۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹
مرد سایه

عماد مغنیه معروف به «حاج رضوان» در سال ۱۹۶۲ میلادی (۱۳۴۱ هجری شمسی) در روستای طیر دبا از توابع صور، در خانواده متدین و مشهور به دنیا آمد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهید "عماد مغنیه" معروف به "حاج رضوان" که بیشترین تعداد عملیات علیه رژیم صهیونیستی را در جهان به نام خود ثبت کرده است، در ماه جولای سال ۱۹۶۲ میلادی در شهر صور دیده به جهان گشود.

خانواده شهید مغنیه که متشکل از پدرش، آیت‌الله شیخ "جواد مغنیه" از علمای برجسته شیعه لبنان، مادر و "جهاد" و "فوآد" دو برادر وی بود که بعدها به شهادت رسیدند، پس از مدتی از صور به ضاحیه جنوبی بیروت نقل مکان کردند و در این منطقه بود که شهید مغنیه، تحصیلات ابتدایی و دبیرستان خود را گذراند و پس از آن در جوانی، وارد دانشگاه آمریکایی بیروت (AUB) شد.

شهید مغنیه در اوایل دهه هشتاد میلادی به "نیروی ۱۷" شاخه نظامی جنبش آزادی‌بخش فلسطین پیوست که نیرویی ویژه بود که برای حفاظت از مبارزانی مانند ابوعمار، ابو جهاد و ابود ایاد تشکیل شده بود. او از همان زمان، در عملیات انتقال سلاح از جنبش آزادی‌بخش فلسطین برای مقاومت اسلامی لبنان که در حزب‌الله و جنبش امل نمود دارد نقش اساسی داشت اما در پی اشغال لبنان در سال ۱۹۸۲ میلادی از سوی رژیم صهیونیستی، مبارزان جنبش آزادی‌بخش فلسطین مجبور به ترک لبنان شدند.

محاصره بیروت، سه ماه به طول انجامید و با خروج مبارزان فلسطینی و سازمان آزادی‌بخش از لبنان، عماد مغنیه نیز به صفوف رزمندگان افواج مقاومت اسلامی (جنبش امل) پیوست که از سوی امام موسی صدر و شهید مصطفی چمران تأسیس شده بود اما شهید مغنیه در ادامه و همزمان با انتقال سیدحسن نصرالله از امل، به حزب تازه تأسیس حزب‌الله پیوست.

شهید مغنیه پس از اجرای موفقیت‌آمیز چند عملیات به عنوان فرمانده گارد حفاظت مقامات بلندپایه حزب‌الله منصوب شد و پس از آن به عنوان مسؤول عملیات ویژه حزب‌الله انتخاب شد.

رژیم صهیونیستی همچنین مدعی شده است عملیات ربودن دو تن از نظامیان اسرائیلی در تابستان دو سال پیش که به آغاز جنگ این رژیم علیه لبنان انجامید، از سوی عماد مغنیه هدایت شده است.

روزنامه انگلیسی "ساندی‌تلگراف" درباره شهید مغنیه نوشت: او یک انقلابی مجاهد است که با امام خمینی (ره) بیعت کرده که در راه انقلاب اسلامی از جان خویشتن نیز بگذرد.

تصاویری که تا کنون از شهید "عماد مغنیه" منتشر شده است بسیار اندک است به‌گونه‌ای که پلیس فدرال آمریکا (اف. بی. آی) مدعی شد وی دو بار اقدام به جراحی پلاستیک بر روی صورت خود کرده است تا شناسایی نشود.

شهید عماد مغنیه که به دوری از رسانه‌ها شهرت داشت به "مرد سایه" در مقاومت اسلامی شهرت داشت و بسیاری او را مغز متفکر حزب‌الله قلمداد می‌کنند. شهید عماد مغنیه بیست‌وسوم بهمن ۸۶ در پی انفجار در خودروی بمب‌گذاری‌شده در دمشق، به شهادت رسید.

مغنیه، معمایی که سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی را بیست سال سردرگم کرد

"عماد مغنیه" به خاطر ادامه مقاومت و جهاد از بیست سال پیش از سوی حداقل ۴۲ سازمان امنیتی جهان تحت تعقیب قرار داشت. جامعه اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی ایشان را به اجرای عملیات‌های مختلف ضد صهیونیستی متهم کرده‌اند. این مجاهد نستوه در طول حیات پر برکت خود هرگز دوست نداشت که در مقابل رسانه‌های گروهی ظاهر شود. ایشان را با نام‌ها و کنیه‌های مختلفی می‌شناسند. سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب الله به ایشان "حاج عماد" می‌گفت. صهیونیست‌ها او را "بن‌لادن شیعی" و آمریکایی‌ها مغنیه را "بزرگ‌ترین قاتل" می‌خواندند.

از عماد مغنیه تصاویر و عکس‌های بسیار اندکی در دست است و اینکه اکنون بازرس اداره تحقیقات فدرال آمریکا "اف بی آی" در اقدامی تصاویری از ایشان منتشر می‌کند هیچ فایده‌ای ندارد. بازرس آمریکایی حتی در این امر مردد است و نمی‌داند که مغنیه آیا دو بار بر روی صورت خود عمل جراحی پلاستیک انجام داده یا بیشتر! آمریکایی‌ها بر این باورند که مغنیه قبل از حادثه یازده سپتامبر ۲۰۰۱ م. بیش از هر فرد دیگری آمریکایی‌ها را کشته است.

مسئول عملیات‌های ویژه

در سال ۱۹۸۲ م. عماد مغنیه فرماندهی سه عملیات را به عهده گرفت و همین مساله باعث شد تا آمریکا و فرانسه وی را در رأس افراد تحت تعقیب قرار دهند. این عملیات‌ها عبارت بودند از: بمب گذاری در سفارت آمریکا در بیروت در آوریل ۱۹۸۳ م. که به کشته شدن ۶۳ آمریکایی منجر شد. بمب گذاری در مقر تفنگداران آمریکایی "مارینز" در بیروت که بر اثر آن ۲۴۱ آمریکایی کشته شدند و بمب گذاری در اردوگاه نظامیان فرانسوی در منطقه "البقاع" که مرگ ۵۸ فرانسوی را به همراه داشت. ایشان به خاطر مهارت‌های خارق‌العاده که در زمینه برنامه‌ریزی و فرماندهی عملیات‌های نظامی در اختیار داشتند، مسئول عملیات‌های ویژه حزب الله شناخته شدند.

شهید مغنیه به مدت دو سال از نظرها پنهان ماند تا اینکه در کابین هواپیمای "تی دبلیو ای" آمریکا پیدا شد. آمریکا مغنیه را به ربودن این هواپیما در فرودگاه بیروت و کشتن یکی از سرنشینان آنکه یک نظامی در نیروی دریایی آمریکا بود متهم کرد.

رسانه‌های گروهی مختلف جهان خبر داده‌اند که مغنیه برای نخستین بار در سال ۱۹۹۰ م. بر روی صورت خود جراحی پلاستیک انجام و سپس با چهره جدیدش به بیروت رفت. بنا به اعلام منابع خبری، مغنیه روادیدهای زیادی از کشورهای مختلف در اختیار داشت و به وسیله آن‌ها توانست عملیات‌های مختلفی را به اجرا گذارد.

۲۵ میلیون دلار جایزه برای سر مغنیه

آمریکا برای سر عماد مغنیه ۲۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرد و ۴۲ کشور جهان برای بازداشت و قتل وی بی‌وقفه در تلاش بودند. مغنیه پیش از شهادت از چندین عملیات تروریستی نجات یافته بود. وی پس از آنکه سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله شد برای مدتی در عرصه سیاسی فعالیت کرد تا اینکه در نهایت فرماندهی شاخه نظامی حزب‌الله را به عهده گرفت.

منابع خبری مختلف اعلام کردند که هشت سرویس امنیتی رژیم صهیونیستی پس از آنکه مغنیه را به ربودن دو نظامی این رژیم متهم کرده بودند، از نفوذ به حزب‌الله و سنگ‌اندازی در راه فعالیت‌های وی عاجز و ناتوان ماندند.

کد خبر 555313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.