی در بازار بورس و فرابورس نیز افزایش داشت.

بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بازار بورس تهران با کاهش هشت هزار و ۳۸ واحدی به سطح ۱ میلیون ۷۶ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با کاهش هزار و ۴۲۳ واحدی در سطح ۳۲۴ هزار ۸۶۶ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار کاهش ۰.۶۳ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۰.۴۴ درصدی را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۱۲۴

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۲۶۳

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۷۴ واحدی به سطح ۱۷ هزار ۴۹۳ واحد رسید و نسبت به روز گذشته کاهش ۰.۴۲ درصدی تجربه کرد.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۸۵

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۴۳

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۲۷ هزار ۷۱۳ و ۱۹ هزار ۶۵۵ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب چهار میلیارد ۴۱۰ و چهار میلیارد ۶۲۲ میلیون برگه سهم بود.

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

پیش بینی می‌شود که روند اصلاحی شاخص کل تا محدوده ۱ میلیون ۲۷۰ هزار واحد تداوم داشته باشد.

شاخص بورس حمایت یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحدی را از دست داد/ افزایش سطح عرضه‌ها در بازار

بازار

زمان و نحوه واریز سود سهام عدالت اعلام شد

بر اساس آخرین محاسبات، سود سهام منتهی به ۲۹ اسفندماه سال ۱۳۹۹ مشمولان سهام عدالت حدود ۵۵۰ هزار تومان است اما پرداخت این مبلغ منوط به مبالغی که شرکت‌های سرمایه پذیر به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز می‌کنند، خواهد بود باغستانی در ادامه درمورد افرادی که سود سهام عدالت سال ۱۳۹۸ خود را دریافت نکرده‌اند، گفت: این افراد باید در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (sejam.ir) ثبت نام و احراز هویت و یا شماره شبای معتبر خود را در سایت sahamedalat.ir وارد کنند. تلاش خواهیم کرد تا سود سهام این افراد را به همراه سود سال ١٣٩٩ یکجا به حساب آنها واریز کنیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در مورد اخباری مبنی بر عدم دسترسی معامله‌گران خارج از کشور به سایت Tsetmc. ir، اظهار کرد: اصولاً مشاهده یا عدم مشاهده سایت Tsetmc .ir مانع از انجام معاملات سهامداران نمی‌شود، زیرا علاوه بر این وب سایت، داده‌های معاملاتی از طریق شرکت‌های کارگزاری نیز در دسترس سهامداران قرار می‌گیرد.سایت Tsetmc. ir به معامله‌گران داخلی اختصاص دارد، سهامداران خارجی برای مشاهده آمار معاملات از طریق سایت tsetmc .com اقدام کنند. در زمان انجام معاملات دسترسی تمام اشخاص به سایت Tsetmc .com امکان‌پذیر است.️تنها در شرایط خاص آن هم بنا بر دستورالعمل نهادهای بالادستی ممکن است دسترسی آدرس‌های اینترنتی خارجی به سایت Tsetmc .com در ساعات پس از معاملات محدود شود، اما چنین مسئله‌ای خللی در روند معاملات آن‌ها به وجود نخواهد آورد .به علت آنکه تمامی معاملات از طریق شرکت‌های‌کارگزاری و سامانه‌های این شرکت‌ها صورت می‌پذیرد، لذا ادعای ایجاد مشکل در سرمایه‌گذاری خارجی بواسطه محدودیت مشاهده سایت tsetmc. com اندکی بدور از واقعیت به‌نظر می‌رسد.در حال حاضر نیز سهامداران خارجی می‌توانند از سایت Tsetmc .com جهت مشاهده اطلاعات نمادها در ساعت‌های معاملاتی (۸:۳۰ تا ۱۵:۳۰) استفاده کنند اما بدلیل شرایط خاص طی روزهای اخیر در سایر ساعات برخی محدودیت‌ها اعمال شده است.

تحولات و تحلیل شرکت‌ها

افزایش سرمایه شستا به ثبت رسید

شاخص بورس حمایت یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحدی را از دست داد/ افزایش سطح عرضه‌ها در بازار باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال ارزش گذاری شدند

مهدی قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: باشگاه پرسپولیس سه هزار و ۲۱۰ میلیارد تومان و ارزش نقدی باشگاه استقلال دو هزار ۷۸۰ میلیارد تومان توسط کارشناسان دادگستری از اموال این دو باشگاه ارزش گذاری شده است.

افزایش سرمایه‌ها

مجوز افزایش سرمایه ۲۰۲۷ درصدی بموتو از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صادر شد.

مجوز افزایش سرمایه ۷۸ درصدی وتوسم از محل سود انباشته صادر شد.

مجوز افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی وکبهمن از محل سود انباشته صادر شد.

مجوز افزایش سرمایه ۹۵۰ درصدی شپاکسا از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و سود انباشته صادر شد.

مجوز افزایش سرمایه ۶۰ درصدی پلاسک از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صادر شد.

مجوز افزایش سرمایه ۶۸ درصدی وآرین از محل سود انباشته صادر شد.

رخدادهای بازارجهانی و بورس کالا

تحلیلی بر روند شمش بلوم در بورس کالا

عملکرد شرکت‌های عرضه کننده شمش بلوم و بیلت در بورس کالای ایران در دی ماه نشان می‌دهد همراه با اصلاح جزئی قیمت شمش صادراتی، قیمت شمش در بورس کالا نیز کاهش داشته و از ۱۲,۸۹۰ در آذر ماه به ۱۲,۴۹۰ تومان به ازای هر کیلوگرم برای دی ماه رسیده است، در ماه‌های گذشته ثبات نسبی قیمت جهانی و قیمت صادراتی فولاد ایران در قیمت‌های بالا و همچنین اخبار مربوط به برنامه‌ریزی قطعی گاز شرکت‌های زنجیره فولاد در فصل زمستان باعث به ثبت رسیدن سقف قیمتی این محصول در بورس کالا شده بود اما بعد از آن با اصلاح قیمت‌های جهانی، ثبات دلار نیما و حل شدن مشکل قطعی برق تولیدکنندگان قیمت شمش روند اصلاحی با شیب ملایم در پیش گرفت. البته در هفته‌های اخیر نرخ‌ها به محدوده ۱۲,۹۰۰ تومان برگشته است.

تالار فیزیکی بورس کالا دی ماه میزبان عرضه ۶۶۱ هزار تن شمش بوده است. در حالی که متوسط عرضه این محصول در فصل بهار و در تابستان ۵۵۰ و ۴۵۰ هزار تن و در پاییز ۷۹۹ هزار تن برای هر ماه بوده است. به طوری کلی و در شرایط عادی حجم عرضه شمش بالاتر از نیاز داخلی کشور می‌باشد، به طوری که در سال جاری ۵۶ درصدی از تمام عرضه‌های صورت گرفته مورد تقاضا و معامله قرار گرفته است. مازاد حجم عرضه در کنار تأمین نیاز بازار بیش از مقدار کف عرضه تعیین‌شده در سال جاری، دو عامل اصلی برای آرامش بازار به جهت تضمین دسترسی برای این محصول بوده است. حجم معاملات شمش در نیمه اول سال به طور میانگین ماهیانه ۲۸۵ هزار تن و در پاییز ۴۰۷ هزار تن بوده است و در دی ماه ۳۵۷ هزار تن ثبت شده است.

این تحلیل بر شرکت‌های فخوز، کاوه، ارفع، فسازان، فولاژ، فولاد، ذوب و فجهان تأثیر گذار است.

اختصاصی تحلیل وضعیت ورق گرم در بازارهای جهانی

قیمت ورق گرم CIS این هفته ۹۰۰ دلار گزارش شده و نسبت به هفته قبل ۹۰ دلار کاهش داشته است.

در چین تا روز سه‌شنبه قیمت ورق گرم افزایش داشته است. این افزایش به دنبال رشد قیمت آتی محصولات فولادی بوده‌است. با نزدیک شدن قیمت آتی و لحظه‌ای، بدبینی در بازار شکل گرفت، زیرا بازار آتی در انتظار بهبود تقاضا بعد از تعطیلات، قیمت‌گذاری بیش از حدی داشته است. از این رو چهارشنبه، قیمت ورق گرم چین در بازار داخلی و صادراتی، به دنبال کاهش نرخ معاملات آتی آهن، کاهش یافت و افزایش قیمت این مدت را خنثی کرد. البته در این روز حجم معاملات محدود بوده است. در آمریکا قیمت معاملات ورق گرم تغییر چندانی نداشته است. در بازار مشکلات نقدینگی وجود دارد. تا زمانی که قیمت کاهشی باشد، خریداران تمایلی به خرید نشان نمی‌دهند.قیمت ورق گرم در اروپا، روندی صعودی طی می‌کند. احیای تقاضای منطقه، افزایش هزینه تولید و انرژی و افزایش قیمت محصول وارداتی از این روند صعودی حمایت می‌کند.

این تحلیل بر شرکت‌های فولاد فسپا فجر فوکا تأثیر گذار است.

نگاهی به بازار جهانی استایرن

استایرن آسیا برای سومین هفته متوالی تغییر چندانی نداشت و با کاهش ۴ دلاری عدد ۱،۲۲۷ دلار را ثبت نمود. با اتمام تعطیلات چین وآغاز فعالیت بازارها انتظار می‌رفت قیمت استایرن روند صعودی داشته باشد. اما باید گفت بعد از تعطیلات تقاضای خرید در بازار پایین دست هنوز کمرنگ بوده و به طور کامل تقویت نشده است. در خارج چین و در کشورهایی همچون هند، کره جنوبی و اروپا بدلیل کاهش تولیدات ناشی از پایین آمدن نرخ تولید و تعطیلی برخی از کارخانه‌ها بدلیل تعمیرات نگهداری مشکل کمبود عرضه به وجود آمده است. تقاضای خرید در این نواحی به خوبی وجود دارد از این رو خریداران بدنبال تأمین استایرن مورد نیاز خود از داخل چین هستند. در بازار داخلی چین اما تقاضای خرید ضعیف بوده لذا تولیدکنندگان بدنبال فروش محموله‌های خود در بازار صادراتی هستند.

این تحلیل بر شرکت‌های پارس شجم شبصیر تأثیر گذار است.

پیش بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا از قیمت نفت در شش ماه نخست ۲۰۲۲

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود پیش بینی کرده است میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در شش ماه نخست امسال به ۸۸ دلار خواهد رسید.

به گزارش اویل پرایس، اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرد قیمت نفت خام برنت در ماه فوریه به طور میانگین به ۹۰ دلار می‌رسد و این رقم برای شش ماه نخست امسال نیز به بیش از ۸۸ دلار خواهد رسید. بر اساس این گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین برآورد کرده است که میزان ذخایر انرژی کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی به پایین‌ترین سطح خود از اواسط ۲۰۱۴ رسیده و این عامل نقش مهمی در رشد فزاینده قیمت نفت داشته است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی خود درباره قیمت نفت برنت را نسبت به گزارش قبلی ۱۱ درصد افزایش داده است.

استیو نالی مدیر اداره اطلاعات انرژی آمریکا گفت: تولید نفت برای تأمین تقاضا و مصرف بازار کافی نیست. بازار نگران اختلالات تولید نفت و آسیب پذیری‌های چرخه عرضه است و نگرانی‌های زیادی درباره نحوه عملکرد بانک‌های مرکزی جهان برای مقابله با تورم رو به رشد وجود دارد. میانگین قیمت هر گالن بنزین در آمریکا در ژانویه به بیش از ۳.۳۱ دلار رسیده که این رقم حدوداً یک دلار بیشتر از سال قبل است.

پیش بینی می‌شود میانگین قیمت هر گالن بنزین در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۳.۲۴ دلار خواهد رسید.

نقشه بازار بورس‌

شاخص بورس حمایت یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحدی را از دست داد/ افزایش سطح عرضه‌ها در بازارشاخص بورس حمایت یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحدی را از دست داد/ افزایش سطح عرضه‌ها در بازار

کد خبر 555482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.