همه خوشنویسان به امیرالمومنین (ع) اقتدا می‌کنند

همه خوشنویسان به امام علی (ع) اقتدا می‌کنند و این ارادتی است که ما به ایشان داریم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همزمان با نشست تخصصی خط بنایی با موضوع «رمزگشایی دو نگاره چهارعلی (ع) مدرسه نیم‌آورد اصفهان و شش علی (ع) مسجد جامع یزد» که امروز بیست‌وپنجم بهمن‌ماه از سوی حوزه هنری استان اصفهان و با حضور «حمیدرضا کشاورزی میاندشتی» در عمارت تاریخی سعدی اصفهان برگزار می‌شود، از کتاب و نمایشگاه آثار این پژوهشگر و طراح خط بنایی با عنوان «نقش ارادت» که به طراحی اسامی و القاب حضرت علی (ع) اختصاص دارد نیز رونمایی خواهد شد.

حمیدرضا کشاورزی میاندشتی هنرمند و پژوهشگر خط بنایی متولد بهمن‌ماه ۱۳۵۰ در شهر ری است؛ وی دانش‌آموخته کارشناسی صنایع دستی از دانشگاه شیراز و کارشناسی‌ارشد هنر اسلامی با گرایش سفال و سرامیک از دانشگاه کاشان است. آنچه می‌خوانید گفت‌وگوی ایمنا با حمیدرضا کشاورزی میاندشتی، پژوهشگر و طراح خط بنایی و مؤلف کتاب‌های «بنای خط» و «بنای قلم» درباره این نشست تخصصی و کتاب و نمایشگاه «نقش ارادت» است.

دلیل انتخاب مدرسه نیماورد و مسجد جامع یزد چه بوده است؟

کتیبه‌ای شش ضلعی به نام شش علی در مسجد جامع یزد وجود دارد که موضوع اصلی ما است. از آنجایی که روش ترسیم کتیبه‌های گردان، فرمول دارد، می‌توانید از داخل کتیبه شش ضلعی، کتیبه چهار ضلعی و پنج ضلعی نیز درآورید. همچنین مشاهده کردیم که در مدرسه نیم‌آورد نیز کتیبه چهار ضلعی وجود دارد و این موضوع مورد نظر قرار گرفت که می‌توانیم کتیبه پنج ضلعی و هشت ضلعی نیز از داخل این کار طراحی کنیم که این طراحی‌های جدید، خود، حلقه‌های مفقوده هستند. طبق این قاعده وقتی پیش برویم به یک‌سری موضوعات جدید نیز خواهیم رسید.

همه خوشنویسان به امام علی (ع) اقتدا می‌کنند

چرا عنوان نمایشگاه "نقش ارادت " انتخاب شده است؟

"نقش ارادت" عنوان نمایشگاه سال گذشته بود و این نقوش، ارادت به آستان حضرت امام علی (ع) است که این کار در سال گذشته به‌واسطه تولد ایشان انجام شد. امسال کتابی از آثار آن نمایشگاه چاپ شده است و این جلسه سخنرانی نیز بی‌ارتباط با موضوع و تکنیک نمایشگاه نخواهد بود. در این نشست می‌خواهیم یک نقش مربع در چهارضلعی مانند چهار علی مدرسه نیم‌آورد را با یک شش ضلعی که شش علی علیه السلام است و در شبکه مثلث قرار دارد را با یکدیگر مقایسه کرده و بگوییم این دو چه ویژگی‌هایی دارند.

از چه نوع خطی استفاده شده است؟

خط بنایی که به آن کوفی بنایی هم می‌گویند.

همه خوشنویسان به امام علی (ع) اقتدا می‌کنند

هدف شما از خلق این آثار چه بود؟

مناسبت این آثار تولد امام علی (ع) بوده است، ضمن این‌که عموماً افرادی که چنین آثاری را خلق می‌کنند رویکرد مذهبی دارند و نگاهشان صرفاً بحث هنر نیست و هنر را در خدمت دین قرار می‌دهند. همه خوشنویسان به امام علی (ع) اقتدا می‌کنند و این ارادتی است که ما به ایشان داریم.

لطفاً آثار مکتوب خود را در این زمینه را نیز معرفی کنید.

کتاب "بنای خط" که سال ۹۸ توسط نشر آرمان در ۴۰۰ صفحه به‌صورت رنگی و دوزبانه منتشر شده است. فصل اول این کتاب تعریف شامل شبکه‌ها، اصول خط بنایی است، در فصل دوم تقسیم‌بندی‌های گذشته مورد نظر قرار داده شده است و در عین حال بسیاری از آن‌ها را اصلاح کرده‌ایم یا نگاه دیگری به آن‌ها داشته و به یک تعریف جامع و قابل دفاع رسیده و مرزبندی‌ها را مشخص کردیم، فصل سوم بر اساس تقسیم‌بندی فصل دوم و متمرکز بر آموزش است و در فصل چهارم نیز بر اساس آموزه‌های فصل یک، دو و سه به مبحث تحلیل پرداخته شده است.

کتاب "بنای قلم" نیز که تقریباً چند هفته است از زیر چاپ بیرون آمده در ۹۱ صفحه و به‌صورت سیاه و سفید منتشر شده است و در اصل به آموزش طراحی فونت هندسی اختصاص دارد.

همه خوشنویسان به امام علی (ع) اقتدا می‌کنند

به گزارش ایمنا، نشست تخصصی خط بنایی و آئین رونمایی از کتاب «نقش ارادت» ساعت ۱۶ روز دوشنبه _بیست‌وپنجم بهمن‌ماه_ در سالن سعدی عمارت تاریخی سعدی اصفهان، واقع در خیابان استانداری، گذر سعدی برگزار می‌شود و علاقه‌مندان برای بازدید از آثار نمایشگاه «نقش ارادت» نیز می‌توانند از بیست‌وپنجم تا سی‌ام بهمن‌ماه ساعت ۱۰ تا ۱۸ به عمارت تاریخی سعدی اصفهان مراجعه کنند.

کد خبر 555391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.